Influencer: wat is dat precies?

Ben je actief in de online marketingwereld of blog je er graag op los? Dan ben je wellicht de term influencer al een aantal keer tegengekomen. De afgelopen jaren hebben deze groep mensen niet alleen veel volgers vergaard, ook de aandacht van bedrijven is gericht op deze influencers. De reden hiervoor is geen mysterie: deze groep sociale beesten behalen meetbare successen. Denk hierbij aan het zaken als het aantal volgers, views, likes, retweets en comments. Dit zijn uiteraard zeer interessante aspecten voor bedrijven.

Je kan dus wel stellen dat de invloed en de populariteit van deze groep sociale mensen steeds meer toeneemt. Vandaag de dag zijn influencers met andere woorden onmisbaar voor de online marketingwereld. Er zijn ontzettend veel interessante samenwerkingen mogelijk met deze groep. Toch zijn niet veel mensen en bedrijven op de hoogte waar deze term ‘influencer’ precies voor staat en wat dit soort mensen dan doen. Daarom gaan wij van Bloggerslijst vandaag antwoord geven op de vraag: wat is een influencer precies?

De term ‘influencer’

Eerst moeten we de term zelf bespreken. De term ‘influencer’ slaat op een persoon die een duidelijke aanwezigheid heeft op een social media platform. Dit wil zeggen dat deze persoon een publiek heeft dat maar al te graag naar hem of haar luistert. Dat is echter niet het enige. Het is ook belangrijk dat deze persoon veel communiceert met het publiek, een overtuigende kracht heeft en zich centraal bevindt binnen een netwerk. Iemand die af en toe een blog plaatst en verder geen interactie heeft met zijn netwerk, is niet per definitie een influencer.

In feite slaat de term ‘influencer’ dus heel simpel gezegd op een invloedrijk persoon die een duidelijke aanwezigheid heeft op een social media platform. Door deze ruime betekenis is het helaas niet met honderd procent zekerheid te zeggen wie wel of niet tot deze categorie behoort. Er zijn namelijk bijzonder veel mogelijkheden waarop iemand invloed kan uitoefenen op een groep volgers. Bovendien is er niet een minimaal aantal volgers die iemand moet hebben voordat zij zichzelf een influencer mogen noemen. Toch kunnen we een aantal duidelijke voorbeelden noemen.

Voorbeelden van dit soort social media beesten zijn bloggers, vloggers of Instagram Gebruikers. Met hun content bereiken zij een grote groep volgers. Ze hebben met andere woorden een zeer unieke manier van adverteren. Door middel van blogs, tweets of andere posts adverteren zij regelmatig een bepaald merk waar zij achter staan. Het netwerk trouwe volgers ziet dit en waardeert de mening van deze personen. In een ideale situatie kan zo’n influencer zijn volgers beïnvloeden om bepaalde producten aan te schaffen. Dan is de samenwerking tussen brand en invloedrijke bloggers geslaagd.

Zo word je een influencer!

Ben jij een actieve blogger en wil jij ook graag een tot deze invloedrijke groep behoren? Dan is het belangrijk dat je een goede basis hebt. Zo is het verstandig om een eigen niche uit te zoeken. Dit is een specifiek thema waarin jij gaat bloggen. Vaak is dit een hobby of passie waar jij uren over door kan gaan. De kans om een influencer te worden is groter als jij gespecialiseerd bent binnen een bepaald thema. Kortom, wil jij ook een invloedrijke blogger worden? Kies dan een niche waar jij je helemaal bij thuis voelt.

Daarnaast kan je ervoor kiezen om een invloedrijke blogger te zijn op macro niveau of op micro niveau. Als je nog niet zo bekend bent, is het verstandig om je aan te sluiten bij de groep micro bloggers. Deze groep hebben kleinere aantallen volgers dan bijvoorbeeld echte beroemdheden – en precies daar zit de kracht van deze influencers. Als jij een kleine groep volgers heb, is de kans groter dat jij persoonlijk reageert op hun berichten. Er vindt als het ware oprechte interactie plaats. Hierdoor hebben micro bloggers vaak de meest loyale volgers. Dat maakt deze groep weer zeer interessant voor allerlei bedrijven.

Samenwerking tussen influencers en brands

Als je zo’n invloedrijke blogger bent, kan je een samenwerking aangaan met een bedrijf. Steeds meer bedrijven en merken maken bewust de keuze om influencers in te zetten voor marketingcampagnes of brand awareness. De reden hiervoor is vrij logisch. Als invloedrijke blogger heb jij een specifieke doelgroep als trouwe volgers. Als dit overeenkomt met de beoogde doelgroep van het bedrijf, dan kunnen zij door een samenwerking met jou aan te gaan die groep gemakkelijker bereiken. Het is dus een gerichte campagne op deze manier.

Zo zet je een influencer in!

Er zijn echter een aantal zaken van belang die een samenwerking succesvol kunnen maken of juist totaal niet. Ten eerste is het wel belangrijk dat het brand overeenkomt met de interesses van de influencer. Het is vreemd als een blogger ineens iets gaat vertellen over een compleet irrelevant onderwerp. De samenwerking moet met andere woorden wel binnen de niche van de influencer vallen. Alleen dan zal de campagne met een influencer zeer succesvol verlopen.

Bovendien is het belangrijk dat jij als influencer ook wel volledig achter het merk staat. Het wordt namelijk erg lastig om originele content te creëren over iets wat jou helemaal niet interesseert. De kans is tevens groot dat jouw volgers er ook niets aan zullen vinden. Een samenwerking tussen influencer zal dan niet succesvol verlopen. Het is dus beter om een invloedrijke blogger in te zetten die volledig achter het brand staat en vol passie kan schrijven over de producten.

Daarnaast is het ook verstandig om duidelijk afspraken te maken, maar tegelijkertijd ook vrijheid te geven. Veel bedrijven gaan hier de mist in. Als je een influencer in zet, zet je dus die persoon in. Het is met andere woorden belangrijk dat de invloedrijke blogger of vlogger nog steeds zijn ‘ding’ kan doen. Niets is zo verstikkend als afspraken waarbij een creatief persoon beperkt wordt. Bovendien zullen de volgers merken dat er iets anders is. Dat kan er vervolgens weer voor zorgen dat de authenticiteit van de influencer afbreekt. De samenwerking zal in dit geval niet succesvol verlopen.

Influencer? Nu weet je alles

Een influencer is dus een invloedrijk persoon die een meetbare, duidelijke aanwezigheid heeft op een social media platform. Je kan zo’n invloedrijke blogger worden als jij gespecialiseerd bent in een bepaald thema of onderwerp. Op die manier word jij ineens erg interessant voor allerlei bedrijven. Als influencer kan je een samenwerking aangaan met brands. Doe dit echter alleen als je er volledig achterstaat en genoeg creatieve vrijheid krijgt. Dan kan zo’n campagne zeer succesvol zijn.

Nu je weet precies wat een influencer is. Wil jij als blogger zo’n influencer worden? Meld je dan aan bij Bloggerslijst! Wij brengen je in contact met diverse opdrachtgevers. Zo kan jij ook binnen de kortste keren geld verdienen aan jouw blog. Ben je een brand/bedrijf en zoek jij goede, invloedrijke bloggers? Dan kan jij je ook bij Bloggerslijst aanmelden! Wij brengen je direct in contact met ervaren influencers die interessant zijn voor jouw brand.

Photo by Alex Radelich on unsplash

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

micro bloggerblogger influencer marketing