Stap 4. Selectiecriteria blogs

Blogs kun je op twee manieren selecteren; namelijk kwantitatief en kwalitatief. Maar met welke criteria dien je rekening te houden bij de selectie? De persoonlijkheid van een blogger in het contact kan representatief zijn over de relatie met de lezers in social media. Als het weken duurt voordat iemand antwoord op een e-mail of als ze een eisenlijst hebben waar je u tegen zegt, dan merk je al snel genoeg dat er geen match is.

Kies je voor kwantiteit of voor kwaliteit?

Een kwantitatieve selectie is met name gebaseerd op de bezoekersaantallen of het aantal volgers op social media; deze zijn direct in de lijsten met bloggers te zien. Kijk niet alleen naar de aantallen, maar breng ook een bezoek aan de social media kanalen van de blogger waar je interesse in hebt. Neem altijd een kijkje bij de volgers; staan daar bijvoorbeeld veel Arabische (Instagram) of Indiase namen (Facebook) tussen dan is de kans aanwezig dat deze volgers gekocht zijn of dat er in het Engels gedeeld wordt waarmee de betreffende blogger zich meer op een internationaal publiek richt.

Gekochte likes op Facebook hebben als gevolg dat dit de Facebook Edgerank negatief beïnvloedt en een gedeelde post dus op een kleiner bereik kan rekenen vanwege het gebrek aan interactie. Dit kun je echter alleen zien als je een blogger langere tijd volgt en er onverklaarbare stijgingen zijn in de volgersaantallen. Het is altijd zinvol om een blogger waarin je interesse hebt te volgen en de posts te checken op interactie/reacties na plaatsing.

Elke blogger heeft zijn/haar expertises

Kwantitatieve selectie is mede door bovenstaande erg belangrijk. Welke bloggers sluiten aan bij de boodschap die jij graag wilt uitdragen? Iedere blogger heeft zijn eigen specialiteit; dat kan een bepaald niche onderwerp zijn waar over geschreven wordt zoals bijvoorbeeld kids fashion, het inrichten van huizen, het ontwikkelen van recepten of reizen met kinderen.

Maar ook andere expertises kunnen heel bepalend zijn; zo zijn bloggers met een achtergrond als foto- of videograaf bijvoorbeeld in staat om geweldige foto’s en video’s te maken en dat is perfect om een merk mooi neer te zetten. Ook op social media kanalen vallen publicaties met mooi beeldmateriaal vele malen meer op.

Look en Feel van een blogger

Voor je een definitieve keuze maakt, breng een bezoek aan de blog om de sfeer te proeven. Wanneer je dat doet zie je al snel hoe de blogger eerdere samenwerkingen heeft vormgegeven. Let ook op de verhouding tussen samenwerkingen met overige content; dit verschilt heel erg per blog.

Kijk verder goed naar de inhoud van de teksten. Wordt er standaard informatie overgenomen en staat het vol met spelfouten? Of zijn het uitgebreide, goed geschreven artikelen waarbij meerdere kanten van een product belicht worden? In het laatste geval zal de publicatie sneller en hoger scoren in Google.

Het voordeel van bloggers ten opzichte van journalisten is dat zij minder afstand hoeven te nemen en dus een subjectief oordeel kunnen vellen. Bloggers delen niet alleen feiten die vaak al bekend zijn, maar vooral ook hun eigen ervaringen met een product. Zeker bij duurdere producten zoeken mensen online eerst naar ervaringen voordat ze tot aanschaf over gaan. In het geval van mamabloggers is het daarom bijvoorbeeld belangrijk om rekening met de leeftijd en het geslacht van de kinderen; een bloggende moeder met zoons heeft niet veel aan een samenwerking met meisjespoppen en een mamablogger met tieners in huis kan niet veel met babyflessen.

Daarnaast kunnen criteria zoals demografie van de lezers, connecties met andere bloggers en snelheid communicatie een rol spelen. Uitleg over deze en meer tips vind je hier.

Stap 3. Soorten samenwerkingen

Stap 5. Voorwaarden samenwerking