Momenteel vindt er een verandering plaats op het gebied van influencer marketing. Meer en meer brands maken de bewuste keuze om met kleinere influencers langdurige samenwerkingen aan te gaan. Zij hebben namelijk een groter engagement met de beoogde doelgroep. Dat is natuurlijk wel zo gunstig voor de brands en marketeers. Hierdoor is er inmiddels een nieuwe speler op het veld van influencer marketing gekomen: de nano influencers.
Nano influencers zijn nog relatief onbekend. Dat geldt voor zowel hun aanwezigheid op social media als hun bekendheid bij brands en marketeers. Hoewel steeds meer bedrijven de overweging maken om in zee te gaan met een kleinere influencer, zijn nog veel brands zich bewust van het bestaan van nano influencers. Daar komt vandaag verandering in. Bloggerslijst legt vandaag alles uit omtrent de nieuwe spelers binnen het vakgebied van influencer marketing.
Wat is een nano influencer?
Nano influencers zijn influencers die eigenlijk nog niet echt de naam “influencer” verdienen. Deze groep is namelijk nog niet helemaal echt bekend en zeker niet professioneel. Een nano influencer heeft over het algemeen maar maximaal vijfduizend volgers. Hierdoor zijn het in feite ‘gewone’ mensen die verslag doen van hun leven en hun passies. Regelmatig heeft een nano influencer wel een specifieke niche. Op dat gebied bezitten deze influencers ontzettend veel kennis die ze graag delen met hun volgers.
De kracht van nano influencers
Je vraagt je nu waarschijnlijk af wat het nut van een samenwerking met zo’n nano influencer dan is. Omdat hun volgers bestand zo klein is, hebben de nano influencers erg veel contact met diezelfde volgers. Zo is dus met andere woorden ten eerste het engagement erg hoog van deze influencers. Bovendien stoppen nano influencers hun hele ziel en zaligheid in hun content. Ze beoefenen in feite een vorm van slow influencer marketing. Hierdoor worden influencers van dit niveau meer dan eens als authentieker en geloofwaardiger gezien door de volgers.
Dat is echter nog niet het enige. Omdat deze nano influencers zo’n goede band hebben met hun volgers, worden ze ook echt gezien als een autoriteit binnen de specifieke niche. Regelmatig worden deze influencers daarom ook wel omschreven met de woorden ‘betrokkenheid’, ‘vertrouwenspersoon’ en ‘inhoudelijke content’. Deze indrukwekkende kracht van de nieuwe speler op het veld maakt nano influencers zeer interessant voor brands en marketeers om hen in te zetten in de strategische marketing funnel.
Nano influencers en brands
Een nano influencer zal niet al te snel in zee gaan met een brand. Alleen als zij volledig achter het merk staan én het relevant is voor hun volgers, zullen zij een partnerschap aangaan. Het voordeel hiervan is dat deze partnerschappen tussen nano influencers en brand vaak voor de lange termijn zijn. Dit heeft als pluspunt dat de influencer nog steeds even geloofwaardig overkomt op zijn volgers en het brand een goede partner heeft gevonden voor kleine en zeer succesvolle influencer marketing campagnes.