Contentmarketing in 2019: 5 trends voor influencers

Het is momenteel alweer oktober en dat betekent dat het volgende jaar weer voor de deur staat. Een nieuw jaar brengt allerlei nieuwe trends met zich mee. Momenteel wordt er al druk gediscussieerd en besproken wat de nieuwe ontwikkelingen zullen zijn binnen influencer marketing. Welke veranderingen zullen plaatsvinden? Wat gaat belangrijker worden? Zullen er zaken zijn waar jij als influencer rekening mee moet houden? Hoe verandert de contentmarketing in 2019?

Bloggerslijst is bekend met de nieuwe trends die eraan zullen komen in 2019 wat betreft influencer marketing. Uit alle diverse speculaties en theorieën heb ik 5 trends gevonden die voor influencers erg belangrijk zijn. Deze hebben namelijk betrekking op de contentmarketing in 2019. Dus ben jij een gevestigde influencer of begin je net? Voor iedereen die werkt in de influencer marketing zijn deze 5 trends voor de contentmarketing in 2019 erg belangrijk.

Veranderingen contentmarketing in 2019

De 5 trends voor de contentmarketing in 2019 die ik ga behandelen staan symbool voor de veranderingen die eraan zitten te komen op het gebied van influencer marketing. Afgelopen jaar is er meer awareness gecreëerd omtrent influencer marketing en contentmarketing dan de jaren daarvoor. Het gevolg hiervan is dat er een aantal veranderingen plaats zullen vinden. Uiteraard is het vak van de contentmarketing sowieso continu in beweging. De veranderingen die ik aankaart zijn naar mijn mening erg belangrijk voor influencers. Maak je maar klaar, want hier komen de trends voor contentmarketing in 2019!

Trend 1 – Groeiende waarde van trouwe volgers

Al jarenlang zijn er manieren waarop het succes van een programma, voorstelling of marketingcampagne worden gemeten. Denk hierbij aan zaken als Return On Investment (ROI). Voor de contentmarketing in 2019 zal de focus niet meer op de ROI liggen. De waarde van een trouw en betrokken publiek zal zwaarder wegen. Als influencer bouw je aan jouw eigen merk. Volgend jaar zal het nog belangrijker zijn om consistent waardevolle inhoud te produceren en te verspreiden voor jouw volgers. Dit houdt met andere woorden in dat het aantal volgers niet alleen meer belangrijk zal zijn. Voor de contentmarketing in 2019 zal er ook zeer veel waarde worden gehecht aan trouwe en betrokken volgers.

Trend 2 – De dood van clickbait en snackable content

Waar het afgelopen jaar clickbaits en snackable content helemaal het ding was, zal het tegenovergestelde waar zijn voor de contentmarketing in 2019. De tweede trend die belangrijk is voor influencers is namelijk de dood van clickbait en snackable content. Mensen zijn het zat om misleid te worden door clickbaits en willen meer diepgang dan populaire snackable content. Hierdoor wordt het in 2019 belangrijk dat je meer diepgang en tijd stopt in de contentcreatie. De contentmarketing in 2019 zal gevuld zijn met standvastige en relevante content. Mensen willen niet alleen meer dingen horen. Ze willen een dialoog kunnen starten. Daarom is de tweede trend voor de contentmarketing in 2019 de dood van vluchtige, makkelijke en oppervlakkige content.

Trend 3 – Toenemende belang van influencers

De tweede trend die belangrijk is voor influencers wat betreft de contentmarketing in 2019 loopt over in een derde trend. Volgend jaar zullen influencers namelijk nog belangrijker worden voor brands. Als influencer heb jij namelijk een heel netwerk opgebouwd waarin jij content creëert en verspreidt. Hierdoor ben jij voor brands erg interessant. In de contentmarketing in 2019 zullen influencers niet alleen belangrijker worden. Influencers zullen volgend jaar tevens op meer manieren ingezet worden door brands. Dus als jij het goed speelt en een loyaal netwerk opbouwt van trouwe volgers, dan kun je volgend jaar echt veel verdienen!

Trend 4 – Emoties en content creatie

De reden waarom de vorige trend plaats zal vinden, heeft te maken met de volgende trend. Gevoelsmatige content zal namelijk de markt leiden volgend jaar. De toekomst van contentmarketing zit in het feit dat er een persoon achter de content zit. Met de opkomst van Artificial Intelligence (AI) zullen deze machines steeds vaker ingezet worden om content te creëren. Voor de contentmarketing in 2019 betekent dit dat gevoelsmatige content van cruciaal belang zal zijn. Hierin kunnen vooral influencers het verschil maken. In creatie van onder andere content kan een mens namelijk creatiever zijn dan een AI.

Trend 5 – Het belang van leegtes in kennis

In eerste instantie lijkt deze laatste trend voor contentmarketing in 2019 tegenstrijdig met de tweede trend. Aan de ene kant moet je consistent relevante content blijven creëren, maar aan de andere kant moet je ook leegtes in kennis vinden en opvullen. Deze leegtes worden ook wel curiosity gaps genoemd. Voor contentmarketing in 2019 kun je door middel van deze leegtes aandacht winnen. Zodra je een goede band hebt met je volgers, moet je ook gaan uitzoeken wat hen bezighoudt. Wat weten ze en wat willen ze nog weten? Waar zit de leegte die jij kunt benutten?

Binnen de contentmarketing in 2019 zullen veel curiosity gaps ingezet worden. De inhoud, relevantie en menselijkheid van content wordt belangrijker. Om aan die wensen te voldoen heb jij als influencer tijd nodig. Bovendien leiden deze ontwikkeling in contentmarketing in 2019 tot meer kennis over de volgers. Wat zal de influencer de volgende keer creëren? Gaat hij of zij dit en dat behandelen? Hoe groter de leegte is, hoe groter de kans is dat jij iets kan creëren dat jouw volgers ook werkelijk boeit. Daarom is het belang van leegtes in kennis de vijfde en laatste trend voor contentmarketing in 2019.

Inspelen op de trends voor contentmarketing in 2019

Dus wat heb jij nu aan al deze informatie als influencer? Door ruim op tijd op de hoogte te zijn van de nieuwe trends voor contentmarketing in 2019, kun je jezelf onderscheiden. Probeer nu al voor jezelf een aangepaste strategie te creëren op basis van de ontwikkelingen die eraan komen binnen de contentmarketing in 2019. Al deze trends betekenen namelijk ook dat vooral het onderscheidend vermogen en de kwaliteit van de influencer belangrijker zullen worden. Dus wil jij ook succesvol zijn of blijven als influencer volgend jaar? Speel dan zo snel mogelijk in op de trends voor contentmarketing in 2019.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

curiosity gapinfluencers inzetten binnen de strategische marketing funnel