5 niveaus influencers op een rij: welke past bij jouw brand?

Het internet en social media hebben geboorte gegeven aan een nieuwe soort marketing. Ik heb het natuurlijk over influencer marketing. Deze vorm van marketing is ongekend. Zo heeft het zelfs zijn eigen soort beroemdheden, namelijk de influencers. Influencer marketing is inmiddels al een tijdje in opkomst. Inmiddels hoor je er eigenlijk niet meer bij als brand wanneer je geen gebruik maakt van influencers. Maar hoe doe je dit op de beste manier? Er zijn zoveel soorten influencers. Welke past bij jouw brand?

Het spectrum van de influencers is tegenwoordig zo groot geworden dat zowel influencer als brand niet goed meer weet hoe of wat. Daarom zet Bloggerslijst vandaag alle influencers op een rij. Per soort influencer geven we een duidelijke uitleg. Wat kun je van zo’n influencer verwachten? Voor welke influencer marketing campagnes zijn deze geschikt? Hoe kun je deze persoon vervolgens het beste inzetten voor content marketing? Kortom, Bloggerslijst geeft je vandaag alle informatie die jij nodig hebt om de beste soort influencer te vinden voor jouw succesvolle influencer marketing campagne.

Van mega tot nano influencers

Vandaag de dag word je als influencer ingedeeld in vijf verschillende niveaus. Deze niveaus lopen van mega helemaal tot nano. In het verleden hebben wij van Bloggerslijst het al eens gehad over macro bloggers en micro bloggers. Tegenwoordig zijn daar dus nog eens drie verschillende niveaus aan toegevoegd. Het is dus niet zo gek dat je als brand de bomen door het bos niet meer ziet. Gelukkig komt daar vandaag verandering in. Bloggerslijst zet alle influencers op een rij van groot naar klein, van mega naar nano.

Niveau 1 – Mega influencers

Bovenaan de hiërarchie van deze krachtige groep beïnvloeders staan de mega influencers. Deze mensen zijn in feite de grootste spelers op social media. Ergens is dat ook niet verbazingwekkend wanneer je weet dat dit over het algemeen geen gewone mensen zijn. Mega influencers zijn al bekende mensen. Denk bijvoorbeeld aan zangers, sporters of modellen. Deze mensen zijn buiten social media om al wereld bekend. Dankzij hun reeds bestaande fanbase hebben deze beïnvloeders een groot volgersaantal op diverse platformen.

Als brand kun je een samenwerking met zo’n mega influencer aangaan. Het bereik van deze mensen is namelijk ontzettend groot. Je moet echter wel beseffen dat hierdoor de menselijke verbindingen tussen influencer en volgers kleiner is. Er is met andere woorden veel minder engagement. Wanneer je een influencer campagne opzet met het doel om meer naamsbekendheid en zichtbaarheid te werven, dan kun je zeker een samenwerking aangaan met een mega influencer. Als je natuurlijk wel aanzienlijk budget hebt om dit te realiseren.

Niveau 2 – Macro influencers

Net onder de mega bekende mensen staan deze groep beïnvloeders. Over het algemeen heeft een macro influencer een bereik tussen een aantal honderdduizend volgers tot maar liefst een miljoen. Hierdoor kunnen macro influencers allerlei soorten mensen zijn. Zo behoren een aantal (minder) bekende mensen tot dit niveau influencer. Daarnaast bevat deze groep ook de influencers die hun werk ervan hebben gemaakt om actief te zijn op social media. Dit zijn beïnvloeders die met andere woorden zelf eerst klein zijn begonnen.

Deze groep bevat in feite mensen die zowel professioneel zijn als toegankelijk zijn naar hun publiek toe. Hierdoor zijn deze beïnvloeders uitstekend voor succesvolle en redelijk grootschalige influencer marketing campagnes. Ook veel brands niet zelf niet genoeg ervaring hebben met social media kunnen eenvoudig een samenwerking aangaan met macro influencers. Deze groep heeft namelijk meer contact met hun volgers, weliswaar niet zoveel als de volgende 3 niveaus. Wanneer je een samenwerking overweegt met een macro influencer, is het wel goed om te beseffen dat deze soort influencer tevens een redelijk prijskaartje zal hebben.

