Stappenplan Facebook promotie

Er zijn verschillende mogelijkheden om je blog te promoten. Een daarvan is betaalde promotie op facebook. Deze promotie heb je echter in verschillende vormen; zo kun je kiezen voor pagina promotie of bericht promotie. Dit hoeft niet veel geld te kosten, denk aan een euro per dag en dat levert je met een beetje geluk 1000+ bezoekers op per dag. Promotie kan op het beeldscherm, op mobiel en tegenwoordig ook op Instagram; zelfs als je zelf geen account hebt.

Stappenplan facebook promotie voor pagina 

Bij pagina promotie werk je over het algemeen toe naar zoveel mogelijk likes op je pagina. In principe is een score onder de €0,10 ct netjes.

    • Op de facebook pagina van je blog kun je kiezen voor promoten, dit is dus algemene promotie van je site.
      Kijk naar de beschrijving van je blog; dit is ook de tekst die weergegeven wordt in de advertentie. Is die puur beschrijvend of lokt die ook uit om te gaan volgen. Bijvoorbeeld humoristisch, uniek, etc. Dit kun je het beste als eerste aanpassen.
    • Wat voor mij het beste heeft gewerkt is om de doelgroep in het begin heel breed in te stellen qua demografische gegevens (leeftijd, land (Nederland en België) taal Nederlands en geslacht. Datzelfde geldt voor plaatsing; in sidebar, op beeldscherm, mobiel etc.
    • Bij de interesses voer ik alle kernwoorden in die te maken hebben met het onderwerp van dat bericht. Facebook geeft hierbij suggesties om je op weg te helpen.
    • Na een kleine week bekijk ik de promotie (via driehoek in menu naar advertenties beheren → naam profiel → advertentieset aanklikken) je ziet dan vaak wat je per dag hebt uitgegeven en de kosten per like per dag. Als je in de tabel kiest voor demografische gegevens zie je welke leeftijd / geslacht wat heeft opgeleverd. Op basis hiervan pas ik de leeftijd en geslacht aan waarbij ik puur kijk naar aantal likes. Ditzelfde doe ik voor de plaatsing; als mobiel meer oplevert dan zet ik beeldscherm uit.
    • Het beoogde bereik van de advertentie wordt hierdoor kleiner, maar levert meer resultaat op waar je minder voor betaalt en daar gaat het om.
    • Na een een periode van één tot drie maanden bekijk ik de advertentie opnieuw en stel ik eventueel bij. Soms speel ik ook wat met de interesses om te zien of dat meer of minder oplevert.

Stappenplan facebook promotie voor bericht

Bij bericht promotie kies je er voor om een specifiek bericht op je tijdlijn te promoten. Dit is vooral fijn om op korte termijn veel traffic te trekken. Omdat je een bepaalde mijlpaal wilt halen of omdat je hoopt dat ze ook blijven plakken. Bij de promotie van een bericht kun je als doelgroep je volgers kiezen (een bericht wordt niet standaard weergegeven aan je volgers vanwege het algoritme op facebook), vrienden van vrienden of een specifieke doelgroep. In deze uitleg kies ik voor het laatste.

    • Je kiest een bericht uit dat van nature (in verhouding met andere posts op je pagina) veel bezoekers oplevert. Daarvan is de kans het grootst dat die ook goed scoort als betaalde promotie.
    • Ook hierbij stel je de doelgroep in. Dit doe je op dezelfde manier als bij de pagina promotie. Waar ik bij pagina promotie hem echter nog vrij algemeen hou richt ik me bij een bericht promotie op een specifieke interesse. Bijvoorbeeld leeftijdscategorie, koken, kleding of één van de vele andere categoriën. Je kunt ook kiezen voor beroepsgroepen.
    • Ook hiervoor geldt; beter specifieker en kleiner bereik maar wel meer likes dan groot bereik en weinig clicks. Dan betaal je in verhouding heel veel voor weinig resultaat.
    • Over het algemeen kies ik voor 1 euro per dag voor een week en evalueer dan hoe het is gaan lopen. Tenzij het op de eerste dag echt niets heeft opgeleverd.

Let op; het kan wel twee / drie dagen duren voordat een promotie goed is ingesteld en deze begint te lopen. Kijk het dan bijvoorbeeld vijf dagen aan, eventueel met aanpassingen in doelgroep en zet hem daarna pas uit.

samenwerking