Site pictogram Bloggerslijst

Clickbait gebruiken – is het wel of geen goed idee?

clickbait

Het kan lastig zijn om jezelf te onderscheiden als blogger. Je doet er alles aan om meer volgers te trekken en terugkerende bezoekers te behouden. Zo kan je ervoor kiezen om een clickbait te gebruiken voor jouw blogs. Steeds meer influencers zetten clickbaits in zodat er meer mensen op zullen klikken. Maar is dit wel zo’n goed idee? Er heerst namelijk een groeiende weerstand tegen clickbaits. Hoe ga jij als influencer hier mee om? Doe je mee aan de trend om alles sensationeel te laten klinken of behoud jij je integriteit en loop je daardoor weer bezoekers mis? Vandaag duiken we in de discussies over het gebruik van een clickbait voor jouw blogs.

Wat wordt er verstaan onder ‘clickbait’?

Ondanks het feit dat influencer marketing nog een redelijk nieuwe ontwikkeling is, zijn er al een aantal termen die jij zeker moet kennen als influencer. Zo ook de term ‘clickbait’. Een clickbait is een vage en prikkelende kop. Met deze titel probeert een influencer de bezoeker te verleiden om op de link te likken en het filmpje of de blog te gaan lezen. De influencer houdt als het ware een soort aas uit om een ‘klik’ te ontvangen. Vandaar de term ‘clickbait’. Helaas wordt de belofte die gedaan wordt in de vage, sensationele titel vrijwel nooit waar gemaakt. Het enige doel van de kop was om een ‘klik’ te krijgen, niets meer en niets minder.

Het belang van een goede titel

De reden waarom veel influencers de sprong wagen en zo’n verleidelijke kop gebruiken, heeft te maken met het belang van een pakkende titel. Dankzij het internet hebben we alle mogelijke informatie onder onze duim liggen. Om een weg te banen in die overdaad aan artikelen zijn titels door de jaren heen een stuk belangrijker geworden. Wist je bijvoorbeeld dat er vroeger in de kranten niet eens kopjes en titels werden gebruikt? Dat is vandaag de dag wel anders! Tegenwoordig springen de titels er overal uit. Dit geldt voor zowel de krant als voor een webpagina.

Een pakkende titel is niet alleen belangrijke geworden, omdat er zoveel informatie beschikbaar is. De titel van een artikel geeft de lezer natuurlijk ook een eerste indruk. Op basis van onder andere de kop zal een bezoeker bepalen of hij jouw blog gaat lezen. Als je meer bezoekers wilt en meer loyale volgers, dan zijn titels ontzettend belangrijk. Bovendien kan een boeiende titel tevens in jouw voordeel werken op social media en voor de zoekmachine optimalisatie. Dus moet je nou wel of geen clickbait gebruiken?

Voordelen van een sensationele titel

Er zijn een aantal voordelen wat een clickbait erg interessant maakt voor jou als influencer. Zo weet je met een sensationele kop zeker dat je meer kliks krijgt. Wanneer jij een prikkelende titel verzint, zullen lezers zich uitgenodigd voelen om te klikken op de link. Dus ben jij een influencer die snel veel meer bezoekers wilt krijgen op jouw blog? Dan kan een clickbait zeker in jouw voordeel werken.

Nadelen van een clickbait

Elk voordeel heeft uiteraard zijn nadeel. Het grootste nadeel van een clickbait is dat je de lezer iets beloofd wat je niet waar kan maken. Een sensationele titel wekt bepaalde verwachtingen op bij degene die het leest. Wanneer je te vaak clickbaits gebruikt, kan dat op een nare manier terugslaan. Zo kunnen jouw volgers zich op een gegeven moment bedonderd voelen. Jij maakt namelijk elke keer een belofte die je vervolgens niet waar maakt. Dat kan na een tijdje erg vervelend en ronduit klierig zijn. Als je te veel clickbaits gebruikt, wordt je uiteindelijk niet meer serieus genomen door jouw doelgroep. Dat wil je koste wat kost voorkomen.

Is een clickbait wel of geen goed idee?

Om eerlijk te zijn is het een afweging die elke influencer voor zichzelf moet maken. Je weet nu wat de mogelijke voordelen en nadelen zijn wanneer je zo’n sensationele titel gebruikt voor jouw blogs. De vraag die jij jezelf moet stellen is of de voordelen in jouw geval afwegen tegenover de nadelen. Het advies van Bloggerslijst: denk eens aan de mogelijkheid om af en toe een clickbait in te zetten. Een prikkelende titel van tijd tot tijd kan juist jouw publiek betrokken houden. Gebruik een clickbait alleen te vaak. Op die manier kan je afbreuk aan jouw authenticiteit voorkomen.

Mobiele versie afsluiten