Contentmarketing en de feestdagen – 3 tips voor brands

De decembermaand is eindelijk van start gegaan en we weten allemaal wat dat betekent: feestelijke contentmarketing. Dit zijn de dagen waarop jij je brand op de kaart wil zetten. Iedereen slaat immers van alles massaal in rond deze tijd van het jaar. Denk maar aan al die cadeautjes voor Sinterklaas en natuurlijk ook de kerstdagen. Daarom is het wel zo verstandig om de content van jouw brand ook hierop af te stemmen. Contentmarketing en de feestdagen gaan namelijk erg goed samen.

Wanneer jij jouw brand wat meerwaarde wil geven, dan is contentmarketing de perfecte optie op het gebied van online marketing. Zo gaan contentmarketing en de feestdagen goed samen, maar iedere marketeer weet dat. Hierdoor is met andere woorden de concurrentie voor contentmarketing en de feestdagen enorm groot. Om jou als brand een beetje op weg te helpen, geeft Bloggerslijst vandaag 3 handige tips. Hierdoor wordt het een fluitje van een cent om contentmarketing en de feestdagen efficiƫnt en succesvol te combineren.

Tip 1. Doe vooronderzoek naar behoeften

Waar veel brands de mist in gaan met contentmarketing en de feestdagen, is dat de campagne te algemeen is. Vanuit een tactisch oogpunt is dat slim, maar liggen daar ook de behoeften van jouw doelgroep? Hoe zet jij met andere woorden een succesvolle campagne op? Daarom raden wij van Bloggerslijst je aan om eerst een vooronderzoek te doen. Breng op die manier de behoeften van jouw doelgroep in kaart en maak alle andere zaken op orde. Wanneer je antwoord kunt geven op de volgende vragen, dan is het tijd voor stap twee.

Belangrijke vragen tijdens het vooronderzoek voor contentmarketing en de feestdagen:

  • Waar zit jouw doelgroep?
  • Wat heeft jouw doelgroep nog nodig?
  • Hoe sluit jij als brand op die behoefte aan?
  • Op welke manier kun je de boodschap overbrengen op de doelgroep?
  • Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen met jouw content?

Tip 2. Maak een concreet plan

Wanneer je aan de hand van vooronderzoek hebt aangetoond wat de behoeften zijn en hoe jij daarop in kunt spelen met de content, dan is het tijd voor de volgende stap. De tweede tip is om een concreet plan te maken voor contentmarketing en de feestdagen. Wat is bijvoorbeeld het doel dat je wil bereiken met contentmarketing en de feestdagen? Zo kan de focus voor contentmarketing en de feestdagen alleen op conversies en sales liggen. Daarnaast zijn er ook veel brands die voornamelijk een bepaald imago willen uitstralen door contentmarketing en de feestdagen te combineren.

Wat je specifieke doelen ook zijn, het is voornamelijk belangrijk dat je een concreet plan maakt voor contentmarketing en de feestdagen. Het is namelijk veel eenvoudiger om een goede strategie op te zetten wanneer je een duidelijk doel voor ogen hebt. Dan werk je met andere woorden veel productiever om contentmarketing en de feestdagen met elkaar te combineren in een campagne. Hierdoor wordt de kans op succes tevens groter. Dat is natuurlijk waar je het allemaal voor doet: een succesvolle campagne.

Tip 3. Multi-platform contentstrategie

We kunnen natuurlijk nog eeuwen doorgaan met het geven van tips om contentmarketing en de feestdagen goed in te zetten als brand. Wanneer je echter opbokst tegen de heftige concurrentie tijdens deze dagen van het jaar, dan wil je jezelf onderscheiden. Daar gaat onze laatste tip over: maak een multi-platform contentstrategie. Tegenwoordig zijn er zo veel platformen die je kunt gebruiken voor contentmarketing. Hierdoor is de kans groot dat jouw gehele doelgroep verspreid is. Waarom zou je dan niet meerdere platforms inzetten? Wanneer je echt succesvol contentmarketing en de feestdagen wil combineren, dan is het echt een aanrader om meerdere platforms te gebruiken.

Recentelijk onderzoek naar het succes van influencer marketing bevestigt deze stelling. Daaruit is onder andere gebleken dat het inzetten van influencers in de strategische marketing in combinatie met andere vormen van marketing een versterkend effect op elkaar heeft. Daar kun je als brand heel leuk op in spelen, als het ware. Gebruik social media, influencers en traditionele vormen van marketing om jouw content te verspreiden. Kijk ook gerust om je heen. Wat doet de concurrentie (en wat doen ze dus verkeerd)? Hoe zit het eigenlijk met de trends voor contentmarketing in 2019? Kun je daar misschien op inspelen?

Contentmarketing en de feestdagen is lastig om succesvol te combineren, omdat de concurrentie moordend is. Stap daarom buiten de kaders en zet iets bijzonders op. Kijk maar naar de manier waarop IKEA vorig jaar contentmarketing en feestdagen heeft gecombineerd. Social media, pop-up store en traditionele vormen van marketing zaten allemaal in de strategie. Zoals je ziet is multi-platform contentstrategie echt de toekomst, zeker voor contentmarketing en de feestdagen.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nano influencerssucces van influencer marketing