Selectiecriteria voor samenwerkingen

Onlangs kregen we de volgende vraag binnen. We zien dit ook gebeuren bij bijvoorbeeld groepen zoals Bloggers gezocht op Facebook. Heel erg leuk natuurlijk als bloggers zo enthousiast zijn en je weten te vinden. Maar hoe maak je nu die selectie? Een echt antwoord daarop hebben we niet. Want dat ligt echt aan wat jullie belangrijk vinden. Maar we kunnen je wel op weg helpen met een aantal selectiecriteria. Een uitgebreidere aanvulling op deze tips waar rekening mee te houden in de selectie van bloggers.

Wij worden met hele grote regelmaat gevraagd om sokken op de sturen naar bloggers. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer.
Waaraan kan ik zien wat voor ons nou de juiste blogger is en of het daadwerkelijk zin heeft om weer *product* te gaan opsturen.

De mail

Als allereerste; wat mailen ze. Vragen ze ‘ik wil graag gratis iets testen’ of komen ze met een uitgebreider concreet voorstel waarbij ze aangeven waarom ze graag een bepaald product willen testen. Oftewel hebben ze zich verdiept in het product en bedrijf. Stellen ze zichzelf ook voor in de mail enzovoort.

Match

Schrijft een blogger ook echt over onderwerpen die daarbij aansluiten of gaat het puur om zoveel mogelijk gratis producten. Past de uitstraling van een blog ook bij wat jullie belangrijk vinden.

Blogleeftijd

De ervaring leert dat veel bloggers heel enthousiast beginnen met bloggen maar binnen een half jaar weer stoppen. Iemand die langer blogt heeft dus grotere kans dat langer door zal gaan.

Bereik

Kijk naar zowel de unieke bezoekers als het aantal pageviews; iemand met veel unieke bezoekers maar relatief iets hoger aantal pageviews heeft misschien groot bereik maar niet alle bezoekers lezen alles. Meer bezoekers betekend wel grotere kans dat het gelezen wordt.

Volgers

Zelfs als een blog niet gelezen wordt levert het meer bereik op op facebook.

Beeldmateriaal

Er zijn bloggers die echt schitterende foto’s maken, maar ook bloggers die onscherpe foto’s delen. Zijn het echt productfoto’s op een witte ondergrond of ook bijvoorbeeld ‘in gebruik’. Ligt er natuurlijk ook aan hoe belangrijk jullie dat vinden.

PA / DA

Dit kan je vinden via de Open Site Explorer van Mozrank. Een vrij technisch verhaal maar dit wil zeggen dat een follow link vanaf die site meer waarde heeft voor jullie blog en jullie hoger ranken. Ook is dit een indicatie in hoe die blogger scoort in google (dat kan je ook meten door in chrome via incognito functie een zoekopdracht te doen waarbij je ziet welke blogs hoger scoren) en dus niet alleen bij publiceren en delen op social media maar ook op de langere termijn van waarde is. Bijvoorbeeld als mensen gaan googlen op jullie merk en dan uit komen bij hun ervaring.

Voorwaarden

Iedere blogger heeft zijn eigen voorwaarden. Bijvoorbeeld een aanvullende vergoeding, het opnemen wel of geen links, het vermelden in een aparte blog of wordt het ergens verwerkt in een dagboekje, binnen welk termijn het verwacht wordt om gepubliceerd te worden, wordt het gedeeld op social media, worden jullie getagd op social media etc. Tot slot ook erg belangrijk; betekend opsturen ook publicatie of is dat vrijblijvend. Met voorwaarde dat bij negatieve publicatie je dat te horen krijgt. Bloggers vinden het niet fijn als er voor een review (tenzij van hele hoge waarde) gevraagd wordt om het vooraf te lezen.

Overzicht kwijt?

Als je het echt niet meer weet kan je overwegen om een bureau in te schakelen. Bij een eenmalige opdracht kan je via Bloggerlijst contact leggen met bloggers en publishers voor een publicatie. Om dit op een lange termijn structureel vorm te geven kan je het beste op zoek gaan naar een pr-bureau. Zij zullen dan hard werken aan free publicity in geprinte en online media. Zij werken met veel bloggers samen en weten ook hoe betrouwbaar ze zijn en het niet ergens blijft liggen. Daarnaast willen bloggers natuurlijk goede contacten onderhouden met het pr-bureau dus zullen ze ook sneller afspraken nakomen. Jullie kunnen daarbij aangeven wat het budget is of de verwachtingen zijn en zij zullen op basis daarvan een selectie maken en voordragen zodat jullie alsnog akkoord kunnen geven.

seo voor bloggersgoede review