Het maken van een goede titel voor jouw blog of vlog is een hele kunst. Je wilt een pakkende titel hebben die mensen prikkelt om erop te klikken, maar je wilt niet een clickbait maken. Wat is dan de beste titel zonder clickbait? Op welke manier kan jij gegarandeerd een goede titel hebben zonder dat jij jouw volgers misleidt? Bloggerslijst helpt alle influencers en brands graag door kennis te delen. Daarom vertellen wij je vandaag hoe ook jij de beste titel zonder clickbait kunt maken!
Waarom wel of geen clickbait?
Misschien vraag jij je nu af waarom we het hebben over de beste titel zonder clickbait. Wat is er zo fout aan een clickbait? Een clickbait is een sensationele titel met een belofte die negen van de tien keer niet waargemaakt kan worden. Wanneer jouw volgers klikken op zo’n titel verwachten ze iets van jouw blogpost of vlog. Blijkt de titel niet overeen te komen met de inhoud? Dan kunnen jouw volgers zich ontzettend misleid voelen. Dat is natuurlijk niet het gevoel dat je wilt opwekken.
Kortom, een clickbait heeft zo zijn nadelen. Uiteraard zijn er ook voordelen van het gebruik van een clickbait. Zo weet je met een sensationele titel zeker dat er veel mensen erop gaan klikken. Meer kliks is meer bezoekers. Je moet je alleen afvragen of een clickbait het beste is voor jou. Vind je een clickbait wel of niet belangrijk? Het is namelijk ook mogelijk om de beste titel zonder clickbait te maken. Bloggerslijst vertelt je vandaag hoe jij de volgende keer eenvoudig de beste titel zonder clickbait verzint.
Tips voor de beste titel zonder clickbait
Er zijn een aantal handige tips die je kunt meenemen wanneer je weer een titel moet bedenken. Zo gaan bijvoorbeeld ook steeds meer social media kanalen het ‘clickbaiten’ tegen met hun algoritmes. Wil je voorkomen dat jouw volgers geen content meer zien vna jou? Met deze informatie maak jij moeiteloos de beste titel zonder clickbait voor al jouw blogs en vlogs. Zo is het verstandig om de lezers te geven wat ze willen, dat je rekening houdt met je doelgroep en dat je bepaalde woorden gebruikt voor een titel.
Tip 1: wat willen jouw volgers lezen of zien?
De kracht van een clickbait zit in het verleidende aspect. De sensationele titel verleidt een bezoeker om op de link te klikken zonder dat hij of zij eigenlijk weet wat hij te zien of te lezen krijgt. Die verleiding kan je nog steeds gebruiken ook als je geen clickbait titel verzint. De beste titel zonder clickbait is een verleidende, eerlijke titel. Maak daarom je de beste titel zonder clickbait door goed te weten wat jouw volgers willen lezen of zien. Dit kan je doen door te weten wat jouw volgers interesseert. Waarom volgens ze jou en waar liggen hun interesses? Dat is de eerste stap op de beste titel zonder clickbait te maken.
Tip 2: Denk aan de voorkeur van je doelgroep
De tweede tip voor de beste titel zonder clickbait vloeit voort uit de eerste tip. Deze tip draait alleen meer om de vormgeving van je blogpost of je vlog. Bij bepaalde titels zit er namelijk een structuurbelofte in. Neem bijvoorbeeld deze titel als voorbeeld: “de beste titel zonder clickbait maak je eenvoudig zo!” Daarbij verwacht je dat in de blogpost een aantal handvaten of tips worden gegeven zodat jij de beste titel zonder clickbait kan maken. Maak je die belofte niet waar? Dan had de titel net zo goed een clickbait kunnen zijn.
De beste titel zonder clickbait maakt de lezer dus ten eerste duidelijk wat hem te wachten staat en ten tweede komt het de belofte waar. Hier kan je als influencer goed op inspelen. Denk van tevoren aan de voorkeur van jouw doelgroep. Welke vlogs of blogs worden het meeste gelezen? Die structuur vinden je volgers het fijnst. De beste titel zonder clickbait voor jouw content speelt vervolgens in op die voorkeur. Het hoeft dus helemaal niet zo lastig te zijn om de beste titel zonder clickbait te maken.
Tip 3: de formulering van de beste titel zonder clickbait
Zoals eerder vermeld is het een hele kunst om de beste titel zonder clickbait te bedenken voor blogs of vlogs. Een traditionele krantenkop werkt bijvoorbeeld niet voor een blog. De beste titel zonder clickbait is zorgvuldig opgebouwd. Er is met andere woorden veel tijd en aandacht besteedt aan de formulering van de beste titel zonder clickbait. Bloggerslijst zal een paar concrete en duidelijke handvaten geven voor de formulering van de beste titel zonder clickbait.
Zo is het ten eerste aan te raden om signaalwoorden te gebruiken. De beste titel zonder clickbait bevat woorden als ‘deze’, ‘dit’, ‘hoe’, ‘waarom’ en ‘wat’. Deze woorden prikkelen namelijk van nature de nieuwsgierigheid. Ten tweede is het verstandig om bezittelijke en persoonlijke voornaamwoorden te gebruiken. Wanneer je woorden als ‘je’ en ‘we’ gebruikt, spreek je de lezer persoonlijk aan. Dat kan ervoor zorgen dat er sneller op geklikt wordt.
Tot slot is het slim om woorden te gebruiken die bepaalde emoties opwekken. Mensen zijn nou eenmaal wezens met veel emotie. Als je een titel bedenkt, probeer dan in te spelen op positieve en aangrijpende emoties. Bijvoeglijk naamwoorden zijn in dat geval je grootste vriend. Denk aan woorden als ‘geweldig’, ‘gezonder’, ‘beter’, ‘aardiger’ of ‘fantastische’. Wanneer een titel dit soort woorden bevat, zijn de meeste mensen sneller geneigd om erop te klikken.