Google Analytics wat is het verschil volgers en passanten?

Ik, Elisabeth, hou van Google Analytics. Ik kan er uren in pluizen en heb al veel features ontdekt. Aan veel dingen heb je niet zoveel als blogger, maar er zijn er een paar die een blogger veel inzicht in zijn of haar bezoeker zouden kunnen geven, volgens mij. Ook als je slechts voor de lol blogt.  Ik wil je graag uitleggen wat deze features zijn en waarom ze volgens mij veel inzicht geven. Dit doe ik aan de hand van een stel vragen en oefeningen. Ik pas ze meteen toe op mijn eigen blog en laat je dit zien, maar ik raad je aan lekker mee te doen met je eigen blog. Misschien levert het je nieuwe inzichten op.

Waarom blog je?

Dit is een belangrijke vraag om jezelf te stellen. Het antwoord bepaalt namelijk waar je in Google Analytics het beste naar kunt kijken.

  • Persoonlijk blog; Ik blog omdat ik het leuk vind mijn ervaringen te delen met anderen. Mijn eigen blog is een persoonlijk mamablog, waar ik schrijf over mijn persoonlijke ervaringen met het moederschap. Ik vind het het leukste als ik reacties krijg van andere moeders. Zo wisselen we tips uit en vormen we een soort kleine community die (hopelijk) steeds groter wordt.
  • Informatieve blog; Veel bloggers zullen een dergelijke persoonlijke instelling hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn ook blogs die graag objectieve informatie geven, zonder dat zij zelf in de spotlight staan. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een blog over fietsen. Hier worden alle mogelijke merken en modellen fietsen gereviewd. De voors en tegens worden tegen elkaar afgewogen en zo kunnen lezers een geïnformeerd besluit maken.

Wat wil je met je blog bereiken?

Ik heb nu twee redenen om te bloggen beschreven. Mijn eigen reden van het delen van mijn persoonlijke ervaringen, en een alternatieve reden van het delen van informatie en objectieve informatie geven. Twee hele verschillende redenen, maar stiekem hebben we hetzelfde subdoel: geld verdienen met bloggen.  Stiekem proberen we allebei hetzelfde, we proberen onze lezers iets te verkopen. Ik doe dit bijvoorbeeld door een affiliate link te plaatsen naar een product waar ik erg over te spreken ben, of dit nou een kinderboek, zwangerschapstest, of voedingsbeha is. Het fietsenblog doet dit misschien door een affiliate link naar Nederlands grootste online fietsenwinkel te plaatsten. Misschien verkopen we op beide blogs bannerruimte aan adverteerders. En op beide blogs verschijnen waarschijnlijk advertorials en gesponsorde artikelen.

Voor wie blog je?

Ok, dus we proberen allebei (een beetje) geld te verdienen met ons blog. En eigenlijk doen we dat met dezelfde middelen. De manier waarop we dat doen verschilt echter. Ik probeer een band op te bouwen met mijn lezers, door tips te delen en adviezen, en ik hoop dat ze daar tevreden zijn en vaker terug komen op mijn blog. Het is leuk als ik een beetje commissie heb ontvangen voor een aankoop die lezers via mijn site hebben gedaan. Of als ik een bedrag krijg voor een gesponsord artikel. Maar ik wil wel dat mijn lezers terug komen dus zal geen slecht advies geven.

Het fietsenblog geeft een heleboel informatie, hoopt dat je een fiets besteld via één van hun affiliate links, of banners, en hoopt waarschijnlijk ook wel dat je er dan blij mee bent, maar het maakt niet uit of je na je aankoop nog terugkomt op de website. Je hebt immers al een fiets, en hoe vaak koop je nou en nieuwe? Als het fietsenblog zijn werk goed heeft gedaan kun je jaren vooruit.

Bezoeker segmenten in Google Analytics

Ik benadruk deze twee verschillende soorten blog, niet omdat ik de één beter vind dan de ander, maar omdat wat ik nu uit ga leggen meer van toepassing is op mijn eigen soort blog. Heb jij een informatieve website, en is het voor jou niet van belang dat een lezer vaker terug komt op je website? Dan heb je waarschijnlijk niet veel aan het selecteren van deze bezoeker segmenten in Google Analytics. Maar als je, zoals ik, persoonlijk blogt en graag volgers verzamelt, denk ik dat je er zeker wat aan hebt.
Eerst wat begrippen van Google Analytics. Sla ze lekker over als je ze al kent. 😉

