Persoonlijk bloggen doe je zo!

Als je een blog leest en met name de lifestyle / mama blogs heb je toch een bepaalde verwachting. Natuurlijk ligt het er aan of je via google op een blog terecht komt of dat je een vaste lezer bent. Via Google wil je met name een snel en duidelijk antwoord op je zoekvraag. Het kan ook fijn zijn om een vaste lezersgroep op te bouwen. Zeker als je wilt groeien met e blog en meer bezoekers ontvangen. Daarvoor is het belangrijk dat je lezers interesse krijgen in jou als persoon. Dat ze graag meer van jou willen lezen, je een soort online vriendin wordt. Als dat vertrouwen er eenmaal is zal je ook sneller te horen krijgen dat ze je advies (recept, shoptip etc.) hebben opgevolgd. Zij volgen je vanwege de herkenbaarheid. Naarmate je vaker blogt en persoonlijker durft te worden zal dit groeien naar mensen die nieuwsgierig zijn naar jouw stukken. Ook informatieve of zakelijke stukjes zijn deze prima geschikt om persoonlijk te brengen, zelfs als je niet teveel privé wilt gaan. Daarom een aantal tips om je blog persoonlijk te maken.

Onderwerpen

De eerste stap bij het bloggen de keuze van een onderwerp. De onderwerpen waar ik zelf over schrijf zijn gebaseerd op een situatie uit het dagelijks leven. Denk aan een recept van eten dat de kinderen heel erg lekker vonden. Een knutsel dat heel erg geslaagd is. Een uitstapje waar veel foto’s van gemaakt zijn. Opvoedingskwesties waar ik mee zit. Een uitspraak van de kinderen. Een hersenspinsel of gedachte in mijn hoofd. Het maakt niet uit; alles is voer voor een blogje. Deze ideeën probeer ik zoveel mogelijk direct op te schrijven in een kladblok op mijn telefoon, anders ben ik ze zo weer vergeten.

Door in te spelen op het leven van alledag ben je rondom de feestdagen al snel actueel bezig. Deel bijvoorbeeld je favoriete kerstrecept, foto’s van het maken van een Valentijnskaart of het eieren zoeken. Niet alleen feestdagen, ook bijzondere / dagelijkse momenten kunnen aanleiding zijn voor een blog. Ga je logeren kan je naast een fotoverslag van het logeerpartijtje een informatief blogje delen rondom het logeren van kinderen, wat je hebt ingepakt etc. Door de aanleiding en wat foto’s wordt het al snel persoonlijk.

Niche-blogger

Als je schrijft binnen een bepaalde niche of thema kan je je onderwerpen persoonlijk maken. Een aantal onderwerpen die prima passen op een mamablog:

  • Fashion; Schrijf je over kleding; deel dan niet alleen de persbeeldfoto’s. Maak ook foto’s van je kind in de betreffende kleding. Heb je die zelf niet in huis, kan je hier via een pr-bureau proberen aan te komen. Naast informatieve informatie over uiterlijk, kleur, waar te koop kan je ook bij delen welke herinneringen dit bij jou oproept. En waarom juist dat kledingstuk.
  • Foodblog; Deel je regelmatig een recept dan kan je heel standaard de ingrediënten en de bereidingswijze delen. Met een korte introductie waarom dit recept zo bijzonder is. Bijvoorbeeld familierecept, of lieveling ingrediënt van je kind maak je het al iets persoonlijker. Met enige regelmaat deel ik ook een foto als ze aan tafel zitten tijdens het eten. Tegen een foto van twee smullende kinderen kunnen geen 1000 woorden op.
  • DIY; Als je stap voor stap laat zien hoe je iets gemaakt hebt kan je daar natuurlijk stap voor stap foto’s delen. Je maakt het al iets persoonlijker door in een filmpje te laten zien hoe je het hebt gemaakt. Als je daar niet van houdt werkt een foto van je kind dat aan het knutselen is ook heel goed. Door tips aan toe te voegen wat er bij jou fout ging of hoe het nog beter kan maak je het een stuk persoonlijker; het is dan jouw ervaring die je deelt en niet de zoveelste tutorial die net zo goed geknipt en geplakt kan worden.
  • Opvoeding; Niemand leest graag over hoe je je kind MOET opvoeden. Probeer dit daarom te vermijden. Kies er liever voor om te beschrijven hoe jij met een bepaalde situatie bent omgegaan. Eventueel met de valkuilen, hierdoor wordt je menselijk en zal geen afbreuk doen op je geloofwaardigheid. Sterker nog, je lezers zullen het waarderen en je betrouwbaarheid neemt toe.
  • Travel; Dit is misschien nog wel het makkelijkste onderwerp om persoonlijk te maken. Een reis is tenslotte gebaseerd op een aantal ervaringen en momenten, waarvan de kans groot is dat je foto’s hebt om het te illustreren. Probeer niet alleen te beschrijven waar je bent geweest en hebt gedaan. Of tips te delen voor gezinnen met kinderen. Probeer er een geheel van te maken waarbij je in geuren en kleuren je vakantie / dagje uit deelt.
  • Personal; Als je als lifestyleblogger stukjes schrijft hoeft dat niet altijd alleen maar over wat je die dag gedaan hebt te gaan. Het hoeft echt niet allemaal rozengeur en maneschijn te zijn, zo is het echte leven ook niet. Het werkt daarom prima om een paar hersenspinsels uit te typen. Begin maar eens met je gedachten voordat je gaat slapen…

