Influencer packaging inzetten als brand

Je kent ze vast wel. Die prachtige Instagram-posts van influencers die iets hebben besteld. Op de foto zie je alleen maar de meest prachtige verpakkingen en stijlvolle designs. Het overgrote deel van de pakketjes en dozen die influencers opgestuurd krijgen zien er niet altijd even mooi uit. Hierdoor worden ook niet alle pakketjes door de influencer gebruikt voor de post op social media. Dat is voor jou als brand een gemiste kans. Influencer packaging kan het verschil maken.

Het vakgebied van influencer marketing is altijd aan het ontwikkelen en veranderen. Waar brands eerst moesten wennen aan de kracht van influencers, staan de meeste bedrijven nu te springen om samenwerkingen aan te gaan. Bovendien zijn brands continu op zoek naar manieren om influencers te gebruiken of in te zetten. Een recentelijke ontwikkeling is influencers packaging. Meer en meer bedrijven werpen een kritische blik op hun dozen, verpakkingen en versieringen. Waarom? Dat gaan wij vandaag uitleggen.

Verpakkingen en influencer marketing

Aangezien de wereld van de influencers nog relatief jong is, komen er van tijd tot tijd nieuwe begrippen bij. Influencer packaging is daar een voorbeeld van. Met deze nieuwe term wordt in feite de combinatie van verpakkingen en influencer marketing bedoeld. Influencers willen namelijk altijd dat perfecte plaatje om te delen op social media. Daarvoor selecteren ze pakketjes met de juiste verpakking. De drang naar de perfecte foto is momenteel zo enorm groot geworden, dat er zelfs bedrijven zijn die lege verpakkingen verkopen. Hierdoor wordt het een stukje makkelijker om dat mooi plaatje te creëren als influencer.

Omdat er dus veel verpakkingen zijn die niet stijlvol op een foto staan, is influencer packaging ontstaan. Een bijzondere verpakking, een grappige doos of een opvallend design zijn namelijk zaken die de influencer zeker meer likes, views en shares geeft. Kortom, met de juiste verpakking op de perfecte foto zal de influencer meer engagement hebben met de volgers. Dat werkt uiteindelijk in het voordeel van zowel influencer als brand. Daarom beginnen steeds meer bedrijven de kansen te zien en in te zetten in zaken zoals influencer packaging.

Het belang van verpakkingen voor mensen

Influencer packaging ondermijnt het eeuwenoude gezegde: “never judge a book on its cover”. We willen allemaal geloven dat de verpakkingen geen invloed hebben op onze keuzes. Toch kunnen we niet ontkennen dat het oog ook wat wil. Dat is bevestigd in het belang van goede verpakkingen vandaag de dag. Als brand kun je op een aantal manieren profiteren van de belangrijke rol van verpakkingen. Door middel van influencer packaging vergroot je het imago van het bedrijf, het engagement met de verpakkingen en uiteindelijk dus ook de omzet.

Daarom is het voor brands erg interessant om influencer packaging in te gaan zetten als onderdeel van een succesvolle influencer marketing campagne. Bovendien wordt het dankzij influencer packaging tevens makkelijker om influencers in te zetten in de strategische marketing funnel. De aantrekkelijkheid om het pakketje te delen op social media komt namelijk erg hoog te liggen dankzij influencer packaging. Ik zal nu het succes van influencer packaging uitleggen aan de hand van een voorbeeld uit Nederland.

Voorbeeld: influencer packaging in de praktijk

Influencer packaging speelt in op die drang die heerst in de samenleving vandaag de dag om een leuke verpakking te hebben. Zo kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van felle kleuren. Er worden ook steeds vaker verpakkingen gemaakt waarmee je interactie kunt hebben. Ook dit is een vorm van influencer packaging. Denk bijvoorbeeld maar aan de actie van het pretpakket van Coolblue. Door mensen uit te nodigen bijzondere dingen met de verpakkingen te doen, kregen ze direct meer engagement. De online shareability van de verpakkingen lag tevens erg hoog. Hoe leuk is het immers om de meest bizarre en indrukwekkende dingen te doen met een simpele doos om deze vervolgens te delen op social media?

Influencer packaging als de toekomst

Zo zie je maar dat er waarschijnlijk ook voor jouw brand nog een hoop kansen liggen binnen influencer marketing. Influencer packaging is net zoals slow influencer marketing een volgende stap in de ontwikkeling van deze relatief nieuwe tak van online marketing. Dus wil jij als brand namelijk mee blijven doen met influencer marketing? Werp dan een kritische blik op de online shareability van jouw verpakkingen. Maak ook gebruik van influencer packaging en merk het verschil binnen de kortste keren.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

menselijke verbindingeninfluencers