Influencer marketing

Influencer marketing is dé manier om de doelgroep van jouw bedrijf op een effectieve manier te bereiken. Het is hierbij belangrijk om met de juiste influencer samen te werken, wiens doelgroep aansluit bij die van jouw merk. Voor veel bedrijven is influencer marketing een grote uitdaging, omdat het niet altijd makkelijk is om de juiste influencer te vinden die past bij jouw bedrijf. Wanneer er een goede match is tussen een blogger en een merk kunnen zij veel voor elkaar betekenen. Bloggerslijst helpt je graag met het in contact komen met de juiste influencers.

Direct aanmelden als Brand

Succesvol promoten via bloggers

Er zijn veel mensen die online veel voor het zeggen hebben. De grootste bloggers hebben vaak bezoekersaantallen van meer dan 100.000 per dag. Al deze unieke bezoekers delen dezelfde interesses. Bezoekers laten reacties achter en zien de blogger als een soort vriend of vriendin. Bedrijven werken samen met de blogger door producten op te sturen of diensten aan te bieden. Wanneer de blogger enthousiast is over de producten schrijven zij hier een product over. Op deze manier maken zij op een leuke en natuurlijke manier reclame voor het merk. Dit maakt influencer marketing een zeer succesvolle manier van promotie.

De voordinfluencerelen van werken met influencers

Een influencer op social media is vaak duidelijk op een specifieke markt gericht. Op het moment dat er een goede match is tussen bedrijf en merk is, wordt het zeer gemakkelijk om gericht een doelgroep te kiezen en deze te bereiken. De volgers of bezoekers zien de blogger als een betrouwbaar persoon, iemand wiens mening telt. De kans is hierdoor groot dat men waarde hecht aan de mening van de blogger. De personen die de blog bezoeken zijn al geïnteresseerd in dezelfde onderwerpen. Het kiezen voor influencer marketing kan op een heel effectieve, doch betaalbare manier campagnes positief beïnvloeden. Met deze vorm van adverteren wordt de naamsbekendheid flink vergroot onder de exacte doelgroep.

 

Relevant partnerschap

Het bereik van social influencer marketing is over het algemeen al erg groot. Door op een efficiënte manier te gaan zoeken naar een blogger, vlogger of andere influencer met dezelfde doelgroep, realiseer je samen de beste vorm van influencer marketing. Anders dan advertentiecampagnes en dergelijke is een samenwerking met bijvoorbeeld een blogger een stuk hechter. Als bedrijf begin je een soort partnerschap met een blogger waar veel uit voort kan komen. Een nauwe samenwerking zorgt ook voor vertrouwen en exclusiviteit. Een partnerschap hoeft niet altijd met de meeste bekende mensen te zijn. Iemand met precies dezelfde doelgroep en thema’s als jouw bedrijf kan in sommige gevallen wel meer betekenen dan influencers met een heel groot bereik die wat verder van een brand af staan. Bij deze vorm van marketing is relevantie namelijk het allerbelangrijkst. Met een goede micro-influencer match kan de samenwerking ook op lange termijn zeer effectief zijn.

 

Influencer marketing in het nieuws

‘Hudson’s Bay zoekt millenials (M/V)’. Zo kopte NRC eerder dit jaar. In een tijd waarin meer en meer online gewinkeld wordt is het een uitdaging om een warenhuis vol klanten te krijgen. Daarom zette Hudson’s Bay BNN-presentatoren Tim Hofman en Geraldine Kemper in om jonge hippe mensen aan te trekken om de zeventien nieuwe warenhuizen te bemannen en vertegenwoordigen. Hiervoor gebruikten zij niet het platform dat de publieke omroep hen biedt, maar hun persoonlijke social mediakanalen. Niet alleen Hudson’s Bay, maar ook andere bedrijven in uiteenlopende branches maken gebruik van influencers om hun producten te promoten of bijvoorbeeld personeel te werven.

Mond-tot-mondreclame

‘Word of mouth’, ook wel mond-tot-mondreclame, heeft altijd grote invloed gehad op consumentengedrag. Een moderne vorm van ‘word of mouth’ is influencer marketing in de vorm van blogs. Bloggers hebben een achterban van volgers die hen als betrouwbare informatiebron zien. Blogs zijn open, eerlijk en authentiek, waardoor ze grote invloed hebben op lezers. Omdat blogs een betrouwbare informatiebron zijn, zijn steeds meer bedrijven en marketeers geïnteresseerd in het opzetten van een influencer marketingcampagne.

