SEO voor bloggers; compleet overzicht

Er wordt veel over geroepen en geschreven maar wat is nu echt waar? Veel bloggers struggelen met SEO en vinden dit erg lastig. Als blogger komt er namelijk niet alleen verkeer via het spammen in Facebookgroepen of op social media, je hoopt ook dat je via zoekmachines gevonden wordt. Dat zorgt voor een constante stroom van bezoekers, ook op de oude artikelen die dan niet voor eeuwig in de archieven verdwijnen. De vraag is echter hoe pak je dat aan? Waar moet je allemaal op letten? Zelf krijgen we altijd de kriebels als er dan geroepen worden ‘ja je moet Yoast invullen’. Nu zal ik de kracht van Yoast zeker niet ontkennen of onderschatten maar; er komt veel meer bij kijken!

Het grote voordeel van bezoekers via Google is dat dit een vrij constante stroom van bezoekers is, die ook komen als je een dag geen blog publiceert. Voordat het zo ver is moet je er wel wat voor doen. Dat willen we allemaal met jullie delen, mits je bedenkt dat het altijd een momentopname is. Wat vandaag werkt, kan morgen theoretisch tegen je werken. Er zijn ontzettend veel factoren die een rol spelen om hoger te scoren in Google, dit is slechts een kleine greep daarvan. De blogtips zijn specifiek gericht op bloggers, al zullen webshops er ook hun voordeel mee kunnen doen. De tips zijn gebaseerd op de praktijk, dus niet op “wat zou moeten werken” maar wat echt werkt. Mocht je vragen hebben dan kun je die altijd onderaan deze post stellen.

Een eigen host & domein

Hier kunnen we verder niet veel over vertellen, maar de ervaring leert dat een eigen host en eigen domein voordeliger is als het gaat om bezoekers via Google. Een snellere host zorgt voor hogere positionering in Google.

Als je kiest voor een domein en nog geen website hebt, overweeg dan direct een ssl-cerfiticaat aan te schaffen waarmee je url een https link meegeeft, oftewel een beveiligde verbinding. Dat is niet verplicht, maar er wordt wel al voorzichtig gesuggereerd dat een https adres voor Google de voorkeur heeft boven een http adres, mits de rest gelijkwaardig is. Daarnaast merk ik dat social media dit soms al automatisch aanpast. Dus je kunt eigenlijk beter meteen een ssl-certificaat aanschaffen, scheelt later ook weer overstappen en veel gedoe met aanpassen van alle url’s, het is nl. een volledig nieuwe url.

Kies bewust een thema

Als je een thema installeert let er dan niet alleen op dat een thema zogenaamd SEO-vriendelijk is. Dat zijn ze allemaal, leeg. Maar kijk bijvoorbeeld naar informatie over de laadsnelheid (ook hier geldt: sneller is beter), het formaat van het thema, gebruik van afbeeldingen en andere ‘franjes’. Als je thema gevuld wordt, gaat deze vanzelf trager worden, ook al heb je een seo vriendelijk thema.

Installeer Yoast

Gebruik je WordPress als basis? Zorg dan dat je nu direct de Yoast plug-in installeert als je dat nog niet hebt gedaan. Yoast zorgt niet voor een hogere positionering maar levert wel een handige checklist om beter te scoren. Zie dit echter als leidraad en neem het niet klakkeloos aan voor ‘waar’. Een groene score in het verkeerslichtje betekent niet dat je ook hoger scoort in Google. Zoals je verder kunt lezen is er voor beter scoren meer nodig.

Zoekwoord

Voor het invullen van Yoast heb je een zoekwoord nodig. Nu is het nog wel een kunstje om een goed zoekwoord te vinden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het woordje “en”, dat komt in deze blog bijvoorbeeld veel voor. Het is echter geen verstandig zoekwoord, want er is heel veel wat hierop scoort. Daarnaast, Google filtert dit soort woorden uit zoekopdrachten. Maar ook iets eenvoudigs als “blogtips” is niet verstandig. Er zijn zoveel site die blogtips geven of daarop proberen te scoren; de concurrentie is enorm hoog. In plaats daarvan kun je beter kiezen voor een ‘long tail zoekwoord’ zoals “blogtips seo” of “blogtips yoast”. Je publiek is dan minder groot, maar de concurrentie is lager en de kans dat je boven komt drijven wordt hierdoor weer groter, wat per saldo zorgt voor meer bezoekers. Er wordt ook wel eens aangegeven dat het verstandig is om meerdere blogs rondom hetzelfde onderwerp te schrijven om daar beter op te scoren, maar onze ervaring is dat dat niet zo heel veel uitmaakt.