  • Gebruikers / Unieke bezoekers; Gebruikers, of unieke bezoekers zijn al de individuele bezoekers die in de geselecteerde periode je website bezocht hebben. Ze kunnen dit één keer gedaan hebben of meerdere keren, daar maakt Google Analytics geen onderscheid in.
  • Terugkerende bezoekers / returning visitors; Terugkerende bezoekers zijn unieke bezoekers die in de geselecteerde periode je website bezocht hebben, én je website al eens eerder bezocht hebben. In theorie betekent dit dat ze al bekend zijn met je website, maar in de praktijk weet je niet hoe lang geleden het eerste bezoek was. Dus heb je ook geen idee hoe groot de kans is dat ze zich dat bezoek nog herinneren.
  • Gebruikers met meerdere sessies; Gebruikers met meerdere sessies zijn unieke bezoekers die je website binnen de geselecteerde periode twee of meer keer bezocht hebben. Van dit bezoeker segment weet je dus net als van de terugkerende bezoekers dat ze al bekend zijn met je website, maar je weet zekerder dat ze zich dat eerdere bezoek nog herinneren. Wanneer je een korte periode zoals een maand geselecteerd hebt tenminste.
  • Gebruikers met één sessie; Gebruikers met één sessie zijn het tegenovergestelde van bezoekers met meerdere sessie. Dit zijn unieke bezoekers die je website in de geselecteerde periode slechts één keer bezocht hebben. Of ze je blog buiten de geselecteerde periode al bezocht hebben is onbekend.
  • Sessies; Een sessie is één bezoek van een gebruiker aan de website. Één unieke bezoeker kan je website meerdere keren bezoeken, dus het aantal sessies is altijd gelijk aan of hoger dan het aantal gebruikers.
  • Paginaweergave; Één paginaweergave is het opvragen en tonen van één pagina van je website. Wordt er daarna doorgeklikt naar een andere pagina, dan is dit een nieuwe paginaweergave. Wordt daarna terug geklikt naar de eerste pagina, dan is dit weer een nieuwe paginaweergave.

Gemiddelde sessieduur & bouncepercentage

Als je alleen de gewone GA code op je website hebt staan zijn deze twee statistieken niet zo informatief. Deze gewone tracking code stuurt namelijk alleen bij de eerste keer laden van een pagina een signaaltje naar Google. Als een bezoeker alleen deze pagina bezoekt telt dat dus als bounce (geen verdere pagina’s bezocht) en staat de sessieduur op 0:00. Pas als er een volgende pagina bezocht wordt kan een langere sessieduur berekend worden, maar die is dan gebaseerd op de tijd dat de eerste pagina bezocht wordt. De tijd dat een bezoeker op de tweede pagina besteedde is onbekend. Ik heb een extra code op mijn website geplaatst, waardoor er vaker een signaal naar Google wordt gestuurd. Een bounce bij mij is daarom een bezoeker die binnen 30 seconden weer weg is, en de sessieduur is wél echt de sessieduur. (Lees hier op blogaholic hoe je dit op jouw website moet doen)

Google analytics

% nieuwe sessies en taartdiagrammen

Het percentage nieuwe sessies is een nogal verwarrend begrip in Google Analytics. Je zou namelijk denken dat dit het percentage is van de bezoekers dat nieuw is (dus de niet terugkerende bezoekers). Het is echter het aandeel van de sessies dat door nieuwe bezoekers werd gedaan. Deze statistiek wordt weergegeven in de taartdiagrammen. In het taartdiagram van ‘Alle gebruikers’ staat dus niet dat 53,1% terugkerende bezoeker is, maar dat 53,1% van de sessies voor rekening komen van terugkerende bezoekers.

Het toepassen van bezoeker segmenten in Google Analytics

Om uit te leggen hoe je deze verschillende segmenten selecteert en gebruikt heb ik een screen shot van mijn eigen Google Analytics gemaakt. Ik heb tijdsperiode genomen die Google Analytics standaard zelf selecteert: de afgelopen 31 dagen. Zelf heb ik twee extra bezoeker segmenten aangezet: bezoekers met meerdere sessies en bezoekers met één sessie. Er staat veel informatie op het plaatje, maar het is allemaal nuttig. Als je het niet zo kunt lezen raad ik je aan het plaatje in een nieuw tabblad te openen en heen en weer te schakelen. Of nog beter, open je eigen Google Analytics en bekijk de verschillende features die ik noem zelf.

Het selecteren van een extra bezoeker segment

Twee regels onder ‘Doelgroepoverzicht’ zie je een blauw rondje en ‘Alle gebruikers’ staan. Dit is het standaard bezoeker segment dat Google Analytics selecteert. Als je op ‘Alle gebruikers’ klikt klapt een menu open met een heleboel opties. Vink de segmenten ‘Gebruikers met één sessie’ en ‘Gebruikers met meerdere sessies’ aan en klik op toepassen. Als het goed is heb je nu ongeveer hetzelfde beeld voor je als op mijn screenshot. Het blauwe lijntje zijn alle unieke bezoekers, het oranje de bezoekers met slechts één sessie, en het groene de bezoekers met twee of meer sessies.

Aantal en aandeel gebruikers in verschillende bezoeker segmenten

Als je onder ‘Gebruikers’-> ‘Alle gebruikers’ kijkt zie je het totaal aantal unieke bezoekers van mijn blog staan. Deze gebruikers bestaan uit ‘Gebruikers met één sessie’ en ‘Gebruikers met meerdere sessies’.

Dat kan je checken door de getallen op te tellen: 19.875 + 6.379 = 26.254.

Je kan hiermee ook berekenen welk deel van je bezoekers vaker dan één keer langskomt per maand, en welk deel slechts één keer.

