Ben jij een blogger en wil je een influencer worden? Of ben je al een influencer met een behoorlijk aantal trouwe volgers? Dan wil je uiteraard weten hoe het beïnvloeden van je volgers in zijn werking gaat. Daar zit namelijk de kracht van influencers. Wanneer je onder de knie hebt hoe het beïnvloeden van je volgers werkt, dan word je interessant voor brands. Je zult zien dat de samenwerkingsverzoeken dan binnen zullen stromen.
De kracht van influencers is de kracht van suggestie, oftewel de kracht van het beïnvloeden. Niet iedereen slaagt hierin. Dat verklaart ook waarom niet iedereen met een social media account een influencer wordt. Bloggerslijst deelt graag kennis met beginnende bloggers, gevestigde influencers en geïnteresseerde brands. Daarom gaan we vandaag dieper in op het beïnvloeden van je volgers. Wat moet je wel doen? Zijn er dingen die je absoluut moet vermijden? Eerst geven we jou het antwoord op deze vragen. Daarna geeft Bloggerslijst je 3 tips hoe jij het beïnvloeden van je volgers het beste kunt doen.
Influencers zijn een nieuwe autoriteit
Misschien weet jij wel al het een en ander over het beïnvloeden van je volgers. De sleutel naar succes zit namelijk in kennis. Wanneer jij het een en ander weet over de werking van influencer marketing, zul je sneller slagen in het beïnvloeden van je volgers. Wij mensen zijn namelijk heel beïnvloedbaar. Denk maar eens na. Hoe vaak heb jij een bepaald product gekocht, omdat een beroemdheid dit aanraadde?
Influencers zijn de nieuwe autoriteitsfiguren van de eenentwintigste eeuw. Voorheen werden alleen bekende mensen of andere autoriteitsfiguren ingezet voor reclames. Dit kunnen experts op een bepaald gebied zijn. Wanneer een professionele sporter jou een bepaald sportdrankje aanraadt, zul je dat sneller aanschaffen. Die sporter heeft namelijk een autoriteit als het om sport gerelateerde onderwerpen gaat.
Waar voorheen dus vooral filmsterren en sporters gebruikt werden voor reclame, worden vandaag de dag influencers ingezet. Influencers hebben namelijk iets bijzonders. Deze mensen kunnen een bepaalde invloed uitoefenen op hun volgers. Dat komt omdat ze een autoriteitsfiguur zijn, maar tegelijkertijd zijn influencers vrienden. De trouwe volgers hebben een speciale band met de influencer opgebouwd. Hierdoor kan een influencer op verschillende manieren zijn volgers beïnvloeden.
Beïnvloeden van je volgers door middel van ervaring
Regelmatig zetten influencers hun eigen ervaring in. Je vertelt als influencer namelijk alles over jouw leven aan je volgers. Wat je leuk vindt, wat je lekker vindt om te eten en waar je echt een hekel aan hebt. Jouw mening en je persoonlijke ervaringen vormen de basis. Die twee aspecten zet je vervolgens in voor het beïnvloeden van je volgers. Mensen zijn vandaag de dag erg onzeker geworden. Het liefst ontvangen we continu bevestiging dat we goed bezig zijn.
Dat geldt al helemaal voor de spullen die we willen kopen. Influencers spelen in op die onzekerheid door te laten zien hoe zij leven en omgaan met alledaagse dingen. Hier is die menselijke factor erg belangrijk. Door jouw eigen ervaring van bepaalde producten te delen, laat je mensen zien wat cool is en wat niet. Wat raad jij echt aan voor je volgers en wat totaal niet? Als influencer kan je het beïnvloeden van je volgers eenvoudig doen door je ervaringen te delen.
Valkuilen tijdens het beïnvloeden van je volgers
Wanneer een influencer geloofwaardig overkomt op zijn publiek, is het beïnvloeden erg makkelijk. Waar veel influencers de fout ingaan, is dat zij ongeloofwaardig overkomen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je ineens een product gaat aanraden waar je normaliter niet eens over zou praten. De kracht van influencers zit in het beïnvloeden van je volgers. Als je volgers jou niet meer serieus nemen, heb je een probleem. Je hebt dan geen enkele invloed meer op je publiek. Er zijn met andere woorden een aantal valkuilen waar je als influencer voor uit moet kijken.
Zo is het belangrijk dat je altijd betrouwbaar en geloofwaardig blijft. Je wordt door je volgers gezien als een goede vriend en een autoriteit op een bepaald gebied. Dat gebied waar jij expert in bent geworden, je niche, moet je bijvoorbeeld nooit plotseling veranderen. Wanneer jij iets aan gaan raden buiten jouw niche, bega je een fout. Het beïnvloeden van je volgers mislukt. Jij bent namelijk geen autoriteit op dat gebied. Bovendien is de kans groot dat jouw volgers helemaal niet geïnteresseerd zijn in dat product. Je doet hierdoor afbreuk aan je eigen authenticiteit.
Tips voor het beïnvloeden van je volgers
Tip 1: blijf altijd trouw aan jezelf en je volgers. Zoals eerder vermeld hebben de valkuilen van het beïnvloeden van je volgers voornamelijk te maken met afbreuk aan authenticiteit door ongeloofwaardigheid. Zorg daarom dat je altijd trouw aan jezelf en je volgers blijft. Blijf binnen je niche en promoot alleen producten of brands waar je echt volledig achter staat. Op die manier zal het beïnvloeden van je volgers zeker goed gaan.
Tip 2: bouw een persoonlijke band op met je publiek. Veel beginnende bloggers en influencers willen graag zo snel mogelijk geld verdienen met hun social media kanalen. Dat is niet handig. Voordat je de volgers kunt beïnvloeden, moet je wel een autoriteitspositie innemen. Je moet een persoonlijke band hebben met he publiek. Het beïnvloeden van je volgers gebeurt niet gelijk. Je moet daar naartoe werken.
Tip 3: focus op een vastgesteld doel. Tot slot willen wij je nog een laatste tip meegeven. Houd altijd een doel voor ogen. Je kan niet zomaar iets doen. Voor het beïnvloeden van je volgers moet je wel een bepaald doel vaststellen. Wil je een specifiek product verkopen? Ga je voor meer naamsbekendheid? Stel daarom altijd een doel vast en leg daar je focus op. Dan verloopt het beïnvloeden van je volgers een stuk soepeler.