10 tips voor barterdeal samenwerkingen

Samenwerken met bedrijven, hoe doe je dat nu eigenlijk? Eerst maak je voor jezelf de keuze hoeveel samenwerkingen je op je blog wilt. Vind je commerciële uitstapjes passen in je concept of niet? In dit artikel enkele do’s en don’ts op een rij.

Deze do’s en don’ts zijn gebaseerd op mijn ervaringen en de input van een groot aantal pr-bureaus. Een blije samenwerkingspartner = grote kans op een vervolgopdracht. Zoveel mensen zoveel meningen, dus bij ieder pr-bureau dat ik gesproken heb lag de nuance weer net iets anders. Bij deze de globale strekking, samengevat in 10 tips.

1. Goed geschreven, gestructureerd artikel

Waar gaat het over? Wat zijn de pluspunten, minpunten en bijzonderheden van een artikel? Waar kun je het kopen en wat kost het? En vooral: in een review staat JOUW mening. Een persbericht overnemen is GEEN review. Correct Nederlands is ook een ‘dingetje’, net als een prettig leesbare opmaak met witregels en kopjes.

2. Gebruik eigen foto’s en doe er je best op

Sommige merken verwachten prachtige professionele foto’s, dan kan je het beste de foto’s gebruiken van hun eigen fotoshoot. Het wordt echter meer gewaardeerd als je je best doet voor duidelijke foto’s waarop het product is te zien. En realistische foto’s neerzet van het product in een gebruikssituatie. Dat is namelijk waar het bij een review om draait: hoe is het product in gebruik?

3. Wees authentiek en eerlijk

Valt iets tegen? Neem voor publicatie even contact op als dit meer is dan een klein minpuntje. In overleg kan je afspreken dat je het publiceert of dat daar toch liever vanaf gezien wordt. Samenwerkende bedrijven zien jouw artikel en producttest juist ook als een mooie terugkoppeling mbt hun productontwikkeling. Ook kritiek kan meerwaarde hebben.

4. Wees duidelijk over wat wel en niet kan en maak duidelijke afspraken

Bespreek dus hoeveel blogs, social media posts en links er komen in het stuk, wanneer het ongeveer online zal komen, krijgt het bedrijf na plaatsing van jou de link? Kom deze afspraken ook na.

5. Waarom moet een bedrijf met jou samenwerken?

Wanneer je zelf een product aanvraagt om te reviewen, beschrijf dan direct in de aanvraag waarom jij dé partner bent om mee in zee te gaan. Dat kunnen je bezoekcijfers zijn, maar microbloggers kunnen ook een toegevoegde waarde hebben, bijvoorbeeld vanwege hun niche, de betrokkenheid met hun doelgroep, een specifiek special interest onderwerp, je locatie, je enorme bevlogenheid, creativiteit of ervaringen. Kortom: verkoop jezelf in de pitch, dan hoeft het pr-bureau dit niet zelf uit te pluizen.

6. Blijf in contact!

Soms lopen dingen anders dan gepland. Je belandt in het ziekenhuis, je moeder is overleden, je kind heeft liefdesverdriet, je moet op zakenreis of je computer is gecrasht. Er kan van alles gebeuren waardoor je planning veranderd. Laat jouw samenwerkingsparter dan niet in het ongewisse, maar neem even contact op. “Hai, vanwege de Nationale Kikkerweek, zou ik graag mijn outfit of the day met jullie kikkerjurkje een week opschuiven.” Kleine moeite.

7. Wees pro-actief

De meeste bloggers doen hun productaanvraag na ontvangst van een persbericht. Je leest dan onderin, bij de kleine lettertjes dat je contact kunt opnemen om het product persoonlijk te proberen. Vanwege het enorme aantal bloggers, kun je je voorstellen dat pr-bureaus dan overspoeld worden met aanvragen en een selectie moeten maken. Wanneer je weet dat een bureau bepaalde merken als klant heeft, kun je ook op andere momenten contact opnemen om te kijken naar de mogelijkheden wanneer jij denkt dat het merk en jouw blog een mooie match zijn. Neem punt 5 hierin mee. Je bent dan uniek richting het bureau én jouw lezers hebben niet de keuze om in dezelfde week deze review op nog 15 andere blogs te bekijken.

8. Ga voor de lange termijn relatie

Neem regelmatig even contact op met een pr-bureau, dat vinden ze fijn. Gewoon, even vragen hoe het gaat. Wat kunnen we voor elkaar betekenen? Een update geven van je bezoekcijfers. Zo blijf je on top of mind en laat je zien dat je de relatie belangrijk vindt. Soms is het nog even zoeken naar hoe je met elkaar om moet gaan als blogger en bureau, maar je hebt elkaar allemaal nodig dus gebruik een positieve insteek. Overvraag daarom ook niet. Kijk vooral naar de meerwaarde voor je lezers, daar hebben pr-bureaus waardering en begrip voor.

9. Wees professioneel

Een samenwerking aangaan, in dit geval een product aanvragen om te reviewen of een betaalde opdracht aannemen, is een zakelijke handeling. Veel bloggers zien hun blog als hobby, maar wanneer je een zakelijke overeenkomst aangaat… ga daar dan professioneel mee om. Schrijf nette e-mails, blijf formeel tot je iemand echt goed kent. Dat wordt gewaardeerd door je samenwerkingspartner, die wel zijn of haar werk zit te doen door met jou te mailen. Accepteer het ook als een samenwerking aan je voorbij gaat.

10. Bedank voor de samenwerking

Een inkoppertje. Ik dacht eigenlijk dat iedereen dit wel zou doen, maar kreeg dit van meerdere partijen terug als wens. Wanneer je een samenwerking hebt afgerond, stuur dan de link toe en bedank je contactpersoon voor de samenwerking. Kleine moeite. Als je echt wilt scoren, vraag je bovendien om feedback.

Meer informatie over mijn onderzoek lees je binnenkort in een aanvullend artikel op Marstyle.nl. Daar zal ik wat meer de diepte in gaan, ook wat betreft betaalde samenwerkingen. Enkele bureaus die ik voor hun input wil bedanken zijn: TIM, Linkpizza, Philogirl, RVG Media & Impact, Mediaxplain, Edelman, The X-Factor, HIPPR.

Ik schreef al eerder een ‘workshop netwerken voor bloggers’.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

meer-volgers-social-media