Wanneer jij als brand de stap neemt om influencer marketing in te zetten, moet je wel het een en ander weten over deze bijzondere vorm van marketing. Als brand kan je het niet veroorloven om zomaar in het diepe te springen. Voor een succesvolle influencers campagne moet je bijvoorbeeld de authenticiteit van influencers gebruiken als brand. Een influencer moet namelijk ten alle tijden geloofwaardig blijven tegen over zijn volgers. Is er geen authenticiteit van influencers? Dan zal de campagne hoogstwaarschijnlijk mislukken.
Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid
Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat consumenten eerder geneigd zijn het advies van andere consumenten aan te nemen. Dit geldt voor zowel anonieme klantenreviews als voor het advies van influencers. Een enorm groot percentage koopt online een bepaald product, omdat ze het gezien hadden in een blog of een vlog. De reden? Het advies en de mening van zo’n influencer wordt serieuzer genomen dan de algemene informatie van het brand zelf. Er is met andere woorden een enorm vertrouwen in influencers. De authenticiteit van influencers kan je als brand daarom heel goed gebruiken voor campagnes.
De kracht van influencers en influencer marketing zit dus in de manier waarop influencers hun volgers kunnen beïnvloeden. Wanneer een influencer ergens over praat, is de kans groot dat de volgers meer willen weten over dat product of het zelf gaan kopen. Authenticiteit van influencers is hiervoor belangrijk. Als de volgers geen vertrouwen meer hebben in de influencer, dan kan de influencer ook geen invloed uitoefenen op hen. Een influencer moet daarom altijd betrouwbaar en geloofwaardig overkomen op de lezers. De authenticiteit van influencers is met andere woorden te danken aan geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Zonder authenticiteit van influencers heeft een campagne als het ware geen steunpilaren.
Authenticiteit van influencers is sociale bewijskracht
Door de authenticiteit van influencers geloven de volgers alles wat de influencers zeggen. Bovendien moet het wel goed zijn, als zij het gebruiken. Influencers hebben een soort autoriteitsrol gekregen in de huidige samenleving. Dat is echter niet het enige. Dankzij de authenticiteit van influencers zien de volgers influencers ook als gelijkgestemden. Influencers delen namelijk regelmatig persoonlijke ervaringen. Hierdoor krijgen de volgers het idee dat ze de influencers goed kennen en misschien wel een beetje hetzelfde zijn. Er kan daardoor sprake zijn van sociale druk dankzij de authenticiteit van influencers.
Die authenticiteit van influencers waar je als brand gebruik van wilt maken is namelijk tevens een vorm van sociale bewijskracht. Dit is een beïnvloedingsmiddel dat op allerlei manieren wordt gebruikt door brands om potentiële klanten over de streep te trekken. Consumenten zijn vandaag de dag erg onzeker. Het liefst willen consumenten bevestiging ontvangen dat een bepaalde aanschaf een goed idee is. Wanneer gelijkgestemden zoals influencers eerder een ervaring hebben gehad met het product in kwestie, wordt het voor de volger een stuk makkelijker om de keuze te maken. Kortom, de authenticiteit van influencers is belangrijk. Maar waarom?
De mening van een vriend
Dankzij de authenticiteit van influencers voelt het voor volgers alsof ze de mening krijgen te horen van een vriend. Dat is een heel goed voorbeeld van sociale bewijskracht. Ga maar eens na voor jezelf. Hoe vaak besluit jij om iets te doen of te kopen op basis van de ervaring van een vriend? Stiekem komt het meer voor dan jij jezelf bewust bent. Dat komt omdat veel van onze beslissingen onbewust worden genomen. Ergens in je achterhoofd heb je de mening van die goede vriend of die influencer opgeslagen. Wanneer je op het punt staat om het wel of niet te kopen, zorgt die sociale bewijskracht ervoor dat je het wel doet.
Gebruik de authenticiteit van influencers
De authenticiteit van influencers is dus erg belangrijk als je een influencer campagne wilt opstarten. Wanneer een influencer voor jouw brand iets plaatst en dit wordt niet gezien als een oprechte post, dan kan dat een averechts effect hebben. Het is slimmer om een goede samenwerking aan te gaan met influencers waarbij de authenticiteit en geloofwaardigheid intact blijft. Wees niet te controlerend als brand, maar geef juist de influencers de ruimte. Kortom, gebruik juist de authenticiteit van influencers!