Steeds meer bloggers en social influencers zien in dat je met hulp van anderen nog veel sneller kunt groeien. Het artikel dat Ben van Blogtrommel onlangs over blog tribes heeft geschreven lijkt hier best wel een bespoedigende rol in te hebben gespeeld. Je kunt als blogger natuurlijk op je eigen eilandje blijven zitten en blijven ploeteren maar je kunt ook een groepje opzoeken van bloggers die je vertrouwt om samen elkaar verder op weg te helpen. Drie voorbeelden uit de praktijk vind je hieronder.
Instagram loops / bloghops
Het was even zoeken naar een vorm die hier in Nederland gewaardeerd wordt. Zo kennen ze in Amerika de linkparty’s, maar die lijken in Nederland toch maar bij een beperkte doelgroep populair. Een recentere variant daarop zijn de bloghops of Instagram loops waarbij je je eigen bezoekers direct naar andere bloggers doorstuurt.
Een bloghop kun je opzetten rondom een bepaald thema zoals de beauty bloggers dag. Of Sinterklaas met mamabloggers. Natuurlijk moet je voor de lezer wel een incentive (reden) hebben om door te klikken. Dat aantrekkelijk maken kan bijvoorbeeld door het organiseren van een winactie. Stel dat er 35 bloggers meedoen, die ieder een prijs weggeven van 15 euro zodat de drempel voor bloggers om deel te nemen niet al te groot is. Vervolgens verwijzen alle blogs naar elkaar. Althans diegene voor en na jou op de lijst en je zegt daar iets speciaals over. Zo ontstaat er een ketting van blogs en stimuleer je elkaars lezers om door te klikken.
Tip voor als je meedoet aan zo’n bloghop: kijk even bij een eerdere bloghop wat populaire prijzen zijn. Dan is de kans groter dat de lezer net iets langer blijft hangen om deel te nemen. Maak het ook niet te uitgebreid; natuurlijk mag je jezelf even voorstellen maar het grootste deel komt echt alleen voor de prijs of om door te klikken. Geef ze een overzichtje van bijvoorbeeld jouw vijf meest gelezen posts zodat de verleiding groot is om toch even te blijven hangen.
Naast bloghops kun je dit ook toepassen op Instagram of op een ander social media kanaal in een zogenaamde loop waarbij iedereen een winactie opzet en je doorverwijst naar de volgende. Als voorwaarde kun je dan stellen dat je het account moet gaan volgen.
Instagram & Facebook posse
De meeste bloggers zullen vast wel gehoord hebben van het ‘algoritme’ dat ze bij Facebook en recent ook op Instagram toepassen. Bij dit algoritme zie je niet alleen maar volgens chronologie de laatste updates. Dit algoritme bepaalt wat de kans is dat jij een post kan waarderen, dit om een stormvloed van socials in te perken. Voor social marketeers is het een hele uitdaging om dat te doorbreken. En op adverteren zit niet iedereen te wachten.
Bij een Instagram posse (of Facebook) maak je een klein groepje van bloggers van dezelfde grootte / niche waarmee je afspreekt dat je elkaars posts liked en hierop reageert. Waarom? Omdat het algoritme beïnvloedt wordt door de betrokkenheid van je lezers. Een like of reactie betekent een grotere betrokkenheid en dus wordt de doelgroep groter. Wel is het belangrijk dit zo snel mogelijk te doen, met name de eerste uren zijn het belangrijkst. In een groep die je op Instagram of op Facebook zelf aanmaakt kun je deze posts direct delen zodat de overige deelnemers enkel hoeven te klikken en te liken. Dat scheelt weer iedere keer de profielen van de anderen opzoeken. Je kunt de meldingen van dat groepje aan zetten om niets te missen. Meer informatie hierover vind je hier.
Een stapje verder dan alleen het liken en reageren gaat het delen van elkaars berichten op social media. De groep eerlijk delen op Facebook is hier een voorbeeld van. Hierin plaats je als blogger de links van recente Facebook posts (dus geen blogposts) zodat andere leden interessante berichten kunnen delen op hun eigen pagina. Het is wel belangrijk om hier kritisch in te zijn, want als de berichten niet gewaardeerd worden door je volgers heeft het geen nut. Voor de originele bron levert het delen van een Facebook bericht extra bereik en lezers op. Voor de persoon die deelt levert het een actievere pagina op waardoor de overige (eigen) berichten ook een groter bereik krijgen en je meer interactie krijgt met je lezers. Laat het wel even weten als je een bericht van een ander deelt, door een berichtje te sturen of de ander te taggen.
Tags
En tot slot de derde tip is het gebruik van tags op social media. Al lijken deze op Instagram iets te minderen. Met tags bedoel ik niet zozeer het gebruik van hashtags waardoor jouw content ook door anderen gezien kan worden. Maar met name het taggen van andere personen. Dit kun je in verschillende situaties toepassen;
- Het taggen van andere personen kun je bijvoorbeeld doen met de Instagram hashtags zoals #widm (what i’m doing at the moment) en vervolgens andere influencers te vragen die hashtag over te nemen. Maar ook hashtags zoals #tbt (throw back time), #ootd / #kidsootd (outfit of the day) #picoftheday en #instamood zijn handig om hiervoor te gebruiken.
- Je kunt een kort vragenlijstje maken en anderen vragen daarvan de antwoorden te delen. Deze vragen kun je in de afbeelding verwerken. En natuurlijk vraag je of diegene die jij tagt jou weer terug tagt.
- Op Twitter is de hashtag #followfriday zeer populair geweest. Deze kun je natuurlijk ook op andere social media gebruiken met een shoutout van jouw vijf favoriete accounts van die week. Op Twitter heb je grote kans dat het geretweet gaat worden en op Instagram kun je bloggers taggen die je goed kent. Maar je kunt het ook gebruiken om bij andere bloggers op te vallen.
- Op blogs heb je natuurlijk ook tags met vragenlijsten die je kunt overnemen. Het is een ongeschreven regel dat je dan ook de originele bron vermeld. Onderaan de tag kun je anderen taggen met het verzoek hem over te nemen (ze krijgen daar niet altijd bericht van dus laat het altijd even weten). Vraag bloggers vooraf even of ze er op zitten te wachten om getagd te worden; niet iedereen is even dol op tags of heeft hier tijd voor.
Hoe denk jij over samenwerken met andere bloggers?