Door de jaren heen is er een hoop veranderd op het gebied van online marketing. Ooit was bloggen het voornaamste middel voor een brand en een influencer om een naam voor zichzelf te creëren bij een bepaalde doelgroep. Tegenwoordig is dat wel anders. Er zijn een tal van social media platforms waar je redelijk eenvoudig een aanwezigheid voor jezelf kunt creëren als brand of als influencer. Maar welke moet je dan kiezen?
Bloggerslijst begrijpt dat het momenteel lastig is om een keuze te maken uit het grote aanbod social media platforms. Regelmatig ontvangen wij de vraag naar welk platform onze voorkeur uit gaat. Helaas is daar niet een eenzijdig antwoord op te geven. Je kunt namelijk als brand of als influencer op diverse social media platforms allerlei doelen en dingen bereiken. Het hangt dus met andere woorden allemaal af van jouw beoogde einddoel.
Tip 1 – Het beoogde doel formuleren
De harde werkelijkheid is dat er geen makkelijke oplossing is om het beste social media platform te kiezen voor jouw volgende influencer marketing campagne. Elk platform heeft namelijk zijn eigen unieke krachten. Hierdoor zijn niet alle social media platforms geschikt voor alle soorten campagnes. Wanneer je wil bepalen welk platform voor jou de beste optie is, moet je eerst een aantal dingen in kaart brengen. Je moet ten eerste het beoogde doel formuleren.
Als brand of als influencer kun je diverse doelen voor ogen hebben van een influencer marketing campagne. Wil je bijvoorbeeld als brand meer naambekendheid werven? Sta je te springen om als influencer meer volgers te genereren? Afhankelijk van jouw beoogde doel kun je vervolgens verder gaan met het uitzoeken van het beste platform. Niet alle social media platforms zijn namelijk voor hetzelfde doel geschikt. Wanneer je bijvoorbeeld als brand een jonge doelgroep wil bereiken, dan is Instagram hét platform.
Tip 2 – De doelgroep vinden online
Zodra het doel is geformuleerd, wordt het tijd om te kijken naar manieren waarop je dit doel kan halen. Daarom is de tweede stap het vinden van de doelgroep. Op welke social media platforms is de specifieke doelgroep aanwezig? Waar kun jij als brand of als influencer deze mensen bereiken? Wanneer je weet waar de doelgroep is, wordt het ineens een stuk eenvoudiger om een selectie te maken uit alle social media platforms. Er is echter nog één tip voor het inzetten van social media platforms voor een campagne.
Tip 3 – Jouw boodschap delen op social media platforms
De laatste tip die wij jou graag meegeven gaat over de boodschap. Geen enkele campagne zal succesvol zijn ongeacht het social media platform wanneer er geen duidelijke boodschap is. Weet jij wat het doel is en weet je waar de doelgroep te vinden is? Dan moet je bedenken welke boodschap je wil overdragen. Het soort boodschap kan namelijk van invloed zijn op jouw uiteindelijk keuze. Niet alle social media platforms zijn bijvoorbeeld geschikt voor een hele lange boodschap. Vergeet daarom niet om rekening te houden met de boodschap. Alleen dan kun je de beste optie kiezen uit het grote aantal social media platforms.