Er zijn verschillende methodes om de goede zoekwoorden te bepalen maar daar gaan we dus niet uitgebreid over schrijven. De snelste en eenvoudigste methode om te bepalen welk zoekwoord je het beste kunt gebruiken is door gewoon Google zelf te gebruiken. Typ het hoofdthema van je blog in de zoekbalk en scroll vervolgens naar beneden. Helemaal onderaan geeft Google zelf al alternatieven gebaseerd op de meest gebruikte zoektermen. Daar kun je er vervolgens één of enkele van kiezen en gebruiken in de titel, url en meta-beschrijving van een blog.

Permalinks

Je kunt handmatig aanpassen welke ‘formule’ je blog gebruikt voor het toedelen van een url. Dit kan zijn op basis van categorie, datum, of gewoon een nummer. Maak dit zo ‘clean’ mogelijk zodat de url gebaseerd wordt op je titel, dit hoef je maar één keer in te stellen. Eventueel kun je per blog in de editorfunctie de url handmatig aanpassen met alleen kernwoorden en overbodige termen verwijderen.

Frequent publiceren

Probeer frequent te publiceren. Ook weer niet te veel, zeg 3x per dag, want dan gaat het vaak ten koste van de kwaliteit. Zorg dat er een vaste structuur in zit, dat kan één keer per dag, om de dag of zelfs 1x per maand zijn. Vaker publiceren kan een boost geven aan je positie in Google, maar wanneer je terug stapt (zoals Linda deed van 3 naar 2 per dag) kan dat binnen één of twee weken weer op het oude peil zitten. Door met enige regelmaat te publiceren laat je de zoekmachines weten dat je site nog steeds up-to-date is.

Bouw een voorraad aan content op

Met één of tien blogs zul je niet hoog scoren in Google, zorg ervoor dat je een database hebt aan informatie. Meer content zorgt voor een schat aan informatie en het zorgt er ook voor dat mensen langer op je site zullen blijven. Lezers zullen sneller doorklikken waardoor je dus weer hoger gaat scoren.

Titels

Let erop dat je in de titel een breed publiek aanspreekt. Kies niet voor ‘Plog: 16 februari 2016’, maar gebruik één van de activiteiten die je die dag hebt gedaan. Bijvoorbeeld ‘boodschappen met dreumes’ of ‘oogarts 4-jarige’ of ‘recept ovenpasta’. Verwerk die vervolgens in de titel. Houden je vaste volgers van plogs, kun je er altijd nog voor kiezen om af te wijken van deze tip door bovenaan in de titel te zetten ‘Plog; op kraamvisite bij neefje’ en onderaan bij de Yoast plug-in het woord ‘plog’ weg te laten. Voor Google hoef je niet enkel puur informatieve stukjes te schrijven, soms zijn mensen gewoon op zoek naar vermaak of naar ervaringen. Ze willen bijvoorbeeld weten hoe jij de kraamweek hebt ervaren en bent doorgekomen, ze zijn niet direct op zoek naar tips over hoe ze zich daarop moeten voorbereiden. Verwerk dan ook duidelijk het woord ‘ervaringen’ in de meta-beschrijving.

Vind je dit lastig? Gebruik dan ook nu weer Google. We weten namelijk zeker dat er al eerder over is geschreven. Kijk naar hoe anderen dit hebben aangepakt en gebruik dit als leidraad. Hou wel in gedachen: een hogere positie betekent niet direct dat de titel ook beter is. Probeer tot slot je het zoekwoord zo vooraan mogelijk in de titel te verwerken.

De titel gebruikt vaak h1-tags, controleer even of dit ook voor jouw thema ook geldt. In ieder stukje content moet 1 kopje in koptekst 1 (h1) staan. Als dat dus standaard de titel is hoef je hier verder niets meer aan te doen.

De lengte

Vaak wordt er geadviseerd om minimaal 300 woorden te schrijven per blog. Maak daar maar rustig 500 tot 800 van, als minimum! Deins niet terug voor blogs van 2.000 woorden. Ook hier geldt weer: meer is beter. Google heeft namelijk als doel gesteld om bezoekers zo snel mogelijk te helpen aan de informatie waar ze naar op zoek zijn. Dit betekent onder andere dat je in Google al kan vertalen of omrekenen van euro’s naar dollars. Maar je vind bovenaan dus ook sites waarvan zij verwachten dat je daar het beste antwoord vind op jouw vraag. Met uitgebreide content is de kans groter dat dat de bezoeker meteen vindt wat hij zoekt, waarna hij niet verder hoeft te klikken.

Kopteksten

Je teksten goed leesbaar maken zorgt ervoor dat bezoekers sneller scrollen / scannen en ook makkelijk vinden wat ze zoeken. Over het algemeen klikken bezoekers minder snel weg wanneer teksten goed geschreven zijn. SEO-technisch zeker aan te bevelen.

