Influencer marketing: voorkom fouten met influencers

Momenteel is influencer marketing helemaal hot. Hierdoor boekt deze vorm van marketing nieuwe, ongekende successen en tegelijkertijd worden beetje bij beetje de valkuilen steeds beter in kaart gebracht. Wij van Bloggerslijst bespreken regelmatig zaken waar brands of influencers tegenaan lopen. Daarom leek het ons een goed moment om weer eens wat valkuilen of fouten te behandelen. Vandaag is het onderwerp influencer marketing en drie fouten met influencers.

Er zijn verschillende manieren waarop een samenwerking tussen brand en influencer verkeerd kan gaan. Toch zijn er een aantal fouten met influencers die steeds weer gemaakt worden in de influencer marketing. Daarom vragen wij vandaag aandacht voor drie fouten met influencers. Voorkom dat je campagne mislukt of dat je samenwerking onsuccesvol verloopt. Leer van de volgende fouten met influencers. Een goede werkrelatie met een brand of influencer is natuurlijk zo prettig.

Drie gemaakte fouten met influencers

Inmiddels heeft Bloggerslijst meerdere succesvolle samenwerking gerealiseerd tussen influencers en brands. Uiteraard ging het niet altijd even rooskleurig. Door de jaren heen zijn ook wij tegen verschillende obstakels aangelopen binnen de influencer marketing. Op  basis van onze ervaring hebben wij drie fouten met influencers geselecteerd. Dit zijn fouten met influencers die veel brands of zelfs influencers telkens weer maken. Neem daarom de volgende fouten met influencers rustig door en leer van de fouten die andere brands eerder hebben gemaakt.

Fout 1 – Authenticiteit, Betrokkenheid, Geloofwaardigheid

Een eerste fout heeft betrekking op de manier waarop brands diverse influencers benaderen. Voordat een brand een samenwerking aangaat, wordt er bij een influencer naar bepaalde zaken gekeken. Op basis daarvan schat het brand in hoeveel de influencer voor hen kan betekenen. Hier gaan brands al de fout in. De fout zit in het feit dat er naar aantal volgers wordt gekeken. Dat gegeven is tegenwoordig niet meer leidend voor een succesvolle influencer campagne. Fouten met influencers worden al gauw gemaakt.

Een influencer moet authenticiteit uitstralen, betrokken zijn bij zijn volgers en geloofwaardig overkomen. De eerste fouten met influencers worden vaak op dit gebied gemaakt. Dit komt meestal door gebrek aan kennis over de verschillende influencers. Heeft een influencer een groot aantal volgers en weinig betrokkenheid? Dan heb je te maken met een macro-influencer. Regelmatig zijn micro-influencers of zelfs nano-influencers de betere optie. Deze influencers zijn nog authentiek, omdat ze zich niet laten leiden door het geld. Dankzij het kleine aantal volgers zijn deze influencers meer betrokken bij hun publiek en hierdoor komen ze tevens geloofwaardiger over.

Fout 2 – Beperking van de creatieve vrijheid

Omdat niet veel brands precies begrijpen wat influencers zijn en hoe ze te werk gaan, willen de bedrijven vaak de controle over de creatieve vrijheid. Dat is niet verstandig. Influencers zijn de experts van deze industrie. Wie weet nou beter wat een resonerend effect zal hebben bij de volgers? De brands of de influencers? Door de creatieve vrijheid van influencers te beperken, doe je direct afbreuk aan de authenticiteit en de geloofwaardigheid van de influencers. Met deze verkeerde aanpak bega je dus eigenlijk twee fouten met influencers. Wanneer je influencers de vrijheid geeft, dan verschijnt er direct zeer creatieve content.

Fout 3 – Verkeerde verwachtingen en slecht resultaat

Naast de bovenstaande fouten met influencers is er nog één hele grote fout. Wanneer je een samenwerking aangaat met de verkeerde verwachtingen, dan is de kans groot dat er een slecht resultaat op je te wachten staat. Voorkom dat je een samenwerking aangaat die in de basis al niet klopt. Daarmee kun je al een hoop fouten met influencers vermijden. Een succesvolle samenwerking tussen influencer en brand begint bij het maken van duidelijk afspraken over allerlei zaken. Denk bijvoorbeeld aan de creatieve vrijheid. Fouten met influencers vermijd je al door duidelijke afspraken te maken.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

van snackable content naar content met inhoudgastbloggen tegenover laten bloggen