Tip 2: Google Analytics goed instellen: hoe doe ik dat eigenlijk precies?

Google Analytics instellen is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel websitebeheerders vergissen zich hierin en komen dus voor onverwachtse problemen te staan. Zonder kennis van zaken is het bijna onmogelijk om optimaal gebruik te kunnen maken van Google Analytics. Google Analytics verzamelt namelijk extreem veel data van jouw website. Deze lading aan informatie kan een leek het gevoel geven overrompeld te worden. Toch zijn er manieren om met deze berg van informatie efficiënt om te gaan om zo het optimale uit jouw Google Analytics account te halen. Hoe je dit precies doet vertelt onze SEO-specialist in deze blog.

Google Analytics account aanmaken: de eerste stapjes

De allereerste stap die je moet maken om een Google Analytics account te kunnen beheren is het creëren van een Google account. Dit gaat heel gemakkelijk en is vanzelfsprekend volledig gratis. Wanneer je dit hebt aangemaakt kun je je aanmelden op de pagina van Google Analytics. Hier worden een aantal vragen gesteld. Natuurlijk welke website je wilt analyseren maar ook andere persoonlijke informatie moet worden ingevuld. Dit kan even duren maar uiteindelijk is dit het waard. Tussen de bedrijven door wordt er gevraagd om een trackingscode van Google Analytics te plaatsen op uw website. In theorie moet deze trackingscode van Google Analytics op elke pagina van de website worden geplaatst.

Over het algemeen hebben websites die bijvoorbeeld draaien op WordPress automatische plug-ins die hiervoor zorgen. Zo hoef je dus niet op elke pagina een trackingscode van Google Analytics te plaatsen. Als je meer informatie wilt hebben over het gedrag van je bezoekers kun je nog additionele codes toevoegen op de delen van uw pagina. Dit klinkt ingewikkeld maar dat is het beslgoogle analyticsist niet. Wanneer je bijvoorbeeld een filmpje op uw website hebt zie je met de reguliere code alleen hoe vaak de pagina met het filmpje wordt geladen. Met een extra stukje code in het filmpje kun je ook bijhouden hoe vaak het filmpje daadwerkelijk wordt afgespeeld. Je kunt zelfs een code toevoegen die bijhoudt wanneer een filmpje wordt gepauzeerd.

Nu hoor ik je denken: wat heb ik hier precies aan? Met data van Google Analytics over hoe lang mensen naar je filmpje kijken kun je meer inzicht krijgen in of mensen je filmpje interessant vinden of niet. Wanneer je bijvoorbeeld een filmpje hebt van 2 minuten en mensen pauzeren gemiddeld al na 30 seconden het filmpje al kun je de volgende conclusies trekken. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het filmpje te lang is. Mensen zijn online ongeduldiger dan ooit en een te lang filmpje is dus niet altijd even handig. Het tweede wat je kan bedenken is de kwaliteit van het filmpje evalueren. Gebeurt er misschien iets dat storend kan zijn na die 30 seconden. Dit zijn allemaal conclusies die u kunt trekken.

Met Google Analytics kun je op basis van data de juiste conclusies trekken. Maak bijvoorbeeld het filmpje korter of verander het waardoor het interessanter wordt voor de doelgroep. Als je hiermee gaat experimenteren kun je de resultaten met elkaar vergelijken. Gebruik de versie van het filmpje dat de beste resultaten oplevert.

 Google Analytics makkelijker begrijpelijk maken met behulp van dashboards

We hebben meer dan eens gehoord van een blogger die Google Analytics direct na het openen weer sluit. Alle cijfertjes en data overrompelden haar zo, dat ze door de bomen het bos niet meer zag. Je kunt jezelf het leven gemakkelijker maken door dashboards in te richten. De juiste dashboards zorgen ervoor dat data visueel wordt. Met behulp van grafieken, nummers en diagrammen kan deze data uit Google Analytics makkelijker te begrijpen zijn. Bovendien kun je in grafieken ook trends spotten waar jij als websitebeheerder snel op kunt reageren. Als mommy blogger kun je een stijgende trend signaleren in bijvoorbeeld ‘wasbare luiers’. Steeds meer bezoekers weten jouw blog via dit zoekwoord te vinden. Als je jouw dashboard instelt op de voor jou relevante zoektermen kun je deze trends snel spotten en hierop reageren. Je kunt bij het schrijven van nieuwe artikelen over dit onderwerp rekening houden met de trends rondom ‘wasbare luiers’.

De klant beter leren kennen aan de hand van de vergaarde data

Uiteindelijk draait het bij Google Analytics om het beter leren kennen van de bezoeker om de resultaten van jouw website te optimaliseren. Wanneer je alle Google Analytic codes goed hebt ingesteld en dus de juiste data van Google Analytics binnenkrijgt is het zaak om met deze data te experimenteren. Dit kunnen kleine experimenten zijn. Het kan bijvoorbeeld heel handig zijn om een bepaalde pagina met een hoog bounce percentage in de gaten te houden. Waarom verlaten klanten zo snel deze pagina? Dit kan aan de beschrijving liggen. Ben je wel uitgebreid genoeg? Het kan ook liggen aan de afbeeldingen die op de pagina worden gebruikt. Er zijn dus veel conclusies die je hieruit kunt trekken. U komt achter de echte reden door te experimenteren. Dit is misschien wel het meest belangrijke deel van Google Analytics. Maak kleine veranderingen en monitor de prestatie van deze pagina na deze veranderingen. Zelfs op kleine schaal hebben de veranderingen grote invloed.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.