Bijvoorbeeld op mijn blog: 6.379 / 26.254 = 0,24 = 24%

En andersom welk deel van je bezoekers slechts één keer langs is gekomen.

Bijvoorbeeld op mijn blog: 19.875 / 26.254 = 0,76 = 76%

Persoonlijk, omdat ik graag een band opbouw met mijn lezers, vind ik groei van het ‘gebruikers met meerdere sessies’ belangrijker dan het totaal aantal unieke bezoekers.

Paginaweergaven per gebruiker

Van het segment ‘gebruikers met meerdere sessies’ weten we dus dat ze tenminste twee keer in de afgelopen maand het blog bezocht hebben, en wee weten dat ze dus ten minste twee paginaweergaven hadden. Om wat meer inzicht te krijgen hoeveel pagina’s gebruikers nou bezoeken per maand doe ik een simpel sommetje. Google Analytics geeft zelf ‘Pagina’s/sessie’ al aan, maar dat vind ik eigenlijk minder interessant. Het maakt mij namelijk niet uit of mijn lezers vaker per maand langs komen en dan slechts één of twee pagina’s bezoeken, of dat ze in slechts één of twee sessies vijf of zelfs tien artikelen lezen. Op welke manier ook, hoe meer paginaweergaven per bezoeker hoe beter.

Bezoeker segment ‘Alle gebruikers’: 57.760 / 26.254 = 2,2.

Als je alle unieke bezoekers bekijkt bezoeken die dus gemiddeld 2,2 pagina’s per bezoeker. Dat vind ik eigenlijk wat aan de lage kant. Ik publiceer 15 tot 45 artikelen per maand en ik wil natuurlijk dat ze deze allemaal lezen. En het liefst de kleine 400 artikelen die ik in het verleden schreef ook. Dan is 2,2 maar heel weinig.

Bezoeker segment ‘Gebruikers met één sessie’: 27.187 / 19.875 = 1,4

Als je de bezoekers met slechts één sessie bekijkt zie je waarom ik niet zo geïnteresseerd ben in dit segment. Deze bezoekers komen op mijn blog, lezen één artikel, klikken misschien een keertje door naar een ander artikel, maar zijn blijkbaar niet verder geïnteresseerd. Dat is helemaal niet erg, maar ik concentreer me liever op de bezoekers die wel graag verder lezen.

Bezoeker segment ‘Gebruikers met meerdere sessies’: 30.573 / 6.379 = 4,8.

Dat lijkt er al wat meer op. Gemiddeld vier tot vijf pagina’s gaat al een beetje de kant op die ik wil.

Bouncerate & sessieduur

Ook bij bouncerate en sessieduurzie je verschillen tussen de verschillende bezoeker segmenten die we hebben geselecteerd. Een iets lagere bouncerate bij bezoekers met meerdere sessies, en een gemiddeld langere sessieduur.

Terugkerende bezoekers

Hoe zit het dan met de terugkerende bezoekers? In de drie taartdiagrammen aan de rechter kant kun je zien dat 53,1% van alles sessies voor rekening komt van terugkerende bezoekers. Ongeveer fifty-fifty dus. Als je bekijkt hoe de verdeling is in de segmenten met één sessie en meerdere sessies zie je echter dat er een groot verschil is. Van de sessies van gebruikers met één sessie komt slechts 19,1% voor rekening van een terugkerende gebruiker, terwijl van de sessies van gebruikers met meerdere sessies wel 84,2% voor rekening komt van een terugkerende gebruiker.

Groei, in het juiste segment

Wat je natuurlijk wil is groei van je bezoekersaantallen. Maar wat volgens mij belangrijker is, is dat het segment groeit waar jij in geïnteresseerd bent. Voor mij persoonlijk zijn dat de bezoekers met meerdere sessies. Daar concentreer ik me op en als dat segment groeit ben ik blij. Groeien de totale unieke bezoekers ook is dat leuk, maar niet mijn hoofddoel.
Bekijk eens bij jezelf wat nou de verschillen zijn tussen de verschillende bezoekerssegmenten. En bekijk ook eens hoe dat er een half jaar geleden, een jaar of zelfs langer geleden uitzag. Dat geeft je misschien iets meer inzicht in hoe je blog gegroeid is. Niet alleen wat betreft absolute unieke bezoekers, maar ook relatief gezien, of er in verhouding misschien meer ‘vaste volgers’ bij gekomen zijn.

Om je te helpen heb ik een schemaatje gemaakt dat je kunt invullen:

 StatistiekVorige periode*Deze maandGroei
Alle gebruikersUnieke bezoekers
Paginaweergaven
Pagina’s/bezoeker
Gebruikers >1 sessieUnieke bezoekers
Paginaweergaven
Pagina’s/bezoeker
% gebruikers >1 sessieUnieke bezoekers
Paginaweergaven

* bijvoorbeeld dezelfde maand een jaar geleden.

Ik hoop dat je door deze uitleg iets meer hebt opgestoken van Google Analytics dan je al wist. En misschien ben je wel tot nieuwe inzichten over je blog gekomen!

affiliatePersoonlijk bloggen