Micro bloggers en macro bloggers? Wat heb ik nodig

Marketing door middel van bloggers heeft inmiddels de wereld van influencer marketing overgenomen. Steeds meer bedrijven staan te springen om nieuwe en originele manieren te vinden om hun product aan de consument te krijgen. Hiervoor worden met een groeiende regelmaat influencers ingeschakeld. Dit zijn over het algemeen bloggers die een behoorlijk aantal volgers hebben. Die groep is weer onder te verdelen in micro bloggers en macro bloggers. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Vandaag gaan we dieper in op de invloed van micro bloggers en macro bloggers. Voor degenen onder ons die niet bekend zijn met deze termen, zullen we eerst het fenomeen van de micro bloggers en de macro bloggers toelichten. Vervolgens behandelen we de diverse plus- en minpunten van de beide groepen bloggers. Ben jij zelf een blogger die graag stappen wilt zetten om serieuzere klanten binnen te halen of ben je een bedrijf die graag een samenwerking aan wilt gaan? Dan is dit een interessant onderwerp voor jou!

Micro bloggers

Het aantal inwoners van bloggersland blijft gestaag groeien. Hierdoor gaan de ervaren bloggers onder ons gericht op zoek naar een manier om zichzelf nog beter te onderscheiden. Je wilt immers interessant blijven voor je volgers én voor de potentiële klanten. Een manier waarop je dit kan doen, is door een niche blog te starten. Een niche blog is een blog die zich specialiseert in één specifiek onderwerp. Je blogt bijvoorbeeld alleen maar over fashion, voedsel of over mama-gerelateerde onderwerpen. Als je een niche blog hebt, behoor je waarschijnlijk tot de groep micro bloggers.

Micro bloggers zijn bloggers die een redelijk aantal volgers hebben, maar niet zo bekend zijn als bijvoorbeeld een Kim Kardashian. Deze micro bloggers schrijven regelmatig binnen een niche. Bovendien zijn dit soort bloggers erg nauw betrokken bij hun volgers. Het is immers makkelijker om op berichtjes te reageren als er niet al te veel comments zijn. De betrokkenheid van micro bloggers ligt met andere woorden een stuk hoger. Dankzij die persoonlijke aandacht hebben micro bloggers een relatief grote groep trouwe volgers.

Macro bloggers

Daartegenover staan de macro bloggers. Deze bloggers zijn vaak internationaal bekend en hebben een extreem grote groep volgers. Een Kim Kardashian valt bijvoorbeeld onder de noemer macro bloggers. Met een blog of twitterpost bereiken deze influencers een enorm groot aantal mensen. Macro bloggers kunnen dankzij hun bereik wel erg succesvol zijn voor bedrijven. Het zal je wellicht niet verbazen dat macro bloggers ook behoorlijke geldbedragen kunnen verdienen als ze samenwerken met grote bedrijven.

macro blogger

Helaas ligt door het grote aantal volgers de betrokkenheid van macro bloggers een stuk lager dan bijvoorbeeld micro bloggers. Het is namelijk praktisch onmogelijk om op iedere reactie een comment te plaatsen met zulke immens grote aantallen volgers. Macro bloggers zijn weliswaar enorm bekend, maar dat garandeert niet dat de volgers ook loyaal zullen zijn naar de bloggers toe. Door het enorme bereik worden macro bloggers met enige regelmaat ook wel influencers genoemd. In hoeverre dit ook waar is, komen we vandaag achter.

Betrokkenheid speelt een rol

Om antwoord te kunnen geven op de vraag wie de meeste invloed heeft, micro bloggers of macro bloggers, moet je naar verschillende aspecten kijken. Betrokkenheid is daar één van. De reden waarom brands, oftewel bedrijven, een blogger benaderen heeft hier namelijk mee te maken. Als bedrijf wil je een specifieke doelgroep bereiken. Daarom schakel je een influencer in. Deze blogger spreekt vol lof over het product in de hoop dat de volgers het daarna ook gaan aanschaffen. Bij dat laatste kan betrokkenheid een rol spelen.

Micro bloggers en macro bloggers hebben een ander percentage als het om betrokkenheid gaat. Zo zijn micro bloggers veel meer betrokken bij hun volgers, omdat het gaat om een kleiner aantal volgers. Als er namelijk een comment wordt geplaatst bij micro bloggers, is de kans groter dat zij er op reageren. Daarentegen is het voor macro bloggers erg lastig om op allerlei berichten te antwoorden. De betrokkenheid van deze bloggers ligt dus met andere woorden een stuk lager – en laat dat verschil nu eens erg belangrijk zijn.

Micro bloggers versus macro bloggers

Als je micro bloggers tegenover macro bloggers gaat zetten, zet je in feite betrokkenheid tegenover aantal volgers. Door een samenwerking aan te gaan met micro bloggers weet je als bedrijf zeker dat de loyale volgers de bloggers serieus nemen. De betrokkenheid garandeert dat de volgers van een micro blogger sneller geneigd zijn de blog oprecht op te vatten en een aanschaf overwegen. De gedachte erachter is dat micro bloggers alleen een samenwerking aangaan met een bedrijf als ze daar echt volledig achter staan.

Macro bloggers hebben weliswaar een lagere betrokkenheid, maar een groter publiek. Een post of blog van dit type blogger wordt door meer mensen gezien. De kans is groot dat het product verkocht wordt, omdat het simpelweg meer volgers bereikt. Hoe meer mensen het lezen, hoe groter de kans is dat er iemand tussen zit die het gaat aanschaffen. Macro bloggers zijn goed in te zetten als bereik een belangrijk factor is. Een nadeel is wel dat er steeds minder geloofwaardigheid is bij deze soort bloggers.

Wie heeft een grotere invloed?

Nu kunnen we antwoord geven op die prangende vraag: wie heeft een grotere invloed, micro bloggers of macro bloggers? Dat is geheel afhankelijk van jouw doel. Wil jij als blogger een loyale groep volgers hebben, sluit je dan aan bij de micro bloggers. Ga jij liever voor een groot aantal volgers en populariteit, dan is de groep macro bloggers iets voor jou. Afhankelijk van jouw wensen kun jij jezelf aansluiten bij de micro bloggers of de macro bloggers. Dat is even heel kort door de bocht het verschil tussen micro bloggers en macro bloggers voor jou als blogger.

Ben je een bedrijf en twijfel je of je een samenwerking aan wilt gaan met micro bloggers of macro bloggers? Dan moet je jezelf afvragen wat het doel van de samenwerking is. Het verschil tussen micro bloggers en macro bloggers is voor een brand gelijk aan een keuze tussen betrokkenheid en bereik. Micro bloggers hebben trouwe volgers dankzij hun betrokkenheid. Macro bloggers kunnen echter weer meer mensen bereiken door hun grote aantallen volgers. Afhankelijk van het doel van de campagne kan je als bedrijf kiezen voor een samenwerking met micro bloggers of macro bloggers.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

influencer