Als blogger heb je vast wel gehoord over niche bloggers; het onderwerp waarover je blogt. Echter heb je ook diverse typen bloggers. Waarbij een indeling niet zozeer gebaseerd is op de onderwerpen waar je over schrijft maar over je blogstijl en dan met name de manier waarop je er al dan niet inkomsten uithaalt. Hoe je dat doet moet ieder voor zich weten, daar is geen goed of fout in. Maar wel handig dus als je gaat bloggen en er misschien wel meer mee wilt. Het hoeft ook niet zo te zijn dat je in een hokje past, het kan ook best een combinatie van zijn.
Affiliateblogger
Affiliate-bloggers herken je aan een inhoud die voornamelijk draait om producten / reviews. Overal vind je minimaal een affiliate-linkje (dat wil zeggen dat je commissie krijgt over een aankoop die wordt gedaan door een van je lezers) maar bij voorkeur een heel kader met diverse artikelen om je te stimuleren om maar vooral te kopen. Heel lang heel erg ‘in’ geweest in Amerika waar er soms meer affiliatie reclame in stond dan daadwerkelijk inhoud. Op deze manier je geld verdienen is vooral gericht op de lange termijn. Door het schrijven van (over het algemeen) inhoudelijke reviews die hoog scoren in google worden ze gevonden door bezoekers. Dit zijn vaak ook zeer wisselende lezers die echt gericht voor de ervaringen van een ander komen. Door de review worden ze overtuigd om een bepaalde aankoop te doen. Op deze soort blogs vind je nauwelijks reacties.
Nieuws / magazine bloggers
De magazine blogger heeft net zoals bij een magazine een hele (vrijwillige) redactie tot haar beschikking. Het is niet verwonderlijk als je meer gastbijdragen tegenkomt dan originele content van de blogger zelf. Soms kan kwantiteit om maar zoveel mogelijk artikelen te publiceren een rol te spelen. Hoe ze opgepakt worden op social media maakt niet uit. Omdat er veel wordt gepubliceerd is er altijd wel iets dat gelezen wordt. De onderwerpen waarover geschreven worden, worden gekozen vanwege het ‘verhaal dat gedeeld moet worden’ of omdat het op andere sites al heeft gescoord en ook daar als ‘nieuws’ te vinden is. Met name op de wat meer controversiĆ«le nieuwsberichten vind je op facebook veel reacties van mensen die het eens / oneens zijn waardoor de lezers binnen komen.
Google bloggers
De helft (of meer) van de bezoekers op deze blog komen vanuit google. De stukken zijn vaak wat langer en compleet, helemaal seo-technisch geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld herkenbaar aan het verschil in titel bovenaan het artikel en titel in de menubalk bovenaan voor in google. Je zal regelmatig onderwerpen tegen komen die als evergreens bestempeld kunnen worden. Ā Omdat de bezoekers vanuit google komen, zijn ze best goed in seo en hebben ze een hoge domeinwaarde. Daarom zijn ze ook heel interessant voor bedrijven om mee samen te werken in het kader van linkbuilding. De reacties op deze blogs zijn vaak vragen die in gaan of een aanvulling zijn op het artikel.
Reality bloggers
Naast een blog hebben ze ook nog een youtube kanaal, kan je ze volgen via instagram (stories) en snapchat waar ze heel veel delen. Als ze de deur uit zijn ben je altijd op de hoogte van waar ze naar toe gaan. Iedere week delen ze ook in een diary en een vlog wat ze die week allemaal wel / niet gedaan hebben. Tussendoor worden er speciale blogs geschreven over dagjes uit of gesponsorde content. Deze bloggers hebben vaak heel veel reacties omdat ze een vaste doelgroep hebben die alles verslind. Over het algemeen ook een vrij jonge doelgroep. Deze soort bloggers verdienen geld (vaak nog heel veel ook) met blogs van grote merken die graag alle lezers willen kennismaken met het product.
Hobby bloggers
Dit zijn bloggers die puur en alleen bloggen omdat het hun hobby is. Het is niet zo dat ze helemaal niet openstaan voor samenwerkingen, als het op hun pad komt en het past is het mooi meegenomen. Maar ze zullen er niet naar op zoek gaan. De blog is vooral een uitlaatklep om gedachten en emoties te kunnen ordenen, of een manier om herinneringen vast te houden voor later. Het kan hier rustig voor komen dat er een paar weken geen blog online komt, gevolgd door een blog ‘sorry dat ik al even niet meer heb geblogd’ en dan is het weer rustig.