Afgelopen dinsdag, 11 september 2018, vond de eerste editie van het Influencer Marketing Event plaats in de DeFabrique in Utrecht. Dit evenement stond volledig in het teken van influencer marketing. Zowel influencers als brands konden toegang krijgen om de hele dag te luisteren naar relevante en interessante sprekers, en informatie verschaffen bij bedrijven die dienen als tussenschakel in de samenwerking tussen influencers en brands.
Influencer marketing in de volwassenheidsfase
Influencer marketing is niet onbekend in de wereld van de marketing en wordt sinds 2010 al veelvuldig ingezet als marketingtool. Influencer marketing heeft zich zo snel ontwikkeld dat ze zich inmiddels in de volwassenheidsfase bevinden. De groei in de markt is eruit en we zien dat er nagenoeg verzadiging is. Maar nu barst de strijd eigenlijk pas echt los. Hoe ga nu namelijk als influencer er voor zorgen dat je geloofwaardig blijft in een markt vol (nep) influencers en hoe zorg je er als bedrijf nou voor dat je, je marktaandeel blijft behouden of zelfs nog meer laat stijgen?
De geloofwaardigheid onder influencers
We zeiden het net al eventjes, hoe zorg je er als influencer nou voor dat je geloofwaardig blijft in een markt vol met (nep) influencers? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk dat we begrijpen wat een influencers precies inhoudt. Kirsten Jassies was een van de eerste sprekers op het IME18 en zij gaf meteen een helder en duidelijk antwoord: Digitale influencers zijn content creators die een sterke connectie hebben met hun achterban doordat ze regelmatig hun persoonlijke verhaal authentiek vertellen. Ze delen op een aansprekende wijze hun mening, passie of expertise en gaan in gesprek hierover met hun volgers” Influencers hebben dus een sterke connectie met hun volgers, delen een persoonlijk, authentiek verhaal en hebben conversaties met hun achterban. Hieraan kun je eigenlijk meteen al meten of een influencer wel echt en geloofwaardig is. Je hoeft simpelweg alleen maar hun posts en daarbijbehorende reactie te bekijken en je kan meteen al een hoop zeggen over de influencers. Nep influencer kopen namelijk hun account, likes en reacties op en dit zal vaak niet aansluiten bij de posts van de influencer.
Bedrijven en influencer marketing
Een ander onderwerp wat deze dag veelvuldig aan bod kwam ging over de bedrijven in deze markt. Hoe kan je nou als bedrijf een samenwerking aangaan met een influencer en hoe kun je dit het beste doen. Je kan als bedrijf natuurlijk zelf contact zoeken met influencers maar hoe weet je nou precies wat je moet betalen en hoe weet je nou of de samenwerking wel gaat zoals gewenst. Dit kun je natuurlijk uitproberen maar dat gaat wel tijd en geld kosten en dat is heeft een bedrijf vaak niet. Gelukkig zijn daar de online marketing bureaus. Deze bureaus werken eigenlijk als een soort marktplaats. Enerzijds bedienen zij de bedrijven die opzoek zijn naar influencers, anderzijds bedienen zij de influencers die opzoek zijn naar brands. De hele zoektocht naar de geschikte samenwerking wordt uit handen genomen waardoor je als bedrijf meteen het gewenste resultaat hebt.
Maar ook de online marketing bureaus kunnen niet stil blijven staan en zullen moeten inspelen op de fase waarin influencer marketing zich nu bevindt. Steeds meer ondernemers zien dit namelijk ook als gat in de markt en er komen steeds meer concurrenten bij. Het is belangrijk dat je, net zoals bij de influencers, je geloofwaardigheid behoudt en je, je onderscheidt van de rest.