Gastbloggen tegenover laten bloggen

Steeds meer brands en bedrijven zijn aan het bloggen geslagen. Door een blog te schrijven op je eigen pagina houd je jezelf onder andere relevant. Bovendien is het een goede gelegenheid om te laten zien dat jij een autoriteit bent binnen een bepaalde branche of binnen een bepaald vakgebied. Vanuit deze trend is een nieuwe ontstaan op het gebied van contentmarketing: het gastbloggen. Wat is nou eigenlijk beter? Gastbloggen of laten bloggen? Daarom zet Bloggerslijst gastbloggen tegenover laten bloggen.

Bloggerslijst heeft meer dan eens het bloggen en de influencer marketing benaderd vanuit het perspectief van de blogger of de influencer. Uiteraard is er ook een zakelijke kant. Brands worden zich steeds bewuster van de rol die influencers kunnen spelen in de strategische marketing funnel. Het is tevens voorspeld dat die meerwaarde van influencers nog groter zal worden in de contentmarketing in 2019. Om alle brands wat meer inzicht te geven in contentmarketing en de mogelijk kansen, zetten we vandaag gastbloggen tegenover laten bloggen.

Bloggen om touchpoints te creëren

Als brand ben jij natuurlijk continu op zoek naar manieren om interactie te creëren met de doelgroep. Je wil allereerst meer awareness realiseren bij de beoogde doelgroep. Vervolgens probeer je consideration te winnen. De doelgroep moet jouw brand na de naamsbekendheid gaan overwegen. Daaruit volgt de intention met als eindbestemming een purchase. Voordat jouw doelgroep deze hele marketing funnel heeft doorlopen moet je beginnen bij het begin. Je moet contactmomenten creëren door middel van goede content. Deze momenten van interactie worden binnen de contentmarketing ook wel touch points genoemd.

Bloggen is een heel goed middel om touchpoints te maken met jouw publiek. Je kan namelijk iets interessants vertellen in een blog. Mijn persoonlijke tip: zet hier de curiosity gap in. Vervolgens kan je de blog nog wat promoten. Alles in de hoop om onder de aandacht te komen bij de doelgroep. Een tweede stap in het creëren van touchpoints is gastbloggen. Wanneer je genoeg awareness hebt gecreëerd bij jouw eigen publiek, is het tijd om de grootte van die groep uit te breiden. Een manier om buiten jouw eigen bubbel te stappen is door te gaan gastbloggen. Vandaar dat we gastbloggen tegenover laten bloggen zetten vandaag.

Blog schrijven als gast en expert

Voor degenen onder ons die minder bekend zijn met de termen van contentmarketing zal ik het bloggen als gast even kort toelichten. De afgelopen jaren was het een trend voor allerlei instanties om gasten uit te nodigen een blog te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan online magazines en bedrijven die een expert op het vakgebied vragen even een leuk, informatief blogje te schrijven. Op die manier laat het platform zijn autoriteit zijn: zelfs andere experts komen daar hun kennis delen. Tegelijkertijd wordt de autoriteit van de gastblogger bevestigd. Er is echter verandering op komst. Men zet nu gastbloggen tegenover laten bloggen.

Gastbloggen tegenover laten bloggen

Een groot aantal bedrijven en experts op het gebied van contentmarketing zijn een beetje afgestapt van het idee om te gaan gastbloggen. Steeds vaker wordt gastbloggen tegenover laten bloggen gezet. De reden? Het bloggen voor een ander platform is erg arbeidsintensief. Om echt iets te halen uit het gastbloggen, moet je van tevoren als brand goed in kaart brengen wat het je op gaat leveren. Is het met andere woorden al die tijd en moeite wel waard? Wanneer je gastbloggen tegenover laten bloggen zet, kan je als snel tot een conclusie komen.

Zoals ik al eerder zei heeft gastbloggen weliswaar voordelen. Alleen moeten die voordelen bij elkaar wel zwaarder wegen dan de nadelen. Zet daarom gastbloggen tegenover laten bloggen en reken uit wat de meest rendabele optie is. Ben je uitgenodigd om voor een gevestigd blad te schrijven waarbij er goede interactie is met de lezers? Dan raad ik het bloggen als gast zeker aan. Moet je echter heel veel tijd en moeite stoppen in een blog en weet je niet zeker of die wel gelezen zal worden? In dat geval is laten bloggen door bijvoorbeeld een influencer een betere optie.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

fouten met influencerscontentmarketing in 2019 voor brands