Het valt inmiddels niet meer te ontkennen. Influencer marketing is wel degelijk een interessante en succesvolle vorm van marketing. We zijn eindelijk op een punt gekomen dat er met alle zekerheid gezegd kan worden dat deze vorm van marketing zijn vruchten afwerpt. Dat geldt voor zowel de influencers als de brands. Bloggerslijst ziet een erg rooskleurige toekomst voor influencer marketing. Om zo succesvol te blijven moet de wereld van influencer marketing zich wel steeds ontwikkelen en bewijzen. Daarom is de volgende stap op de ladder naar succes lange termijn partnerschappen.
Wanneer je als brand eindelijk een goede match hebt gevonden in een influencer, dan zie je waarschijnlijk al snel de resultaten van zo’n succesvolle influencer marketing campagne. Het liefst herhaal je vervolgens weer eenzelfde soort campagne. Uiteraard wil je niet exact hetzelfde, maar er is wel één factor die wederkerig mag zijn. Steeds meer brands proberen om die reden een samenwerking aan te gaan voor een onbepaalde tijd met hun ideale influencer. Een aantal brands en marketeers lopen hierin nog een paar stappen voor de concurrentie. De toekomst zit met andere woorden in de lange termijn partnerschappen tussen brand en influencer.
Waarom lange termijn partnerschappen?
Influencer marketing is big business. Bovendien voorspellen experts dat het succes van influencer marketing alleen nog maar zal toenemen in de toekomst. Voorheen was het namelijk lastig om op een persoonlijke manier de massa te bereiken. Influencers zijn de oplossing voor dat marketingprobleem. Het struikelblok voor veel marketeers en brands is momenteel dat het veel tijd kost. Je moet namelijk de beste influencer vinden, telkens weer opnieuw. De oplossing hiervoor is vrij eenvoudig: lange termijn partnerschappen. Wist je namelijk dat lange termijn partnerschappen voordelen bieden aan zowel brands als influencers?
Voordelen voor de brands
Er zijn een groot aantal argumenten van lange termijn partnerschappen op te noemen die in het voordeel werken van brands. We noemen vandaag de grootste voordelen van lange termijn partnerschappen voor brands. Zo kan een lange termijn partnerschap met een influencer meer vertrouwen geven aan jou als brand. Wanneer een influencer zich echt gaat verdiepen in een brand om daar vervolgens creatieve content voor te maken, dan gaat hij/zij vanzelf meer geloven in het merk. Vervolgens versterkt dat automatische geloof de authenticiteit van de influencer. Dat heeft weer een positief effect op de volgers. Op die manier wordt de kettingreactie in gang gezet die leidt tot een succesvolle influencer marketing campagne.
Bovendien lijkt voortdurende steun van een influencer veel authentieker dan wanneer een influencer eenmalig over een product praat. De volgers van een influencer zijn niet gek. Ze hebben echt wel door wanneer iets gesponsord is en wanneer niet. Dankzij lange termijn partnerschappen praat de influencer automatisch vaker over jouw brand. Lange termijn partnerschappen kunnen zelfs leiden tot de overgang van de influencer tot merkambassadeur. De influencer krijgt door lange termijn partnerschappen namelijk de mogelijkheid om creatieve content te creëren over verschillende elementen van het brand.
Voordelen voor influencers
Uiteraard zijn er niet alleen voordelen van lange termijn partnerschappen te noemen aan de kant van brands. Ook influencers profiteren van dit soort lange termijn partnerschappen. Zo kun je als influencer veel creatiever aan de slag, omdat je de zekerheid hebt van de partnerschap. Je mag met andere woorden gegarandeerd aan het werk voor dit brand. Hoe leuk is het om te werken met een brand dat volledig aansluit bij jouw interesses én jouw publiek? Laat staan hoe leuk dat zal zijn wanneer je dit in de vorm van lange termijn partnerschappen mag doen! De constructie van dit soort partnerschappen biedt jou als influencer met andere woorden meer flexibiliteit.
Vandaag de dag moet je op social media aangeven wanneer je als influencer gesponsord wordt. Dat is eigenlijk helemaal niet zo erg wanneer je lange termijn partnerschappen aangaat met brands waar jij volledig achterstaat. Je bent namelijk al transparant naar je volgers. Bovendien maakt die heldere communicatie met de volgers het een stuk makkelijker om vol passie te praten over de producten of diensten van het brand waar jij helemaal gek op bent. Dankzij lange termijn partnerschappen kan jij meerdere keren allerlei leuke content creëren over iets waar jij helemaal achterstaat. Vervolgens word je als influencer steeds meer in verband gebracht met het brand. Vaak vinden volgers het ook fijn om dit te zien.
Voordelen voor beide partijen
Tot slot noem ik nog een paar voordelen van lange termijn partnerschappen die voor zowel brands als influencer gunstig zijn. Ten eerste is er meer creatieve vrijheid. De influencer kan lekker zijn ding doen en de brand heeft er vertrouwen in dat het goed komt door de lange termijn partnerschappen. Ten tweede is het mogelijk om goede A / B testen uit te voeren met lange termijn partnerschappen. Influencers kunnen verschillende vormen van content uitproberen om er zo achter te komen wat het beste aanslaat bij de volgers. Voorheen faalde influencer campagnes, omdat de influencer geen creatieve vrijheid kreeg om zelf een post te maken.
Influencers hebben volgers dankzij hun unieke stijl. Brands wilden echter de campagnes op een bepaalde manier uitvoeren. Lange termijn partnerschappen geven beide partijen echter genoeg vertrouwen waardoor dit geen probleem meer is. Hierdoor is sprake van een bepaalde ironie met lange termijn partnerschappen. Influencer marketing voelt op deze manier veiliger aan, terwijl influencers en brands juist meer risico’s kunnen nemen. Kortom, voor succesvolle campagnes van influencer marketing zijn lange termijn partnerschappen de volgende stap die genomen moet worden.