Algoritmes van social media: belangrijk of niet?

Veel influencer campagnes maken gebruik van social media. Dit vormt het platform waar de campagne zal plaatsvinden. Ook dit valt onder de grote noemer influencer marketing. Al vanaf de opkomst van influencer marketing is er ophef over social media. Bekende social media kanalen maken namelijk gebruik van algoritmes. De algoritmes van social media bepalen namelijk welke foto’s of posts zichtbaar zijn voor gebruikers. Met een influencer campagne wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Daarom vragen veel brands zich af of de algoritmes van social media wel of niet belangrijk zijn. Moet je rekening houden met de algoritmes van social media voor een influencer campagne?

Tijdlijn bepaald door algoritmes van social media

Toen social media platforms zoals Facebook en Instagram begonnen, kreeg je posts te zien op basis van tijd. Er was met andere woorden sprake van een chronologische volgorde. Als iemand een nieuw bericht plaatste, zag je dit als eerste. De oudere posts stonden onderaan. Tegenwoordig is dat niet meer zo. De posts die je op de tijdlijn van Facebook ziet of op Instagram zijn bepaald door algoritmes van social media. Zo krijg je nu berichten te zien die bijvoorbeeld veel likes hebben, vaak gedeeld zijn of ontzettend veel reacties hebben. Bovendien hebben bepaalde social media platforms weer hun eigen variantie op de bekende algoritmes voor sociale media.

Voorbeeld: nieuw Instagram algoritme

Een voorbeeld van een behoorlijk lastig algoritme is die van Instagram. In tegenstelling tot andere algoritmes van social media heeft de algoritme van Instagram een hele specifieke filter. Zo komt de post van een influencer alleen vaak voor wanneer de foto het meeste engagement heeft gekregen nadat deze geplaatst is. Dit wil zeggen dat een post op Instagram dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk interactie moet uitlokken met de volgers. Alleen dan zal de post van de influencer bij veel andere gebruikers verschijnen.

Dit hernieuwde algoritme van Instagram zorgt ervoor dat influencers nog meer hun best moeten doen. Het levert simpelweg veel meer werk op in verhouding met de andere algoritmes van social media platforms. Voor de Instagram influencer is het belangrijk dat de volgers direct de foto liken en erop reageren. Vandaar dat steeds meer influencers ervoor kiezen om op andere social media kanalen de post van Instagram te delen of te melden dat er weer een nieuwe is geplaatst.

Statistieken gebruiken voor algoritmes van social media

Als je als brand of influencer in wilt spelen op de algoritmes van social media, dan is het een aanrader om statistieken op te vragen bij het betreffende platform. Vaak bieden de meeste social media platforms direct al gegevens aan. Met die statistieken kan jij zien wat jouw doelgroep ongeveer is, wanneer ze online zijn en hoe goed er gereageerd wordt op jouw posts. Door deze gegevens goed te bestuderen kun jij eenvoudig inspelen op de algoritmes van social media om zo beter de doelgroep te bereiken. Er zijn ook nog andere trucjes om de algoritmes van social media in jouw voordeel te laten werken.

Tips voor algoritmes van social media

Er zijn vandaag de dag een aantal handige trucjes die je kunt gebruiken om in te spelen op social media. Zo gebruiken steeds meer influencers de Instagram Stories als middel om andere dingen te promoten. Om de volgers geboeid te houden bieden de influencers aan om een shout-out te geven aan de mensen die de vorige Instagram Story hebben geliked. Daarmee wordt gelijk de tweede truc gebruikt om goed in te spelen op de algoritmes van social media: de call-to-action. Een manier om meer engagement te creëren is door prijzen weg te geven, vragen te stellen of door een shout-out aan te bieden.

Algoritmes van social media: wel of niet belangrijk?algoritmes van social media

Nu je weet wat de algoritmes van social media zijn en hoe je eventueel in kunt spelen hierop, resteert er nog één vraag. Zijn die algoritmes van social media wel of niet belangrijk? Ja en nee. Het is aan de ene kant verstandig om op z’n minst rekening te houden met de algoritmes van social media als je het optimale uit een influencer campagne wilt halen. Daarentegen is het eigenlijk niet echt van cruciaal belang. In ieder geval niet voor de brand. Influencer marketing begint namelijk met een samenwerking tussen een brand en een influencer.

Wanneer een brand een samenwerking aan gaat met een influencer, heeft de influencer in kwestie al een grote hoeveelheid volgers en daarmee een bijbehorend bereik. Er is dus al sprake van engagement tussen de influencer en de volgers. Hierdoor is het wel handig om op de hoogte te zijn van de algoritmes van social media, maar het is geen vereiste voor een succesvolle campagne. Voor influencers is het wel belangrijk om de nieuwste algoritmes van social media te kennen. Influencers willen natuurlijk zo goed mogelijk inspelen op de algoritmes van social media.

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.