Succesvolle influencer marketing campagne lanceren

De mensheid kent al eeuwenlang dezelfde manier van marketing die ook nooit zal verdwijnen: mond-op-mond reclame. Wij kijken als mensen graag naar andere personenen die we vertrouwen. Als zij over iets praten waarin zij geloven, dan nemen we maar al te graag hun meningen over. Wie heeft er immers niet een paar rolmodellen in zijn leven? De hedendaagse variant van mond-op-mond reclame vindt plaats op social media en de nieuwe rolmodellen zijn de influencers. Daarom streven brands steeds vaker naar een succesvolle influencer marketing campagne.

Steeds meer marketeers en brands beginnen de efficiëntie en kracht van social media te begrijpen. De aanpak die bekend staat als influencer marketing is de afgelopen jaar enorm gegroeid. Dat gebeurt uiteraard niet geheel zonder de nodige voorzichtigheid aan de kant van de brands. Hoe weet je immers zeker of zo’n influencer impact heeft op de volgers? Het meten van het effect van een influencer marketing campagne is nog steeds wat lastig. Gelukkig weet Bloggerslijst een aantal handige (en nog redelijk onbekende) tips waarmee je als brand of marketeer zeker een succesvolle influencer marketing campagne lanceert.

Lanceren van succesvolle influencer marketing campagne

Niet veel brands of marketeers durven hun handen te branden aan influencers campagnes. De reden hiervoor heeft te maken met hun gebrek aan kennis met betrekking tot influencer marketing of überhaupt influencers en de mogelijke misstappen die gemaakt kunnen worden. Het lanceren van een succesvolle influencer marketing campagne hoeft echter helemaal niet zo complex te zijn. Influencers zijn goed in te zetten in de strategische marketing funnel. In de loop van de jaren hebben wij bij Bloggerslijst meerdere succesvolle influencer marketing campagnes opgezet. Van die ervaring hebben wij het een en ander geleerd. Uit al onze kennis hebben wij een paar fundamentele tips gedistilleerd die noodzakelijk zijn voor een succesvolle influencer marketing campagne.

Tip 1 – Breng de belangrijkste metrics van invloed in kaart

Op het moment dat besloten is om met influencers in zee te gaan, maken veel brands direct een aantal fouten. Zo kan een brand al een waslijst aan influencers verzinnen waar ze mee samen willen werken. Die lijst is meer dan eens gebaseerd op gegevens die niets met een succesvolle influencer marketing campagne te maken hebben. Zaken als algehele populariteit, persoonlijkheid en frequentie waarmee de persoon posts plaatst zijn weliswaar handige metrics. Dit zijn echter niet de belangrijkste metrics. De eerste stap is om te definiëren welke metrics van invloed het belangrijkst zijn voor jouw succesvolle influencer marketing campagne.

Het in kaart brengen van de belangrijkste metrics van invloed voor jouw brand en uiteindelijk succesvolle influencer marketing campagne kan lastig zijn. Welke metrics kies je die uiteindelijk het beste zullen werken voor jouw doelen? Bloggerslijst kijkt daarom altijd naar de profielen van de brands en de influencers. Een succesvolle influencer marketing campagne veroorzaakt namelijk een kettingreactie. De blogpost, Instapost of vlog van de influencer is een uiting van creativiteit die een zaadje plant bij de toeschouwers. Vervolgens delen de trouwe volgers de content en dat gaat zo maar door. Voor een succesvolle influencer marketing campagne moet je dus uitzoeken wat de kracht van de influencers is op hun volgers. Kies vervolgens metrics uit die het beste deze kettingreactie in de gaten kunnen houden. Op die manier heb jij de belangrijkste metrics van invloed te pakken. Dit vormt de basis voor jouw succesvolle influencer marketing campagne.

Tip 2 – Stel tactisch een lijst op van potentiële influencers

Wanneer je in kaart hebt gebracht welke metrics van invloed belangrijk zijn om het succes te meten, is het tijd om de basis te leggen. Een succesvolle influencer marketing campagne is immers niets zonder een goede match tussen influencer en brand. Op basis van de statistieken die je vergaard hebt uit de metrics, kun je inschatten welke influencers de beste keuze zijn voor jouw succesvolle influencer marketing campagne. Het is hierbij wel belangrijk om met een tactisch oogpunt naar de potentiële influencers te kijken. Hier gaan helaas veel marketeers en brands de mist in.

Bij Bloggerslijst stellen we altijd een tactische lijst samen van potentiële influencers die een succesvolle influencer marketing campagne kunnen creëren voor brands. We leggen zo de nadruk op ‘tactisch’, omdat de metrics van invloed je maar zo ver brengen. Statistieken als het aantal volgers, likes en keren dat de post gedeeld is zijn niet even betrouwbaar als je zou verwachten. Dat is namelijk het ding met social media; net zoals mensen is het onvoorspelbaar. Wat in het verleden gebeurd is, hoeft niet per definitie weer plaats te vinden. Deze gegevens vertellen je namelijk niet direct wat het effect zal zijn en of de kettingreactie van een succesvolle influencer marketing campagne zal plaatsvinden.

Wat doe je dan al marketeer of brand? Er zijn verschillende wegen die je kunt inslaan. Heb je bijvoorbeeld een groot budget? Overweeg dan om in zee te gaan met meerdere influencers tegelijk. De kans op een succesvolle influencer marketing campagne is op die manier vergroot. Er zijn uiteraard ook manieren om met een beperkt budget een succesvolle influencer marketing campagne te lanceren. In beide situaties kan Bloggerslijst de helpende hand zijn. Wij assisteren marketeers en brands met het in kaart brengen van de metrics van invloed om vervolgens de beste tactiek te selecteren voor een succesvolle influencer marketing campagne.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

karlijnskitchenlange termijn partnerschappen