Niveau 3 – Meso influencers

Nog niet veel brands zijn bekend met dit niveau influencers. Vaak kent met de mega, macro en de micro beïnvloeders wel. Toch kan een meso influencer juist goed werken voor de influencer marketing van een brand. Zo’n influencer heeft namelijk een bereik van ongeveer vijftigduizend tot ergens in de honderdduizend. Hierdoor ligt dit niveau aanzienlijk lager dan de mega en de macro influencers, maar het engagement is tevens hoger. Een meso influencer heeft namelijk de tijd om te reageren op comments. Het hoge engagement maakt de kleinere niveaus influencers erg aantrekkelijk voor brands. Bovendien zijn deze groepen vaak beter te betalen.

Ik moet echter wel een kanttekening maken bij deze meso beïnvloeders. Deze mensen zijn regelmatig erg kritisch in hun brand keuze. Ze willen er namelijk zeker van zijn dat het bedrijf in kwestie wel aansluit bij de interesses van henzelf en hun volgers. Is jouw brand niet relevant voor hun? Dan is de kans klein dat je een samenwerking aangaat. Die kritische houding van meso influencers is ook erg begrijpelijk. Op die manier houden ze hun creatieve vrijheid en geloofwaardigheid intact. Over het algemeen is een meso influencer uitstekend geschikt voor wat kleinere influencer marketing campagnes waarbij het doel vooral interactie is.

Niveau 4 – Micro influencers

Onder de meso influencer vind je een micro influencer. Beïnvloeders uit dit niveau hebben vaak maar ongeveer vijfduizend tot vijftigduizend bezoekers of volgers. Door de relatief kleine fanbase ligt het engagement erg hoog bij deze groep. Het zal je daarom ook niet verbazen dat de meeste beïnvloeders uit dit niveau zich richten op een niche. Hierdoor zijn de volgers vaak tevens een stuk loyaler en meer betrokken. Kortom, het bereik van de micro influencers is weliswaar klein, maar het engagement en de kracht van de influencers ligt ontzettend hoog.

Over het algemeen houden deze beïnvloeders goed bij wat hun volgers bezighoudt. Dit maakt deze groep erg interessant wanneer jij als brand een influencer marketing campagne wil opzetten waarbij de focus ligt op de doelgroep. Deze beïnvloeders zijn authentiek en zorgen er namelijk voor dat de volgers echt een band krijgen met jouw brand. Voor binding zijn influencers van dit niveau met andere woorden je beste optie. Ten slotte is er nog één niveau die we zeker niet mogen vergeten. Deze staan net een traptrede onder de micro beïnvloeders.

Niveau 5 – Nano influencers

Tot slot zijn er nog de beïnvloeders die in het niveau ‘nano’ vallen. Dit niveau is erg nieuw in de influencer wereld. Daarom weten nog niet veel brands van hun bestaan af. Dat is zonde, want juist met nano influencers kun je als brand mooie campagnes opzetten. Deze beïnvloeders hebben net zoals de mensen uit het micro niveau een bepaalde niche. Het verschil zit voornamelijk in het aantal volgers. Een nano influencer heeft maar een volger bestand van ongeveer vijfduizend. Deze influencers zijn weliswaar niet bekend en nog zeker niet professioneel.

Toch zijn ook nano influencers voor brands een interessante groep om mogelijk in te zetten in de strategische marketing funnel. Met deze beïnvloeders kun je als brand namelijk echt een band creëren met de doelgroep. Nano influencers worden door hun volgers beschouwd als een betrouwbare bron. Ze zijn immers nog niet zo groot als meso, macro en mega influencers. Al met al bereik je dus wel minder mensen met zo’n influencer, maar de posts doen wel mee. Er is met andere woorden meer impact. Daarom is een nano influencer uitermate geschikt voor een lange termijn partnerschap of voor slow influencer marketing.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

influencer-packagingsocial media platforms