Het nieuwe jaar zal een hoop veranderingen met zich mee brengen. Zeker binnen de contentmarketing gaat het en ander verschuiven. Wanneer jij je als brand niet op tijd aanpast en meegaat in de ontwikkelingen, dan zal je de rest van het jaar achterlopen. Daarom is het verstandig om je te verdiepen in de trends voor de contentmarketing in 2019 voor brands. Bloggerslijst wil je daar natuurlijk maar al te graag mee helpen. Daarom behandelen wij 5 belangrijke trends voor brands.
Eerder deze maand hebben we de trends voor de contentmarketing in 2019 besproken die interessant zijn voor de influencers. Uiteraard zijn dat niet alle veranderingen en ontwikkelingen die de contentmarketing volgend jaar zullen veranderen. In 2019 gaan er ook zaken veranderen voor de brands. Het inzetten van contentmarketing zal anders verlopen. Bovendien moet je aan andere zaken waarde gaan hechten. Bloggerslijst legt vandaag uit wat de contentmarketing in 2019 voor brands zal inhouden.
5 trends contentmarketing in 2019 voor brands
Door de jaren heen is het vakgebied van online marketing erg vooruit gegaan. Tegenwoordig bestaan er diverse vormen van marketing die online plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan influencer marketing. Daarnaast is contentmarketing de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Zowel brands als influencers doen er alles aan om beter gevonden te worden en originele content uit te brengen. De volgende 5 trends voor de content marketing in 2019 voor brands geven goed aan welke ingrijpende veranderingen er aan zitten te komen op het gebied van online marketing voor brands.
Trend 1 – Creatie loskoppelen van de strategie
Bij veel brands en bedrijven worden content creatie en content strategie tegelijkertijd uitgevoerd. De meeste brands hebben inmiddels wel door dat content belangrijk is. Helaas wordt het proces van content creatie systematisch onderschat. De nadruk ligt steeds op de strategie, terwijl de creatie van de content gezien wordt als a means to an end. Daar moet jij als brand volgend jaar verandering in brengen. Contentmarketing in 2019 voor brands houdt dus ten eerste een ander plan van aanpak in. Het is tijd om de creatie los te koppelen van de strategie. Blijf je volgend jaar geen waarde hechten aan content creatie? Dan zal je achter de feiten aan blijven lopen. Dit is echter alleen de eerste verandering voor de contentmarketing in 2019 voor brands.
Trend 2 – Eigen publiek opbouwen als brand
Een ander belangrijke ontwikkeling binnen de contentmarketing in 2019 voor brands is het belang van een eigen publiek. Je moet jezelf als brand op de markt zetten. Op die manier kan je ervoor zorgen dat de klanten steeds terug komen en loyaal zullen worden aan jouw merk. Hierom wordt een eigen publiek voor de contentmarketing in 2019 voor brands ontzettend belangrijk. De maatstaf verandert volgend jaar naar een Total Addressable Market (TAM). Het succes wordt met andere woorden niet meer in kaart gebracht op basis van Return Of Investment (ROI). Een trouw publiek kan daarom bij de contentmarketing in 2019 voor brands het verschil maken.
Trend 3 – Actief inzetten van influencers
Dit jaar zijn er al steeds meer brands en bedrijven influencer marketing gaan zitten. Voor de contentmarketing in 2019 voor brands zal dit bijna een vereiste worden. Je zult zien dat veel brands en bedrijven actief influencers gaan inzetten in de strategische marketing funnel. Door middel van influencers kun je namelijk jouw bereik en uiteindelijk jouw publiek uitbreiden. Brands gaan in 2019 influencers actief inzetten om zo uit hun eigen bubbel te stappen. Door influencers namelijk over hen te laten bloggen, hebben ze op een snelle manier meer naamsbekendheid. Uiteraard zou je dit ook kunnen realiseren door te gaan gastbloggen. Dit kost echter veel meer tijd en moeite.
Trend 4 – Zelf inhoudelijke content creëren
Een vierde trend voor de contentmarketing in 2019 voor brands heeft betrekking op content creatie. Eerder zei ik al dat het belangrijker wordt om zelf een trouw publiek te hebben als brand. Dit kun je realiseren door zelf inhoudelijke content te creëren. Daarmee nodig je publiek uit om op jouw website te komen en tegelijkertijd profileer je jouw brand als autoriteit. Door zelf goede content te creëren sla je figuurlijk twee vliegen in één klap. Mijn persoonlijke tip: verdiep jezelf in de curiosity gap. Goede inhoudelijke content is namelijk een must voor contentmarketing in 2019 voor brands.
Trend 5 – De opkomst van Artificial Intelligence
Voorheen klonk het nog als iets vanuit de toekomst. Het moment dat robots goede teksten gaan schrijven is echter dichterbij dan je denkt. De opkomst van Artificial Intelligence (AI) is iets waar de contentmarketing in 2019 voor brands rekening mee moet houden. Door middel van AI kun je in de toekomst namelijk nog slimmer distribueren. Algoritmes winnen het tegenwoordig steeds vaker van de zoekmachines. Het zal daarom niet lang duren voordat AI ingezet wordt voor SEO zaken. Binnen de contentmarketing in 2019 voor brands zul je daarom regelmatig het begrip immersive storytelling tegenkomen. Dit is diepgaande content gecreëerd door robots. Verder zullen AI’s ook ingezet worden voor repeterende taken binnen de contentmarketing in 2019 voor brands.