Steeds meer brands en bedrijven zien de meerwaarde van influencer marketing. Dat is natuurlijk ontzettend goed nieuws, maar de toegenomen interesse in influencer marketing neemt tevens vragen met zich mee. Niet iedereen begrijpt namelijk precies wat influencer marketing inhoudt en hoe dit vervolgens ingezet kan worden. Bloggerslijst krijgt regelmatig de vraag wat beter is: zelf de campagne opzetten of influencer marketing uitbesteden?
Je zou misschien van ons verwachten dat wij direct antwoorden met “influencer marketing uitbesteden”. Niets is echter minder waar. Bloggerslijst geeft altijd onafhankelijk advies wanneer daar om gevraagd wordt. Daarom zullen wij vandaag het zelf doen tegenover influencer marketing uitbesteden zetten. Op basis van die informatie ben je vrij om je eigen conclusies te trekken of influencer marketing uitbesteden de beste optie is voor jouw brand.
Influencer marketing als branche
Het succes van influencer marketing is niet meer te ontkennen. Daarom houden veel brands zich bezig met de vraag: ga ik het zelf doen of ga ik influencer marketing uitbesteden? Voordat we echter alle voor- en nadelen tegenover elkaar gaan zetten, is het goed om even een misvatting uit de wereld te helpen. Influencer marketing is als branche erg ingewikkeld. In eerste instantie klinkt het erg eenvoudig. Influencers inzetten om reclame te maken voor jouw brand. Er komt echter veel meer bij kijken. Hierdoor is het voor veel brands behoorlijk frustrerend om te starten in deze veranderende branche. Dit is geen pleidooi in het voordeel van influencer marketing uitbesteden ten opzichte van zelf doen. We willen hier alleen mee zeggen dat je wel moet weten waar je aan begint.
Zelf influencer marketing doen
Inmiddels zijn vrijwel alle brands zich bewust van de voordelen van influencer marketing. Daarom overwegen steeds meer bedrijven om de stap te wagen. Ze staan echter op het hek tussen zelf doen en influencer marketing uitbesteden. Wanneer je ervoor kiest om influencer marketing zelf te doen, dan moet je bereid zijn om de nodige tijd en moeite erin te steken. Zeker wanneer er in-house nog weinig kennis is over influencer marketing als branche en hoe je influencers inzet in de strategische marketing funnel, dan is het een uitdaging. Bovendien moet je ook weten hoe je de bloggers benadert en in contact komt met de juiste influencers.
Op de lange termijn heeft het zelf doen natuurlijk zijn voordelen. Door in het bedrijf zelf een afdeling op te starten die zich bezig houdt met dit aspect van online marketing, kijk je als brand met een realistische blik naar de toekomst. Influencers gaan namelijk voorlopig nog niet weg. Wanneer je het budget en de tijd hebt om de investering te doen, dan is het zeker de moeite waard om influencer marketing zelf te doen. Zo is het een slimme tactiek om een influencer marketing tak te creëren als onderdeel van de algehele online marketing. Helaas heeft alleen niet elk brand hier de tijd, het geld of de ruimte voor. Influencer marketing uitbesteden is dan het alternatief.
Influencer marketing uitbesteden
Net zoals er voordelen en nadelen te benoemen zijn bij het zelf doen, geldt dat ook voor influencer marketing uitbesteden. Zo is het vaak een zoektocht om de juiste partij te vinden waarbij influencer marketing uitbesteden goed voelt. Bovendien moet je het een en ander overlaten aan die partij. Niet elk brand is daar even goed in. Veel bedrijven houden liever alles in huis. De voordelen van influencer marketing uitbesteden zorgen er echter voor dat dit standpunt in twijfel wordt getrokken door brands.
Zo hoef je niet veel tijd en geld te investeren in het opdoen van kennis. Wanneer je kiest voor influencer marketing uitbesteden, dan ga je in zee met een bureau die de nodige kennis al bezit. Hierdoor kun je direct van start gaan. Bovendien heeft zo’n influencer marketing bureau meer ervaring. Zij kunnen met andere woorden beter inschatten wanneer een influencer campagne wel of niet zal aanslaan. Dat soort voordelen heb je alleen bij influencer marketing uitbesteden.