Definitie van influencer marketing

Influencer marketing is een veel gebruikte term, afgeleid van het begrip ‘social influence’. De Oxford Dictionary beschrijft social influence als volgt:

Social influence occurs when one’s emotions, opinions, or behaviours are affected by others

Vanuit deze definitie zou een influencer kunnen worden omschreven als een opinieleider die de emoties, mening of het gedrag van anderen kan beïnvloeden. Hoewel de term ‘influencer marketing’ er een van de laatste jaren is, is het principe van alle tijden. Toen een joggingpak van het merk Juicy Couture in 2002 op straat werd gedragen door Madonna stegen de verkoopcijfers van dit merk exponentieel. Waar joggingpakken voor die tijd als slonzig werden gezien werden ze nu gezien als mode item, doordat Madonna ze in het openbaar droeg.

De eigenaressen van Juicy Couture (Moore et al., 2015) beschrijven het moment dat Madonna werd gefotografeerd in een joggingpak van Juicy Couture als een geluksmoment. Veel bedrijven willen de invloed van opinieleiders in blogs en op social media echter niet meer aan het toeval overlaten.

Influencers versus adverteren

Veel bedrijven zijn gewend om te adverteren. Adverteren kan offline in tijdschriften en op radio en televisie. Online kan geadverteerd worden in display advertenties, met Google Adwords of bijvoorbeeld op social media. Influencer marketing heeft echter vele malen meer invloed op de doelgroep dan advertenties. Met influencer marketing kun je namelijk niches bereiken die met advertenties maar moeilijk te bereiken zijn.

Adblocker

Adblockers zijn een andere beperking waardoor advertenties niet meer zoveel bereik hebben als zij voorheen hadden. Adblockers blokkeren advertenties op webpagina’s, waardoor de bezoekers van deze pagina’s jou advertenties niet te zien krijgen. Twintig procent van de Nederlanders maakt gebruik van een Adblocker, waardoor zij op internet geen advertenties te zien krijgen. Uitingen van influencer marketing worden echter niet gezien als advertenties, waardoor ook consumenten die gebruik maken van een Adblocker deze uitingen te zien krijgen.

Mogelijkheden in diverse branches

Bloggerslijst werkt met verschillende categorieën bloggers. Of het nu mommybloggers, foodbloggers of fashionbloggers zijn: binnen iedere branche zijn er bloggers bij ons aangesloten. Hierdoor is het eenvoudig om een geschikte blogger voor jouw merk te vinden. Bij de start van een influencer marketing campagne beginnen wij met een intake, waarbij we de doelgroep van jouw bedrijf in kaart brengen. Op basis van deze doelgroep gaan we op zoek naar een of meerdere bloggers die hierop aansluiten. Niet alleen interesses, maar ook leeftijd en eventueel locatie worden hierin meegenomen. Op deze manier vinden wij de beste match voor jouw bedrijf.

Hoe word ik een influencer?

Influencer marketing

Vind je het zelf leuk om te bloggen, vloggen of op social media actief te zijn? Super leuk! Wanneer je een onderwerp hebt waarover je gepassioneerd is er niets leuker dan daar over te schrijven. Wanneer je hier ook nog een trouwe basis aan volgers mee bereikt is dat helemaal mooi meegenomen. Jouw blog of kanaal is hiermee ook aantrekkelijk geworden voor bedrijven die met je samen willen werken. Door je aan te melden bij Bloggerslijst is het extra makkelijk om samenwerkingen aan te gaan met bedrijven.

Direct aanmelden als Blogger

Bloggerslijst als influencer marketing bureau

Geen onduidelijke bezoekersaantallen en andere verborgen gegevens. Bloggerslijst.nl staat voor openheid. Wij hebben als doel om de beste samenwerkingen te verwezenlijken. Hier op Bloggerslijst.nl zijn er een heleboel verschillende bloggers lid. Elke blogger valt onder een andere themacategorie. Als bedrijf of brand is dan ook duidelijk te zien welke bloggers (en of andere social influencers) bij een product of dienst passen. De bloggers die lid zijn van Bloggerslijst.nl produceren 100% unieke content voor de opdrachtgever. Als opdrachtgever geef je een onderwerp aan waar de bloggers vervolgens over kunnen gaan bloggen.

De bloggers bereiken hun eigen doelgroep die tevens ook de doelgroep is van de opdrachtgever en beïnvloeden de mening van de doelgroep. Door positief te schrijven over het product van de opdrachtgever zorgt de blogger er voor dat de doelgroep een goed beeld krijgt van het product. De bezoekers van een blog zien de blogger als geloofwaardig en dat is juist wat je als bedrijf wilt hebben, dat mensen vertrouwen hebben in je product. Voor de beste en meest openvorm van influencer marketing schrijf je ook jouw bedrijf in bij Bloggerslijst.nl.