Afbeeldingen & Alt-tags

Foto’s en ander beeldmateriaal zorgen voor een meerwaarde van je blog waardoor je sneller hoger kunt scoren. Gebruik bij voorkeur dan ook minimaal 1 afbeelding per artikel, in de tekst zelf (dus niet alleen een uitgelichte afbeelding).

Ook wat betreft afbeeldingen is het belangrijk deze seo-technisch na te kijken. Dit kan heel eenvoudig door het verkleinen van een foto voordat je hem upload, wat goed is voor een snellere laadtijd. Invullen van een omschrijving en een alt-tag na het uploaden. Afhankelijk van je blog kunnen liggende afbeeldingen mooi passen binnen je beeldscherm, maar doen verticale het juist weer beter op Pinterest. Pinterest wordt ook steeds meer als een soort zoekmachine gebruikt waar steeds meer content op te vinden is.

Linken

Als stelregel kun je aanhouden dat je in iedere blog minimaal één externe link en twee interne links verwerkt. Hiermee werk je aan de linkbuilding van je eigen blog en de waardering van je pagina. Want als jij verwijst naar andere sites kom je betrouwbaarder over. Kies echter niet zomaar lukraak een andere site zoals die van je beste vriendin. Kijk bij Mozrank welke site een hoge DA heeft en link daar naartoe.

Over het follow en no-follow linken worden veel verschillende verhalen verteld. Onze persoonlijke ervaring is dat dit helemaal niets uitmaakt. Daarom hanteren we zelf de stelregel om altijd follow te linken tenzij er een groot aantal links in verwerkt zitten, zoals bij een overzichtspagina. Wanneer je vanaf een overzichtspagina namelijk alleen maar follow linkt kun je andere websites schade aanrichten omdat jouw site als ‘linkpagina’ gemarkeerd wordt.

Tags, categorieën en related posts

Vroeger werd er gedacht dat door het toevoegen van tags je zoekwoorden aan je blog kon toevoegen en je daarom hoger zou scoren. Dat is nu allang achterhaald. Het gaat niet om zoveel mogelijk tags toe te voegen. Voor je lezers kunnen tags wel toegevoegde waarde hebben, dus het is wel aan te bevelen om deze in te vullen.

Wat betreft related posts; het is visueel misschien niet de mooiste versie. Waarom veel bloggers hem dan toch gebruiken? Het is de enige waarbij je handmatig de blogs kunt kiezen waarnaar gelinkt wordt.

Meta-beschrijving

Bepaal op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden en voeg deze toe in je metabeschrijving. Dit kan onder andere via de plug-in van Yoast. De meta-beschrijving is de snippet die Google weergeeft in de zoekresultaten. Zorg er voor dat je dit niet alleen volstouwt met kernwoorden maar dat het ook goed leesbaar is. Naar mate er meer doorgeklikt wordt zul je ook steeds hoger eindigen.

Social media

Je blog is af en gepubliceerd en vervolgens is het afwachten, of toch niet? Voor de waarde van een blog is het ook belangrijk hoe vaak dit gewaardeerd wordt op social media. Meer positieve feedback in de vorm van kliks, likes en reacties zorgt ook voor een hogere ranking. Deel je blog na publicatie dus actief op social media. Onder andere op Facebook en Twitter maar vergeet ook vooral Google+ niet! Heb je hier geen tijd voor, dan  kun je dit heel eenvoudig automatisch instellen zodat je er geen omkijken naar hebt. Wist je trouwens dat er op Google ook community’s zijn waarin je je blogs kunt delen? Wat ook heel goed helpt is om je eigen ‘collectie’ (soort pinterest bord) aan te maken en daar je blogs te delen.

Heb geduld

Deze tip geldt altijd, in het begin groeide ik slechts met tien bezoekers per maand via Google. Dat gaat echt ongelofelijk tergend langzaam. Momenteel ligt dat rond de 1000 per maand met hier en daar een sprongetje. Voor Google is de leeftijd van je blog erg belangrijk, dus naar mate je langer bestaat zul je dus ook hoger scoren; daar hoef je verder helemaal niets voor te doen.

Tot slot

Zoals je ziet is er heel veel van toepassing op het hoger scoren in Google als blogger. Daarom tot slot dit advies; laat je niet overdonderen. Begin gewoon ergens en pak er iedere drie weken iets bij totdat het in je systeem zit. Zo bouw je het rustig op en gaat het op een gegeven moment vanzelf. Meer informatie over SEO vind je onder andere op blauwemonsters.nl, Webtalis.nl, Yoast.com, Karelgeenen.nl (deze artikelen kunnen wel vrij technisch van aard zijn). Wil je informatie over een ander onderwerp, kijk dan eens in onze kennisbank. Daar staan voor vrijwel alle onderdelen wel linkjes naar websites met meer informatie.

vooroordelen over bloggersselectiecriteria