Creatieve vrijheid van een campagne: influencers of brands?

Zoals bij veel nieuwe ontwikkelingen zijn er een aantal zaken erg onduidelijk binnen de influencer marketing. Als deze mogelijke knelpunten niet expliciet worden behandeld tijdens het begin van een influencer campagne, dan ontstaan er misverstanden. Dat leidt weer tot een vervelende en waarschijnlijk eenmalige samenwerking. Zo zijn de afspraken omtrent de creatieve vrijheid van een campagne niet altijd duidelijk. Ligt de creatieve vrijheid van een campagne namelijk bij de influecer of juist bij de brands?

Het belang van creatieve vrijheid

Voor een influencer campagne is het belangrijk dat er een bepaalde creatieve vrijheid is. Waarom? De verklaring zit in de kracht van influencer marketing. Met influencer marketing wil een brand met behulp van een influencer een bepaalde doelgroep bereiken op een nieuwe manier. Die nieuwe manier ligt dichter bij de interesses van de beoogde doelgroep. Hier speelt de influencer een cruciale rol. De volgers van deze influencer zijn namelijk de doelgroep van de brand. Om op een creatieve manier in contact te komen met die mensen schakelt een brand de influencer in.

Wanneer de influencer op een creatieve manier een bepaald brand of product van een brand behandelt, dan heeft dit een soort invloed op de volgers. De doelgroep is dankzij de influencer sneller geneigd om de volgende keer iets van het genoemde brand te kopen. Dit is de kracht van influencer marketing. Het is een creatieve vorm van reclame dat eigenlijk geen reclame te noemen is. Aangezien het niet mag lijken op de traditionele marketing, moet er originele content gecreëerd worden. Daarom is creatieve vrijheid zo belangrijk.

Waar ligt de creatieve vrijheid?

De huidige discussie gaat over de vraag waar die creatieve vrijheid dan ligt. Mag een brand volledig de influencer campagne bepalen of moet juist de influencer de touwtjes in handen houden? Regelmatig loopt een samenwerking tussen brands en influencers moeizaam, omdat er niet duidelijk is afgesproken waar de creatieve vrijheid ligt en hoe dat zijn vorm zal krijgen. Dat is zonde. Op die manier kan een potentieel succesvolle campagne volledig de plank misslaan. Ben jij een brand of een influencer? Zorg er dan goed voor dat het duidelijk is waar de creatieve vrijheid ligt. Laat geen ruimte open voor misverstanden.

Creatieve vrijheid bij influencers

Uiteraard heeft het zo zijn voordelen om de creatieve vrijheid bij influencers of juist bij brands te leggen. Wanneer een influencer de creatieve vrijheid heeft, dan kan de campagne volledig in de stijl van de influencer gemaakt worden. Dit zorgt ervoor dat de influencer zijn geloofwaardigheid behoudt tegenover zijn volgers. Als de doelgroep de influencer gelooft, kan dat leiden tot aanschaffen van het product en dan is de campagne geslaagd. Influencer campagnes mislukken nog wel eens wanneer het iets is wat de influencer normaal niet behandelt of niet op die manier zegt. Dan wordt zowel de influencer niet echt serieus genomen en het brand creëert ook niet een hele goede reputatie.

Wanneer een brand bepaalt

creatieve vrijheid

Een brand wil natuurlijk graag alles bepalen wanneer zij een campagne opzetten. Daarom wil een brand vaak de creatieve vrijheid in toom houden. Dit werkt niet altijd. Een voorbeeld hiervan is de campagne van Hudson’s Bay met onder andere Tim Hofman. Uit het niets riep hij zijn volgers op om te gaan solliciteren bij het warenhuis. Om toch wat authenticiteit in stand te houden, komt Tim Hofman er eerlijk voor uit dat het een sponsorbericht is. Op die manier is de post nog wel een beetje leuk, maar niet helemaal geslaagd. Uiteraard hoeft de influencer campagne niet te mislukken als de creatieve vrijheid bij de brands ligt. Het is alleen wel zo verstandig om de campagne af te stemmen op de influencer.

Samenspel met creatieve vrijheid

Bloggerslijst adviseert daarom op een positief samenspel tussen brands en influencers op te zetten. Influencers weten namelijk beter hoe de doelgroep bereikt moet worden dan brands. Daarentegen weten brands wat in lijn staat met het imago. Door een samenspel tussen beide partijen te creëren, kan de influencer campagne een daverend succes worden. Creatieve vrijheid ligt dus in het ideale geval bij zowel influencer als brand. Wanneer je Bloggerslijst benadert voor een samenwerking met een brand of een influencer, zorgen wij ervoor dat er duidelijke afspraken zijn wat betreft de creatieve vrijheid.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

clickbait