Alles dat plaatsvindt op het internet gebeurt in een rap tempo. Hierdoor denken veel brands en marketeers dat influencer marketing ook op eenzelfde manier aangepakt moet worden. Snel en direct lijken leidende begrippen te zijn in de wereld van influencer marketing. Maar is dat wel echt zo handig? Is de huidige snelle manier van influencer marketing wel een verstandige aanpak of moeten we de focus ergens anders op leggen? Een tegenreactie op de influencer marketing die plaatsvindt in een rap tempo is slow influencer marketing.
In eerste instantie klinkt het tegenstrijdig, maar de vraag naar slow influencer marketing neem gestaag toe. Met deze vorm van influencer marketing wordt er aandacht gevraagd voor de zaken die echt belangrijk zijn. Meer dan eens wordt slow influencer marketing verkeerd begrepen of geïnterpreteerd. Het gaat dus om influencer marketing die erg langzaam verloopt. Aangezien er veel verwarring heerst omtrent de term ‘slow influencer marketing’ legt Bloggerslijst vandaag haarfijn uit wat het voor marketing is, hoe het werkt en wat de mogelijk voordelen ervan zijn.
Ontstaan uit de slow trend
Zoals veel zaken is slow influencer marketing voortgekomen uit een trend die al heerste in de maatschappij. Misschien heb je het niet al te bewust meegekregen, maar een aantal jaar geleden stak de slow movement zijn kop op. Deze slow trend creëerde producten en diensten waar meer tijd en aandacht aan gespendeerd was. Denk bijvoorbeeld aan slow food in plaats van fastfood. Aan kwaliteit en creativiteit kennen we met andere woorden meer waarde toe dan het uiteindelijke prijskaartje. Vervolgens is deze duurzame aanpak om resultaten te behalen ook doorgedrongen in de marketingwereld. Slow influencer marketing was geboren.
Wat houdt slow influencer marketing in?
Alle diverse bewegingen die ontstaan zijn uit de slow trend, hebben een aantal zaken met elkaar gemeen: ze vragen extra aandacht en bewustzijn. Met slow influencer marketing wordt er dus eigenlijk aandacht gevraagd naar de mogelijkheid om een duurzame aanpak te vinden die alsnog dezelfde goede resultaten geeft. Op social media word je namelijk overspoeld met content die zomaar ‘ontstaat’. Dit is behoorlijk overweldigend. Bovendien beperkt die drang om snel content te plaatsen en te scoren de groei. Het snelle tempo van influencer marketing is met andere woorden funest voor creativiteit. Ook de kwaliteit gaat hard achteruit. Daarom is slow influencer marketing ontstaan. Je kunt dus wel zeggen dat deze vorm van marketing de duurzame aanpak is van influencer marketing.
Werking van slow influencer marketing
Het idee van slow influencer marketing is bewuster, slimmer en creatiever content creëren en plaatsen. Er wordt in feite nagedacht over een manier waarop er optimaal gebruik wordt gemaakt van social media. Om dit te realiseren wordt er bij slow influencer marketing naar verschillende aspecten gekeken. Zo zet je ten eerste de waarom-vraag centraal. Waarom zou je bijvoorbeeld als brand een samenwerking aangaan met die specifieke influencer? In wat voor manier past jouw brand bij die influencer? Je zoekt met andere woorden naar gelaagdheid en betekenis. Op die manier kan de campagne namelijk leiden tot binding of engagement.
Aangezien kwaliteit bij slow influencer marketing boven kwantiteit staat, wordt er ook minder content gecreëerd. Per post, vlog of blogpost wordt er echter wel veel meer tijd en aandacht in gestoken. Influencers krijgen de ruimte om over brands te praten vanuit hun eigen passie. Dat soort content heeft namelijk veel meer impact op de volgers. Bovendien blijft kwalitatieve content veel langer ‘houdbaar’. Met slow influencer marketing kun je content hergebruiken of op andere manieren inzetten. Dit is wat deze vorm van marketing zo duurzaam maakt.
Voordelen zowel voor brands als influencers
Zoals je wellicht al door hebt, zijn er verschillende voordelen van slow influencer marketing te noemen die deze vorm van marketing zo interessant maken. Zo is het ten eerste een stuk efficiënter. Je besteedt weliswaar meer tijd aan het creëren of bedenken van de content, maar vervolgens zal die content langer relevant blijven en kunnen je het zelfs hergebruiken. Dat is voor zowel brand als influencer een prettig gegeven. Regelmatig leidt dit tot partnerschappen voor de lange termijn. Een ander voordeel van slow influencer marketing is de creatieve vrijheid. Omdat je meer tijd hebt om content te creëren, kun je dit ook veel creatiever en vrijer benaderen in tegenstelling tot de meeste content die je tegenkomt op social media.