Schrijven: het effect van teksteigenschappen

Zowel brands als influencers moeten veel teksten schrijven. Goede content wordt steeds belangrijk voor iedereen die gevonden wil worden in de diverse zoekmachines. Helaas is er daardoor een trend ontstaan waar niet iedereen op zat te wachten. Momenteel is er een overdaad aan teksteigenschappen. Het effect van teksteigenschappen is hierdoor tevens veranderd. Wat betekent dat voor jou als brand of als influencer? Het effect van een tekst is natuurlijk erg belangrijk.

Een goede tekst met inhoud kan bepalen wat jouw volger, lezer of potentiële klant vervolgens zal gaan doen. Om de doelgroep te beïnvloeden worden steeds vaker teksteigenschappen ingezet. Het effect van teksteigenschappen wordt echter niet in kaart gebracht. Zolang het maar opvalt en gelezen wordt is het prima. Wij van Bloggerslijst beweren echter het tegenovergestelde. Juist om goede content te creëren, moet je rekening houden met het effect van alle elementen in de tekst. Dus ook het effect van de teksteigenschappen.

Afnemende waardering voor tekst

Bij Bloggerslijst werken we met een team vol specialisten. Desondanks merken wij ook dat de meningen sterk verdeeld zijn wanneer het op teksten aankomt. Het schrijven van teksten is stiekem erg persoonlijk. Mensen voelen zich ook snel aangevallen wanneer er kritiek is op hun tekst. In deze tijd van “content is queen” vergeten we de meerwaarde die tekst voorheen had. We verliezen het vakmanschap van schrijven. Iedereen met een laptop kan immers aan de slag gaan en zichzelf omdopen tot blogger, journalist of influencer. Goede content maken is echter tegenwoordig niet eens meer voldoende.

Keer op keer moet  je als brand of als influencer nieuwe, originele content creëren. Doe je dit niet? Breng je niet systematisch genoeg authentieke content uit? Dan raakt jouw leuke content verdwaald in de tsunami aan teksten, video’s en GIFs waar we dagelijks mee geconfronteerd worden. Het zou mij niets verbazen als we over een paar jaar blind zijn voor content, omdat we er nu mee overspoeld worden. Je ziet het nu al beginnen: steeds meer teksten zitten vol met allerlei teksteigenschappen om zo de aandacht te trekken. Wat is echter het effect van teksteigenschappen op de lange termijn?

Teksteigenschappen: wat zijn het?

Heel kort uitgelegd zijn teksteigenschappen manieren waardoor een tekstschrijver extra nadruk kan leggen. Voorbeelden van teksteigenschappen zijn bold, Italic en StrikeThrough. Deze teksteigenschappen worden voornamelijk ingezet om een specifiek woord of groep van woorden extra aandacht te geven. Het is eigenlijk een figuurlijk wapen die gebruikt kan worden om de boodschap van de tekst of de blog nog beter over te laten komen. Het effect van de teksteigenschappen is dat de benadrukte woorden in de ogen van de lezer als belangrijker worden gezien dan de rest van de tekst.

Het effect van teksteigenschappen

Voorheen was dus het voornaamste effect van teksteigenschappen het benadrukken van een belangrijk onderdeel van de tekst om zo de algehele boodschap duidelijker over te brengen. Tegenwoordig is dat wel anders. Door een overdadig gebruik is het originele effect van teksteigenschappen verloren geraakt. Tekstschrijvers gebruiken vandaag de dag dit soort stilistische trucjes om andere zaken te benadrukken. Zo beweren een aantal marketeers dat het effect van teksteigenschappen een betere positie in de zoekmachine is. Dat is echter niet bewezen. Door dit overdadige gebruik is er een ander effect van teksteigenschappen ontstaan.

De teksteigenschappen verliezen compleet hun toegevoegde waarde. Het gevolg is een nadelig effect van teksteigenschappen voor de leesbaarheid van een tekst. De verkeerde zaken worden namelijk benadrukt. Hierdoor is de boodschap voor de lezer niet meer duidelijk. Door verkeerd en overdadig gebruik is het effect van teksteigenschappen mogelijk zelf schadelijk op de lange termijn. Wanneer lezers telkens een vervelende en onleesbare tekst voor zich krijgen, stoppen ze gegarandeerd uiteindelijk met klikken en lezen. In het ergste geval kun je dus zelfs een deel van de doelgroep verliezen.

Teksteigenschappen wel of niet gebruiken?

Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg niet dat teksteigenschappen compleet moeten verdwijnen. Mijn doel met deze blog is voornamelijk om brands en influencers bewust te maken van het effect van teksteigenschappen. Wees voorzichtig met de hoeveelheid en de manier waarop je deze trucjes gebruikt. Wanneer je dit goed inzet, kan het effect van teksteigenschappen in je voordeel werken. Doe je dit niet? Kijk dan ook niet op van het nadelige effect van teksteigenschappen op jouw bezoekersaantallen. Een tekst vol bold, Italic en StrikeThrough elementen komt schreeuwerig over. Wil je het beste effect van teksteigenschappen realiseren? Gebruik ze dan correct en met mate tijdens het schrijven.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

contentmarketing in 2019 voor brandskarlijnskitchen