Succes van influencer marketing bewezen

Het valt inmiddels niet meer te ontkennen dat influencer marketing werkt. In de wereld van de online marketing is het effect van influencer marketing op diverse manieren te meten. Niet elke meetmethode is weliswaar waterdicht, maar het bewijst zeker dat influencer marketing een effect heeft. Daar blijft het inmiddels niet meer bij. Het succes van influencer marketing is nu dan toch echt bewezen door middel van wetenschappelijk onderzoek.

Bloggerslijst houdt altijd de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van content marketing, influencer marketing en andere vormen van online marketing goed in de gaten. Zo is het ons zeker niet ontgaan dat Talpa Network in oktober samen DVJ Insights een onderzoek heeft uitgevoerd om de effecten van influencer marketing echt in kaart te brengen. De resultaten  bevestigen wat iedereen die werkzaam is in deze branche al vermoedde: het succes van influencer marketing bestaat echt.

Uitgebreid onderzoek naar succes van influencer marketing

Talpa Networks en DVJ Insights zijn natuurlijk niet zomaar een onderzoek gestart naar het succes van influencer marketing. Ondanks dat we al veel weten over de kracht van influencers en het effect van een succesvolle influencer campagne, is er nog steeds een gapend gat in de kennis omtrent influencer marketing. In hoeverre het werkte en of het ook werkelijk succesvol was, was tot op heden nog niet bewezen met harde cijfers. Om het succes van influencer marketing zo goed te onderzoeken en mogelijk te bewijzen, hebben Talpa Networks en DVJ Insights een zeer uitgebreid onderzoek gedaan.

Het onderzoek naar het effect en mogelijk succes van influencer marketing werd namelijk uitgevoerd onder maar liefst 926 jongeren. De jongeren in de testgroep hadden een leeftijd van tussen de 13 en de 34 jaar. Met het onderzoek hoopte Talpa en DVJ Insights de uitspraken en beweringen over het succes van influencer marketing te bewijzen. Aan de hand van het onderzoek wilden ze de stellingen dus eigenlijk onderbouwen – en dat is ze dus gelukt!

Bewezen succes van influencer marketing

Uit de resultaten bleek dat een grote meerderheid influencers vertrouwt. De testpersonen gaven aan liever op te luisteren naar de aanbevelingen van influencers. Het vertrouwen in advertenties of andere vormen van traditionele marketing lag met andere woorden een stuk lager. Dat was echter niet de enige indrukwekkende bevinding van het onderzoek. Zo toonde Talpa Networks en DVJ Insights tevens aan dat er een versterkend effect kan ontstaan wanneer traditionele reclame wordt gecombineerd met het inzetten van influencers. Het succes van influencer marketing is daarbij niet alleen bewezen. Er is tevens een nieuwe strategie uit het onderzoek voortgekomen om het succes van influencer marketing te vergroten.

Key Performance Indicators

Voor de online marketeers onder ons, zullen wij even het interessante onderzoek verder toelichten. Het succes van influencer marketing zit in het positieve effect dat influencers hebben op de gedrag KPI’s, aldus het onderzoek. KPI staat voor Key Performance Indicators, oftewel Kritieke Prestatie Indicatoren. Aan de hand van deze variabelen maken veel bedrijven een indicatie of de campagna, het bedrijf of de strategie nog steeds de goede kant op gaat. Influencers hebben dus een positief effect op de gedrag KPI’s van de volgers. Daarmee kun je als brand dus ook het succes van influencer marketing in kaart brengen. Dat is erg goed om te weten. 

Natuurlijk wordt niet iedereen beïnvloed door influencer. Uit het onderzoek is echter wel naar voren gekomen dat maar liefst de helft van de testgroep door de influencers werd beïnvloed in hun gedrag. Dat is natuurlijk behoorlijk indrukwekkend. Het succes van influencer marketing kwam tevens niet in één specifieke gedragsvorm. Zo kan het succes van influencer marketing de vorm nemen van een  Google Search naar meer informatie over het door een influencer besproken product tot het werkelijk aanschaffen ervan. Hierdoor kun je haast niet anders dan concluderen dat het succes van influencer marketing met dit onderzoek bewezen is.

Lees het onderzoek van Talpa Networks en DVJ Insights naar het succes van influencer marketing.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

contentmarketing en de feestdageninfluencer marketing uitbesteden