Voorwaarden samenwerking
Stel in overleg samen de voorwaarden vast. Deze voorwaarden verschillen per blogger; wees hier ook flexibel in. Nieuwsgierig naar wat bloggers willen, lees dan eens dit artikel. Als je uitgaat van je eigen voorwaarden en geen concessies wilt doen is de kans groot dat je eindigt met startende bloggers met een kleiner bereik (wat overigens geen probleem hoeft te zijn) die daarin meegaan terwijl bloggers die al langer bloggen eigen voorwaarden hebben opgesteld op basis van eerdere ervaringen. Laat de minder belangrijke voorwaarden los en ga alleen voor wat je echt belangrijk vindt.
Garantie plaatsing
Vraag vooraf of het opsturen van een product ook garantie biedt voor plaatsing op de blog. Wordt deze niet gegeven? Dan is het misschien beter om met een andere blogger samen te werken. Mocht een product echt tegenvallen dan kan er altijd overlegd worden of plaatsing nog steeds gewenst is of dat het achterwege gelaten wordt.[toc]
Aantal woorden
Meestal wordt er als minimum een aantal van 400 woorden gevraagd zodat de tekst opgepakt wordt door Google.
Beeldmateriaal
Spreek af of je zelf beeldmateriaal aanlevert of dat de blogger foto’s maakt van het product. Mocht dit laatste van toepassing zijn dan is het ook handig om van tevoren af te spreken of je na plaatsing gebruik kunt maken van deze foto’s.
Het gebruik van links
Overleg hoeveel links er worden geplaatst. Vaak zijn dit er standaard 1 of 2; meer kan in overleg. Ook wordt niet door iedereen standaard een follow attribuut toegevoegd. Bij een follow link wordt er ook een stukje linkjuice vanaf de blog doorgegeven naar jouw website. Google hanteert hier wel strenge afspraken over als het gaat om het gebruik van follow links in commercieel getinte inhoud; ook bij reviews.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Aantal shares op social media
De meeste bloggers delen alles een keer op social media, je kan in overleg afspreken op welke social media kanalen een bericht gedeeld wordt en hoe vaak. Het wordt vaak gewaardeerd als je het blogbericht zelf ook deelt op je eigen Facebook-pagina en de tweets op Twitter retweet. Het is ook slim om na te denken over een vergoeding die zal worden gebruikt voor promotie op Facebook.
Getagd worden / gebruik hashtags op social media
Om een bepaalde social share terug te vinden kun je een hashtag gebruiken, ook om bijvoorbeeld een bepaalde hashtag aan te jagen. Door zelf getagd te worden breng je ook je eigen profiel onder de aandacht.
Correctierondes
Je kunt afspreken om een blogpost vooraf in te zien. Let hierbij vooral op de feitelijke onjuistheden en niet de insteek van de blogger. Daarvoor moet je de blogger ook autonomie gunnen. Eventuele spelfouten kun je natuurlijk wel aanstippen.
Gebruik beeldmateriaal voor eigen gebruik
Sommige bloggers gebruiken foto’s van zichzelf / kinderen en vinden het niet prettig als deze zomaar op het internet gaan zwerven. Ook bij productfoto’s is het fijn om even toestemming te vragen of je deze foto’s mag gebruiken. Het beste kun je dit dan vooraf al meenemen dat deze mogelijkheid open blijft.
Voorwaarden overnemen van tekst / duplicate content
Niet alle bloggers houden van duplicate content. Overleg dus eerst of je een blogpost mag overnemen. Of spreek af dat er een alternatieve tekst wordt geschreven, er een canonical link wordt geplaatst naar het origineel of dat er een vergoeding voor wordt gegeven.
Vergeet vooral ook niet de gun-factor; een prettig contact met de blogger is heel plezierig.
Vermelden van samenwerking / gesponsorde content
Let op: Bij betaalde blogposts maar ook bij reviews waarvoor een product is ontvangen door de blogger dient in het artikel vermeld te worden dat er ofwel vergoeding is ontvangen of dat het product gratis is toegestuurd. Bij een ontvangen product volstaat het vermelden in de tekst dat het het gaat om een “toegezonden product”. Bij een betaalde advertorial dient boven- of onderaan vermeld te worden dat het gaat om een betaalde post. Dit zijn de richtlijnen van de Reclame Code Commissie en vrijwel alle bloggers houden zich hieraan.
Benader een blogger persoonlijk
Als je er voor kiest om één of meerdere bloggers te benaderen zorg dan minimaal voor een persoonlijke aanhef. Alle voornamen en mailadressen zijn beschikbaar, dus een “beste (naam blogger)” is wel het minimale wat je kunt sturen. Stuur je een algemene mail of een aanhef met verkeerde naam (gebeurt heel vaak) dan loop je veel kans dat je voorstel direct in de prullenbak eindigt en je geen reactie krijgt.