Als je een beginnende blogger bent, zijn er een hoop zaken waar je rekening mee moet houden.
Niet alleen moet je een goede blognaam bedenken, het is ook verstandig om een eigen domeinnaam te hebben.
Veel bloggers weten echter niet precies wat een domeinnaam is en waarom het belangrijk is om in het bezit te zijn van een eigen domein.
Daarom behandelen we hier alles wat je moet weten over dit onderwerp.
Zo weet jij als beginnende blogger gelijk precies een domeinnaam is en waarom je een eigen domein moet hebben.
Domeinnaam – belangrijke URL
Een domeinnaam is simpel gezegd een domein. Het is het naamgedeelte van de URL waar straks jouw blog of website op gevonden wordt.
Een URL bestaat namelijk altijd uit een domeinnaam en een extensie.
Neem bijvoorbeeld www.bloggerslijst.nl. Het domein is het naamgedeelte, in dit geval ‘Bloggerslijst’.
De extensie van dit voorbeeld is ‘.nl’. Uiteraard kan de URL langer zijn.
Dan is er meestal sprake van categorie of van het ontbreken van een eigen domein.
Subdomein of eigen domein?
Ga je een blog oprichten? Dan moet je beslissen of je een eigen domein neemt of dat je een subdomein neemt.
Het voornaamste verschil tussen deze twee varianten is dat je regelmatig moet betalen voor een eigen domein.
Gelukkig hoeft dat niet altijd veel geld te kosten. Kies je liever voor een gratis alternatief?
Dan krijg je te maken met een subdomeinnaam. De keuze tussen een eigen domein of een subdomein is erg belangrijk voor iedere serieuze blogger.
Bij een subdomein bepaal je namelijk alleen maar het eerste gedeelte van de gehele domeinnaam.
Kies je bijvoorbeeld voor de gratis versie van WordPress?
Dan kan ziet de complete URL van jouw blog er dus als volgt uit: ‘mijneersteblog.wordpress.com’.
Deze optie is weliswaar gratis, maar je moet eerlijk zijn. Zo’n domeinnaam ziet er niet professioneel uit.
Wil jij graag wat bereiken met je blog en ga je er echt tijd en moeite insteken? Overweeg dan om een eigen domein aan te vragen.
Waarom? Dat zullen we je uitleggen.
Eigen domeinnaam – waarom?
Er zijn diverse redenen waarom het veel verstandiger is om voor een eigen domeinnaam te kiezen.
We zullen eerst ingaan op de algemene argumenten.
Vervolgens zullen we dieper ingaan op de voordelen die een eigen domein kan hebben voor jou als professioneel blogger.
Ten eerste zorgt een eigen domeinnaam ervoor dat jouw website in één klap er een stuk professioneler uitziet.
Bezoekers hebben gelijk door dat ze met een bekwame blogger te maken hebben.
Daarentegen ziet een subdomein er altijd erg amateuristisch uit.
Naamsbekendheid genereren
Naast het feit dat een eigen naam een zeer vakkundige uitstraling heeft, is het ook een slimme investering.
Wil jij echt een goede blog opzetten en daar misschien in de toekomst geld mee verdienen?
Dan is het zeer verstandig om te investeren in een eigen domeinnaam. Met zo’n eigen domein ben je namelijk sneller te vinden.
Bovendien onthouden mensen zo’n naam veel sneller. Dat is precies wat je als blogger wilt. Je wilt naamsbekendheid genereren.
Je bent met een eigen domein dus met andere woorden aan jouw eigen merk aan het werken.
Kijk maar eens naar de bekende bloggers. Zij hebben allemaal hun eigen domeinnaam en staan bekend om dat ‘merk’.
Zo’n naam is dus stiekem belangrijker dan je in eerste instantie zou verwachten.
Het is daarom eigenlijk ook niet zo vreemd dat veel beginnende bloggers uren nadenken over de perfecte naam voor hun blog.
Dit wordt namelijk (zeer waarschijnlijk) ook jouw domeinnaam. Dus kies verstandig!
Sneller gevonden met een domeinnaam
Daarnaast wordt jouw blog tevens sneller gevonden als je een eigen domein hebt.
Zoekmachines als Google gebruiken namelijk maar al te graag domeinnamen.
Ze hechten er met andere woorden waarde aan bij de rangschikking in de zoekresultaten.
Staat jouw blog op een subdomein? Dan zal je aanzienlijk minder snel gevonden worden.
Als je als blogger niet gevonden kan worden, dan kan je lastig lezers vergaren.
Hoe werkt dat dan? Een zoekmachine zoals Google ziet elke uniek domein als een individuele website.
Dit betekent dat alle URL’s met dezelfde domeinnaam volgens de zoekmachine bij elkaar horen.
Hierdoor worden dus bijvoorbeeld alle subdomeinen van WordPress bij elkaar geplaatst.
Als jouw blog één in duizenden is, dan zal die niet gauw gevonden worden.
Heb je echter een eigen domeinnaam, dan zal je sneller gevonden worden door mensen met dezelfde interesses als jij.
Dat is uiteraard wat je wilt als blogger.
Eigen domeinnaam – extra waarde voor klanten
Tot slot moet je als blogger een eigen domeinnaam overwegen als je in de toekomst bedrijven als klanten wil aantrekken.
Een domein en daarmee de naam van jouw blog is het eerste wat potentiële klanten zien.
Bedrijven weten als geen ander dat lezers waarde gaan hechten aan een merk, oftewel een naam.
Daarom letten bedrijven op aspecten zoals een eigen domein of het ontbreken daarvan.
Wil je dus in de toekomst bedrijven aantrekken als potentiële klanten voor jouw blog? Maak dan de stap om je eigen domein te gebruiken.
Staat jouw blog momenteel al op een subdomein? Dan kan het lastig zijn om je blog te verhuizen naar een eigen domein.
Maak je wel al gebruik van WordPress? Dan wordt een mogelijke verhuizing naar een eigen domeinnaam een stuk eenvoudiger.
Bovendien kan je bij dit blogplatform voor een klein bedrag per jaar al een eigen naam claimen.
Zo heb je al eenvoudig een eigen domeinnaam en zie je er direct professioneler uit voor zowel lezers als potentiële klanten.
Dus wacht niet langer en maak ook de stap naar een eigen domeinnaam.