Voorheen maakten we nog een onderscheid: we spraken over bloggers, vloggers, YouTubers en andere social media gebruikers. Vandaag de dag wordt alles echter op één grote hoop gegooid, namelijk die van de influencer marketing. Hierom hebben wij onderlaatst nog even de term “influencer” uitgelegd en toegelicht. Uit de reacties op die blog bleek dat nog niet iedereen op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen in de online marketingwereld. Vandaar dat we vandaag verder in zullen gaan op de algemene term “influencer marketing”.
Indien jij wel actief bent in de online marketingwereld, dan is deze blog erg interessant voor jou. Bloggerslijst brengt brands en influencers met elkaar in contact met het doel om uiteindelijk een vorm van influencer marketing te bewerkstellingen. Ben jij een brand en op zoek naar influencers? Dan ben je bij Bloggerslijst aan het juiste adres. Ook als jij een influencer bent op zoek naar nieuwe mogelijkheden, kan je gerust contact met ons opnemen. In deze blog duiken we samen de wereld in van de influencer marketing.
Influencer marketing en influencers
De influencer marketing draait, zoals de naam suggereert, om marketing met influencers. Dit is een groep mensen die veel invloed hebben op anderen, namelijk hun volgers. Zo kan een blogger, vlogger of Instagrammer een influencer zijn. Deze personen maken gebruik van een social media platform om in contact te komen met hun volgers. Op die manier kunnen zij idealiter het gedrag en de emoties van diezelfde volgers beïnvloeden.
Steeds vaker gaan brands een samenwerking aan met dit soort influencers. Dat noemen we influencer marketing. Bij zo’n samenwerking zetten deze brands en bedrijven de influencers tegen een betaling in om een bepaald product of merk te promoten. Het idee is dat de volgers van de influencer dit zien en vervolgens dit behandelde product gaan aanschaffen. De influencer marketing verloopt dus simpel gezegd tussen een brand en een influencer.
Nieuwe vorm van reclame
Voorheen werden alleen beroemdheden ingeschakeld door grote merken en brands. Dit is in feite ook een vorm van influencer marketing. Het grootste verschil zit in het feit dat een influencer niet per definitie een beroemdheid is in de ouderwetse betekenis van het woord. Zo kan een persoon op Instagram met een groot aantal volgers wel een influencer en tegelijkertijd geen beroemdheid zijn.
De reden voor deze verandering? Het aantal volgers van social media influencers is vandaag de dag vaak onvergelijkbaar met dat van beroemdheden. Online influencers hebben over het algemeen een grotere en loyalere groep volgers. Zij kunnen met een eenvoudige post of video tienduizenden mensen bereiken op hun social media kanalen. Dat aspect maakt deze groep veel interessanter voor brands dan beroemdheden. Hierdoor gaan steeds meer bedrijven influencer marketing gebruiken als nieuwe vorm van reclame.
Groeiende populariteit influencer marketing
Door de vele mogelijkheden en duidelijke resultaten groeit influencer marketing ontzettend hard als nieuwe vorm van reclame. De toenemende populariteit is ergens ook niet zo bijzonder of vreemd. Als je de voordelen van influencer marketing tegenover de ouderwetse vorm van marketing zou zetten, sta je versteld van het verschil tussen de twee vormen. We noemen hier een paar voorbeelden waarom de nieuwe marketingstrategie zo populair is geworden.
Zo wordt ten eerste influencer marketing over het algemeen ervaren door consumenten als geloofwaardiger. We leven in een tijd dat vrijwel alles online gebeurt en allerlei informatie tot onze beschikking staat. Hierdoor zijn we als mens een stuk wantrouwender geworden tegenover de oude vorm van marketing. Consumenten volgen vandaag de dag eerder het advies van iemand die ze vertrouwen, zoals hun vrienden of een influencer die ze trouw volgen. Influencer marketing speelt precies in op dat nieuwe gedrag van consumenten.
Een ander groot voordeel van influencer marketing is het feit dat deze vorm van marketing het verschil kan maken als je naamsbekendheid wilt verkrijgen als brand. Als niemand van jouw brand gehoord heeft, is de kans klein dat consumenten jouw producten gaan kopen. Heeft een influencer jouw brand genoemd of gebruikt hij zelfs jouw artikelen? Dan is de naam van jouw brand binnen een mum van tijd bij alles en iedereen bekend. Zo snel kan het gaan met influencer marketing.
Gerichter met influencer marketing
Tot slot willen we nog even aanstippen dat je met influencer marketing tevens veel gerichter kan werken. Door een samenwerking aan te gaan met een influencer, kan jij als brand een specifieke niche aanspreken. Soms is het als bedrijf lastig om een bepaalde doelgroep aan te spreken. De ouderwetse vorm van marketing slaagt hier niet altijd in. Het is immers erg lastig om een specifieke groep aan te spreken – of toch niet?
Een influencer heeft een duidelijke niche. Dat wil zeggen dat deze blogger, vlogger of Instagrammer een afgebakend thema steeds behandeld. Hierdoor trekt de influencer een bepaalde groep volgers aan. Als jouw doelgroep overeen komt met de niche van de influencer, dan kan je als brand deze groep veel eenvoudiger bereiken. Alleen op die manier zal de influencer marketing effectief zijn en meetbare resultaten behalen.
Effectief inzetten van influencers
Tip van Bloggerlijst: influencer marketing werkt het beste als de influencer vrijheid krijgt. Niet alleen de online marketingwereld is zich bewust geworden van influencer marketing, ook de volgers zijn ondertussen een stuk wijzer geworden. Door een influencer regels op te leggen, kan de content geforceerd overkomen op de volgers. Dat kan uiteindelijk negatieve effecten hebben. Om effectief gebruikt te maken van influencer marketing moet de influencer wel vrij blijven om zijn eigen stijl te hanteren. Originele content is de sleutel tot succes.
Daarnaast is het tevens belangrijk dat jij als brand weet wat de beoogde doelgroep is. Alleen dan is het mogelijk om influencer marketing effectief in te zetten. Bovendien is het ook verstandig om een duidelijk beeld te schetsen welke influencers bij jouw brand passen. Dit kan een tijdverslindende klus zijn. Als brand wil je uiteraard zo effectief mogelijk influencers inzetten.
Gelukkig is er een oplossing, namelijk Bloggerslijst! Wij hebben een groot netwerk influencers die staat te springen om een samenwerking met een brand aan te gaan. Bloggerslijst biedt veel mogelijkheden aan met betrekking tot influencer marketing.