Goede blogpost: enkele handige en praktische tips

Het kan soms lastig zijn als blogger om een goede blogpost te schrijven. Hoe kies je een geschikt onderwerp uit? Op welke manier kan je de lezers erbij betrekken? Hoe zorg je ervoor dat veel mensen jouw blogpost zullen lezen? Het zijn allemaal vragen waar elke blogger mee te maken krijgt. Een goede blogpost is ontzettend belangrijk voor iedere beginnende blogger en ook nog steeds voor gevestigde influencers.

Bloggerslijst begrijpt als geen ander hoe lastig het kan zijn om een goede blogpost te bedenken. Soms zie je door alle mogelijke onderwerpen niet meer welke de goede onderwerpen zijn. Bovendien is het vinden van een geweldig onderwerp geen garantie op een goede blogpost. Er komt stiekem veel meer kijken bij het schrijven van goede en populaire blogs. Daarom geeft Bloggerslijst vandaag allerlei handige tips voor een goede blogpost.

Tip 1: het begint allemaal bij het onderwerp

Je begint natuurlijk niet zomaar met bloggen. Voordat je iets gaat schrijven, moet je een onderwerp kiezen. Over het algemeen kan je alle blogpost onderwerpen verdelen  in twee groepen: de onderwerpen waar jouw doelgroep meer van wil weten en de onderwerpen waar jouw doelgroep naar jouw mening meer van moet weten. Dit is te vertalen naar blogposts waar jouw volgers naar uit kijken en blogposts over dingen die jij erg interessant vindt.

Het onderwerp van een goede blogpost kies je met andere woorden op basis van jouw voorkeur en jouw doelgroep. Wanneer je een macro influencer bent, zul je andere onderwerpen aankaarten dan wanneer je een micro influencer bent. Let maar eens op:  macro en micro influencers bloggen altijd over verschillende dingen. Een goede blogpost heeft een onderwerp dat mensen aanspreekt. Houd dus rekening met je doelgroep.

Wanneer je een niche blog hebt, wordt het al een stuk makkelijker om een goed onderwerp te kiezen voor je blogpost. Jij bent namelijk specialist binnen een bepaald thema of vakgebied. Jouw volgers lezen de blogs, omdat jij daar de expert in bent. Jouw mening over die niche is met andere woorden belangrijk. Let op: ga nooit zomaar ineens over onderwerpen buiten je niche bloggen. Dat kan niet alleen weinig lezers trekken, het kan ook afbreuk doen aan jouw authenticiteit als influencer.

Tip 2: schrijf voor je doelgroep

Veel influencers gaan de fout in door op een gegeven moment niet meer te denken aan de volgers. Wanneer je een goede blogpost wil schrijven, is het belangrijk dat je beseft dat je dit schrijft voor de doelgroep. Je schrijft geen blogs om brands aan te trekken. Elke goede blogpost is geschreven met de wensen en voorkeuren van de doelgroep in het achterhoofd. Kijk voor een goed voorbeeld eens naar je concurrenten.

Je kan op verschillende manieren rekening houden met je doelgroep wanneer je een goede blogpost aan het schrijven bent. Zo kun je de schrijfstijl aanpassen aan de doelgroep. Wanneer je volgers grotendeels bestaan uit millennials, is het verstandig om een informele en jeugdige stijl te gebruiken. Heb je een mama blog? Dan schrijf je natuurlijk vanuit het perspectief van een moeder. Dan zul je zien dat je op een andere manier schrijft. Kortom, een goede blogpost schrijf je in de stijl die aansluit bij je doelgroep.

Tip 3: nieuwe blog plaatsen op goed moment

Soms ligt het niet eens aan de inhoud van je blogpost. Een goede blogpost zal nooit populair worden wanneer je deze op een verkeerd moment plaatst. Ook de timing van het plaatsen is dus belangrijk om een goede blogpost te hebben. Er is regelmatig onderzoek gedaan naar het beste moment om een nieuwe blog te plaatsen. Eerlijk is eerlijk: dat is heel lastig. Het beste moment is namelijk afhankelijk van jouw doelgroep.

Veel millennials kijken de hele week door op hun smartphone. Daarentegen zullen andere moeders eerder in de avond of in het weekend op zoek gaan naar leuke artikelen. Over  het algemeen blijkt dat dinsdag en woensdag populaire dagen zijn om een blog te plaatsen. Een goede blogpost heeft dan een grotere kans om een succes te worden. De reden? Veel mensen hebben rond deze tijd van de week niets te doen. Dan gaan ze op het internet opzoek naar bijvoorbeeld een goede blogpost om te lezen.

Tip 4: goede blogpost hoeft geen datum te hebben

Een andere tip is om een blog te schrijven die niet gebonden is aan een bepaalde periode of datum. Hierdoor hebben veel influencers geen datums bij hun blogposts staan. Het kan namelijk een negatief effect hebben als je blogs tijdsgebonden overkomen op je volgers. Ga maar eens voor jezelf na. Hoe teleurgesteld ben jij als je een leuke blogpost leest en erachter komt dat die al een jaar oud is? Een goede blogpost hoeft dus geen datum te hebben.

Soms kan het echter wel handig zijn om een datum te geven aan je blogpost. Wanneer je regelmatig over dingen blogt die continu veranderen, kan het juist handig zijn om een datum te hebben. Als de informatie namelijk niet meer relevant is, hoef je de goede blogpost niet weg te halen. De datum laat namelijk zien dat het al een oudere, goede blogpost was.

Tip 5: een pakkende titel trekt de aandacht

Tot slot stippen we nog even het belang van een pakkende titel aan. Een goede blogpost trekt met alleen de titel al de aandacht. Als influencer moet je alleen wel de afweging maken of je een clickbait gebruikt voor je goede blogpost of niet. Een clickbait heeft zo zijn voordelen. Toch is zo’n misleidende titel niet altijd het handigste om te doen.

Je lezers hebben met dat clickbaits een bepaalde verwachting van je blogpost. Er wordt namelijk iets beloofd. Wanneer er niet aan die verwachting van je lezers wordt voldaan, kan dat afbreuk doen aan jouw geloofwaardigheid als influencer. Bovendien maakt het dan niet meer uit of het een goede blogpost was of niet.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

geld verdienen als influencer