Content marketing – relevante informatie aanbieden

De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe begrippen en termen ontstaan in het vakgebied van online marketing. Denk hierbij aan influencers, influencer marketing en ook content marketing. Er wordt beetje bij beetje meer gekeken naar wat de consumenten willen. Hierdoor is onder andere de content zeer belangrijk geworden. Content marketing is als gevolg hiervan momenteel sterk in opkomst. Je kunt zelfs stellen dat het een populaire marketing trend is geworden in Nederland. Omdat content marketing op zichzelf een vrij breed begrip is, is het hoog tijd dat er het een en ander concreet wordt uitgelegd.

Wat is content marketing?

De term content marketing wordt momenteel veel gebruikt binnen het vakgebied. Deze vorm van marketing is in de basis het aanbieden van relevante en correcte informatie voor een doelgroep. Die informatie wordt ook wel content genoemd. Content marketing is simpel gezegd het maken, aanbieden en vervolgens het verspreiden van inhoudelijke informatie. Met behulp van deze opkomende vorm van marketing, kun je als brand veel zaken duidelijk maken aan jouw (potentiële) klanten. Omdat je waardevolle content aanbiedt, kun je uiteindelijk de consumenten helpen om betere keuzes te maken en het optimale uit jouw dienst of product te halen.

Het is een misverstand om te denken dat content marketing iets nieuws is. Stiekem is deze vorm van marketing al vrij oud. Zo zijn de eerste voorbeelden hiervan al te vinden in de negentiende eeuw. Door de eeuwen heen hebben bedrijven altijd naar een manier gezocht om een goede band met de klanten op te bouwen. Een manier om dit te doen is door relevante informatie te geven over de beschikbare diensten en producten. Door de focus van de marketing te leggen op de content, is deze vorm van marketing een van de meest effectieve manieren om concreet informatie te geven aan klanten.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Het doel van content marketing – informatie geven

Wellicht kun je het ondertussen wel een beetje raden. Het beoogde doel van deze vorm van[toc] marketing is om klanten in eerste instantie aan te trekken en vervolgens aan jouw brand te binden. Door relevante content te creëren hoop je een potentiële klant te overtuigen om werkelijk klant te worden. Met deze vorm van marketing leg je dus de focus op het over de streep trekken van klanten. Relevante content kan dat duwtje in de rug zijn waardoor de consument voor jouw brand kiest. Heel simpel gezegd is het doel van content marketing om de consumenten relevantie informatie te geven. De positieve gevolgen daarvan maken content marketing zo effectief.

Wat onderscheidt content marketing van andere vormen?

Ondanks het vrij simpele concept van content marketing, is niet elk brand overtuigd van de effectiviteit. Regelmatig wordt de vraag gesteld: wat onderscheidt deze vorm van marketing? Waarom zou het voor mij als brand interessant zijn? Om het effect ervan goed uit te leggen, moet je er even bij stilstaan dat consumenten vandaag de dag steeds actiever op zoek gaan naar goede, relevante informatie. Alles is tegenwoordig te vinden op het internet. Door als brand zelf inhoudelijke content te schrijven, kun jij opvallen en daardoor consumenten trekken. Die nieuwe houding van consumenten is tevens de verklaring waarom content marketing tegenwoordig populair is.

Het aspect van content marketing waardoor deze marketing zich onderscheidt ten opzichte van de andere manieren, is het bindende aspect. Consumenten binden zich namelijk aan een brand door de content. Dit is precies dezelfde reden waarom influencers een opkomst hebben gemaakt in de marketingwereld: mensen hechten waarde aan online meningen en informatie. Hierdoor is er een bepaalde verwachting ontstaan bij de consumenten. Wanneer jij als brand geen goede informatie geeft, niet transparant bent en geen mogelijke oplossingen biedt, doe je eigenlijk niet meer mee in de ogen van de klant. Content marketing kan hier eenvoudig verandering in brengen.

Content marketing – de werking en kernwaarden

Hoe werkt content marketing dan precies? Als we het hebben over content, dan hebben we het over de specifieke inhoud en vorm van een boodschap die jij wilt overbrengen. Dit zijn de eerste twee kernwaarden van content marketing. De inhoud en de vorm van de boodschap zijn afhankelijk van het beoogde doel. Wil je bijvoorbeeld een educatieve boodschap overbrengen of juist iets dat puur voor ontspanning en plezier is? Wanneer je antwoord kan geven op die vraag, kun je de content in een specifieke vorm met een vooraf bepaalde inhoud creëren. Dit zijn echter niet de enige kernwaarden van content marketing.

Een ander belangrijk element is de plek waar de klanten die content gaan vinden. Daarmee bedoelen we de drager, het medium of het platform. Dit kan gewoon de website van jouw brand zijn. Het is wel belangrijk dat het voor de consumenten in één oogopslag duidelijk is waar zij die relevante content kunnen vinden. Daarnaast helpt het ook door de content te promoten door middel van offline en online media. Uiteraard wil je natuurlijk tevens gevonden worden door de klanten. Hierdoor krijg je met content marketing ook te maken met zaken als zoekmachine optimalisatie.

Experts inschakelen voor content marketing

content marketing

Zoals jij je wellicht kunt voorstellen, is het stiekem behoorlijk wat werk als je content marketing op een effectieve manier in wilt zetten. Bovendien is het een manier van marketing waar de focus niet zozeer ligt op het direct verkopen. Hierdoor kan er wat tijd overheen gaan voordat je de voordelen van content marketing ervaart. Om het proces te versoepelen en te versnellen, schakelen steeds meer brands experts in. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen met influencers, online marketingbureaus en ook Bloggerslijst.

Wil je met jouw brand ook graag meer relevante content creëren en met deze marketing aan de slag gaan? Neem contact op met Bloggerslijst om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!