Als je weet wat je wilt bereiken kun je een blogger een passende pitch doen. Er zijn verschillende soorten samenwerkingen waar je uit kunt kiezen; op de persoonlijke pagina van een blogger kun je zien voor welke vormen van samenwerking de betreffende blogger openstaat. Voordat je een voorstel verstuurd, lees dan eerst even deze dos and donts, deze zien we als bloggers anno 2016 nog steeds voorkomen. [toc]
Benader een blogger persoonlijk
Als je er voor kiest om één of meerdere bloggers te benaderen zorg dan minimaal voor een persoonlijke aanhef. Alle voornamen en mailadressen zijn beschikbaar in de bloggerslijsten, spreek de blogger daarom aan met “beste (naam blogger)”. Stuur je een algemene mail of een aanhef met verkeerde naam (gebeurt heel vaak) dan loop je veel kans dat je voorstel direct in de prullenbak eindigt en je geen reactie krijgt.
Wees selectief
Bloggers hebben onderling vaak contact. Zodra er een mail uitgaat naar meerdere tientallen bloggers zullen zij dit snel doorhebben. Maak dus echt een keuze om met een bepaalde blogger samen te werken en geef ook aan waarom. De meeste bloggers gaan voor zoveel mogelijk unieke content, wil je toch graag met meerdere bloggers samenwerken. Zorg dan voor een offer is they cant refuse.
Wat is het aanbod?
Geef aan wat jouw verwachtingen zijn zoals bijvoorbeeld een banner, affiliatie of een betaalde advertorial (kijk hier voor meer samenwerkingsvoorbeelden met bloggers). Voor free publicity of het direct publiceren van een persbericht al dan niet in de vorm van een gastblog staan niet alle blogs open. Zorg er daarom voor dat je daadwerkelijk een serieus aanbod kan aanbieden; een product is daarin wel het minimale. Dat is meestal ook noodzakelijk omdat de blogger anders haar/zijn eigen ervaringen niet kan delen. Met een concreet voorstel bereik je vaak meer omdat de blogger dan meteen weet wat er verwacht wordt en op basis daarvan een afweging kan maken.
Erken de autonomie van de blogger
Blijf altijd openstaan voor onderhandeling en alternatieve ideeën. Misschien vind de gekozen blogger het zelf niet passen of leert de ervaring dat het niet werkt. Gebruik deze kennis en ervaring van de blogger en geef dan ook de ruimte om hem/haar met een (tegen)voorstel te laten komen. Op deze manier neem je de blogger serieus en zal het ook sneller tot een samenwerking komen.
Zorg voor een budget
Hou er rekening mee dat bloggers overladen worden met bepaalde voorstellen zoals bijvoorbeeld voor telefoonhoesjes en fotoboeken; daarvoor wordt vaak een aanvullende vergoeding gevraagd. Bedenk vooraf wat het budget is en hoe je dit verdeelt.