Waarom de curiosity gap de toekomst is voor content creatie

Net zoals influencer marketing is contentmarketing continu aan het veranderen. Het vakgebied staat nooit volledig stil. Hierdoor zullen er aankomend jaar een aantal aspecten veranderen wat betreft de content creatie. Zo gaan we van snackable content naar content met inhoud. De tijd van clickbaits en vluchtige content is voorbij. Lange stukken content, ook wel longforms genoemd, zijn de toekomst. De curiosity gap zal daarin het verschil kunnen maken.

Bloggerslijst deelt graag haar kennis met iedereen die geïnteresseerd is. Aangezien deze veranderingen voor de wereld van content creatie redelijk ingrijpend zullen zijn, proberen wij steeds weer een nieuw onderdeel te pakken. We selecteren een nog redelijk onbekend onderwerp en doen ons best om dit zo goed mogelijk uit te leggen. Vandaag vertelt Bloggerslijst waarom de curiosity gap de toekomst is voor content creatie. Dus ben jij blogger, influencer of brand? Lees dan gerust verder en maak kennis met de curiosity gap.

Een leegte gevuld met nieuwsgierigheid

Voordat we een deep dive nemen in de verschillende manieren waarop je de curiosity gap kunt inzetten, moeten we even het begrip toelichten. De curiosity gap is letterlijk vertaald: “nieuwsgierigheid kloof”. Hier word je natuurlijk niet veel wijzer van. Vrij vertaald is de curiosity gap de leegte of de kloof die heerst tussen wat wij weten en waar wij nog meer over willen weten. Dit zijn de zaken waar je met andere woorden wel nieuwsgierig naar bent, maar nog niet veel over weet. Vandaar de naam curiosity gap, oftewel “leegte vol nieuwsgierigheid”. Die leegte kan een influencer of blogger eenvoudig opvullen.

Theorie over de nieuwsgierigheidskloof

De laatste tijd zijn er een aantal toonaangevende sites die spelen met de theorie van de curiosity gap. Onder andere Upworthy en vergelijkbare websites gebruiken de natuurlijke nieuwsgierigheid van de lezer om ze door te laten clicken. Dit doen ze geheel zonder clickbait. Het geheim? Onweerstaanbare koppen creëren die je doorverwijzen naar content met werkelijke inhoud. De theorie van de curiosity gap is dat je de lezers plaagt met een hint van wat gaat komen zonder het weggeven van antwoorden. Vervolgens maak je de belofte wel waar. Hierin verschilt de curiosity gap, oftewel de nieuwsgierigheidskloof, van een clickbait.

Mentorrol van influencers en bloggers

Regelmatig wordt de curiosity gap ingezet door influencers, bloggers, vloggers en andere mensen met aanwezigheid op social media. De reden hiervoor is vrij simpel. Als influencer heb je een soort mentorrol voor je volgers. Je geeft hen advies over van alles en nog wat. Bovendien los je vaak problemen op. Dit realiseer je door korte antwoorden te geven in je blogs of posts. Door middel van dit soort directe antwoorden los je direct de problemen van jouw volgers op. Daarmee is de interactie ook gelijk geweest. Wil jij liever een grotere band met je publiek opbouwen? Dan is het aan te raden om meer diepgang te gebruiken.

De magie van de curiosity gap

Door gebruik te maken van de nieuwsgierigheidskloof en de diepte in te gaan, geef jij een beter en gegrond antwoord op de vragen en wensen van jouw volgers. Je moet namelijk onderzoek doen voordat je zomaar content gaat creëren. Het kost tijd om je te verdiepen in een onderwerp, kennis erover te vergaren en dat weer te delen met jouw volgers. Die tijd en moeite krijg je gelukkig dubbel en dwars terug. Echte magie komt tot stand wanneer je weet waar die curiosity gap zit en als je er op in kan spelen. Daarom is de curiosity gap echt de toekomst voor content creatie.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

contentmarketing in 2019