Naarmate influencer marketing steeds meer een feit wordt in de online marketing industrie, proberen steeds meer brands campagnes op te zetten. Uit de praktijk weet Bloggerslijst dat dit niet altijd even goed uitpakt. Influencer marketing is namelijk een lastig vakgebied. Het is continu aan verandering onderhevig. Daarom kan het erg lastig zijn om een succesvolle influencer marketing campagne op te zetten. Hoe kun je bijvoorbeeld engagement en conversie stimuleren om succes te garanderen?
We zien het keer op keer gebeuren. Een brand zet een ontzettend leuke influencer marketing campagne op. Helaas komt de boodschap niet goed over, is het verkeerde platform gekozen of is de campagne niet eens bij de doelgroep aangekomen. Er is met andere woorden weinig engagement en daardoor weinig conversie. Daarom vertellen wij van Bloggerslijst vandaag hoe engagement en conversie stimuleren in zijn werking gaat bij een influencer marketing campagne. Zorg ook dat jouw volgende campagne een succes wordt en ontdek hier hoe je engagement en conversie stimuleert!
Limiteer je niet tot één influencer
Dat influencer marketing succesvol kan zijn, kan niemand meer betwisten. Toch komt het regelmatig voor dat een campagne niet slaagt. Dit komt door een gebrek aan engagement en als gevolg conversie. De oorzaak is vrij eenvoudig te vinden. Vaak maakt een brand fouten met influencers. Dat geldt zeker wanneer ze influencer marketing zelf doen en niet uitbesteden. Waar bijvoorbeeld vroeger de mega influencers de toon zette, is het tegenwoordig verstandig om de nieuwe en kleinere influencers in te zetten in strategische marketing funnel.
Limiteer je daarom niet tot één soort influencer. Juist kleinere influencers, zoals nano influencers, hebben een veel groter engagement. Dat engagement kun je als brand gebruiken om meer conversies te realiseren. Zo zie je dus hoe belangrijk elementen zoals engagement en conversie zijn bij een influencer marketing campagne. Uiteraard twijfelen nog veel brands om de stap te maken en te gaan werken met nieuwe of andere soort influencers. Kijk in dat geval eens kritisch naar de demografie van de doelgroep en bepaal zelf wat de beste zet is om engagement en conversie te stimuleren.
Maak gebruik van multi-platform strategie
Een andere veelvoorkomende fout waardoor er weinig engagement en conversie is bij een influencer marketing campagne heeft te maken met de platformkeuze. Om een of andere reden is er de gedachte dat je een campagne alleen kan opzetten op één platform. Je stimuleert echter veel meer engagement en conversie wanneer je gebruik maakt van een multi-platform strategie. Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat influencers een goede aanvulling zijn op andere vormen van marketing. Het heeft met andere woorden een positief effect op de content die je als brand plaatst op andere platformen.
Wanneer je een influencer marketing campagne opzet binnen een grotere contentstrategie, dan haal je het meeste engagement en conversie eruit. Maak bijvoorbeeld een soort wisselwerking tussen social media en traditionele marketing. Daarnaast is het zelfs een idee om influencer packaging te overwegen om meer engagement en conversie te realiseren. Kortom, je kunt jezelf als brand heel goed onderscheiden van de concurrent wanneer je zo’n multi-platform aanpak hanteert.
Blijf jezelf als brand vernieuwen
Ten slotte willen we nog even de tip meegeven dat jij je als brand bij elke influencer marketing strategie weer moet vernieuwen. Wanneer je altijd dezelfde formule hanteert voor je strategieën, dan dalen aspecten zoals engagement en conversie naar verloop van tijd. Probeer bijvoorbeeld eens een nieuw platform voor je influencer marketing campagne. Zet anders van tijd tot tijd nieuwe influencers in of lange termijn partnerschappen aan om zo engagement en conversie te stimuleren. Op die manieren vernieuw je jezelf als brand en laat je zien dat je met de tijd meegaat. Engagement en conversie stimuleren bij een influencer marketing campagne kan zo simpel zijn!