Succes van een influencer campagne meet je zo!

Nadat er een influencer campagne is opgezet en gelanceerd, heerst er direct de vraag wat het succes van de campagne was. Wanneer je als brand het succes van een influencer campagne wilt meten, moet je een aantal metrics doen. Maar welke doen er echt toe als je concreet het succes van een influencer campagne in kaart wil brengen? Bloggerslijst geeft een aantal handige tips en tricks zodat jij eenvoudig het succes van een influencer campagne kan meten. Influencer marketing draait immers om zoveel meer dan alleen het bereik.

Betrokkenheid van de doelgroep

Een metric om het succes van een influencer campagne te meten is het engagement. Daarmee wordt simpelweg de betrokkenheid van de beoogde doelgroep bedoeld. Betrokkenheid is voor ieder brand een goede maatstaaf om nauwkeurig te meten hoe de doelgroep op de campagne heeft gereageerd. Engagement kun je op diverse manieren in kaart brengen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal reacties, likes of aan hoe vaak het gedeeld is. Uit deze gegevens zie je direct wat de doelgroep van jouw content vindt. Naast de voor de hand liggende onderdelen, is het tevens mogelijk om betrokkenheid op een andere manier te meten.

Zo kun je ook kijken naar de algemene kennis die er is over jouw brand en de producten of diensten die je verkoopt. Door middel van een enquête breng je duidelijk in kaart wat het succes van een influencer campagne inhoudt of waar een succesvolle campagne op ingezet kan worden. Een belangrijk onderdeel van engagement is namelijk sentiment. Het is verstandig om onderzoek te doen naar de gevoelens die jouw brand. Kijk naar wat er gezegd wordt in de reacties. Hierdoor krijg je al gauw een duidelijk beeld van het heersende sentiment.

Succes van een influencer campagne en de conversie

Naast bereik is voor veel merken de converse een goede metric om te meten wat het succes van een influencer campagne is. Influencer marketing kan namelijk een piek in jouw verkoopcijfers veroorzaken. De reden hiervoor? Een goede influencer wordt gezien als rolmodel door zijn volgers. Om zo dicht mogelijk bij hun rolmodel te staan, gaan loyale volgers dezelfde kleding, spullen en producten kopen die de influencer heeft. Het succes van een influencer campagne is dus te meten met de conversie die plaatsvond tijdens de campagne.

Hier moet echter wel een kanttekening bij gemaakt worden. Deze metric kun je niet altijd gebruiken om het succes van een influencer campagne in kaart te brengen. Het doel van de campagne kan bijvoorbeeld naamsbekendheid zijn. Hierdoor is het mogelijk dat je het succes van een influencer campagne niet direct terug ziet in de conversie. Conversie is dus aan de ene kant een handige metric om het succes van een influencer campagne te meten. Maar aan de andere kant is de effectiviteit van deze metric sterk afhankelijk van het beoogde doel van de succes van een influencer campagnecampagne.

Actieve deelname en het succes van een influencer campagne

Tot slot is er nog een metric die erg praktisch is om te doen wanneer je het succes van een influencer campagne wilt meten. De laatste metric slaat op de actieve deelname, oftewel de participatie. Influencer marketing kan ervoor zorgen dat de consument in actie wil komen. Denk hierbij aan wedstrijden waarbij de prijs een meet and greet is met een influencer. Door zo’n influencer campagne in te zetten, trigger je consumenten om actief deel te nemen. Ze willen meedoen in de hoop te winnen. Hierdoor is actieve deelname ook een goede metric om te meten hoe succesvol de campagne is verlopen.

Veel plezier met het meten van het succes van een influencer campagne!

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

blogger influencer marketing