Emoties en herinneringen

Als persoon heb je bepaalde emoties; zeker wij Nederlanders hebben overal een mening over. Dit kan je heel goed gebruiken in het persoonlijk bloggen. Natuurlijk kan je een blogje schrijven over wat er nu weer in het nieuws is geweest en wat jij er van vindt. Je eigen ervaring kan je ook in ‘normale’ blogjes kan je dit gebruiken. Je kan schrijven over dat het gesneeuwd heeft. Of dat het voor het eerst in het leven van je kind sneeuw lag en je kind door het dolle heen was en zo snel mogelijk naar buiten wilde gaan. Door deze emoties en de setting waarin het zich afspeelt begint het verhaal te leven en krijgt het meer kleur.

Verhalenderwijs

Over het algemeen lezen blogjes die verhalenderwijs zijn geschreven erg fijn. Geen opsomming met ‘tien tips tegen verkoudheid’ maar combineer het met een verhaaltje waarvan je in de inleiding verteld over dat je kind verkouden is. Wat het voor effect heeft op je gezin, hoe jij je er onder voelt en wat je er aan gedaan hebt. Wil je toch graag een overzicht plaatsen, kan dit altijd onderaan het blogje in een opsomming. Heel handig om informatieve onderwerpen toch persoonlijk te maken.
Als check of je verhaal goed loopt kan je hem voor het publiceren even hardop voorlezen. Dan haal je niet alleen de taalfouten er uit, maar weet je gelijk of het lekker lezen is. Het helpt om dit een dagje te laten rusten en de volgende dag nog eens na te lezen.

Ik-persoon

Blogjes die zijn geschreven alsof het een vriendin is die tegen je aan het kletsen over wat er nu weer is gebeurd lezen makkelijk weg. Het is daarom geen enkel probleem als je spreektaal gebruikt. Let er wel op dat je niet teveel van deze woorden gebruikt in combinatie met leestekens en hoofdletters. Dan wordt het al snel een feestje voor de ogen.

Als je tegen iemand praat, gebruik je vaak de ik-vorm. Door dit in je blogjes toe te passen worden ze persoonlijk. Het gaat namelijk niet over iets of iemand, maar over jij en ik. Zelf gebruik ik de namen van mijn kinderen niet vanwege privacy. Dat maakt het wel een stuk afstandelijker. In plaats daarvan kan je ervoor kiezen om aliassen of doopnamen in plaats van roepnamen te gebruiken.

Beeldmateriaal

Naast tekst is beeldmateriaal heel belangrijk. Foto’s brengen het onderwerp tot leven. Ben je een dagje naar de dierentuin geweest, kan je natuurlijk vertellen hoe leuk en geweldig het wel niet was. Een foto met een blije snoet van je kind doet echter veel meer. Ook als je er vanwege privacy voor kiest om geen (herkenbare) foto’s van je kinderen te delen kan je persoonlijk bloggen. Je kan dan bijvoorbeeld foto’s maken van de handjes die in een bordje graaien.

Natuurlijk helpt het altijd als je foto’s gebruikt die je zelf maakt. Stock-foto’s van het internet kan iemand anders ze ook gebruiken. Bovendien heb je al dan niet onbewust je eigen fotostijl die er voor zorgt dat er een geheel in de foto’s komt.

Een foto van jezelf, al dan niet met kinderen, in de sidebar doet het altijd erg goed. Hierdoor zien de lezers direct bij wie ze op bezoek zijn. Deze foto kan je voor het vergroten van de herkenbaarheid ook gebruiken in je social media accounts. Je maakt dit af in combinatie met een persoonlijk welkom. Eventueel kan je nog een linkje toevoegen naar een pagina waarin je jezelf en je blog uitgebreider voorstelt. Hierdoor maak je verschil tussen een blogger en een website waar een heel team achterzit.

Reageren

Als je onderwerp of blogje iets oproept bij je lezer of ze hebben er na afloop een vraag kan je die vaak onder het blogje kwijt. Met name de vaste terugkerende lezers zullen dit doen. Probeer met enige regelmaat hier op te reageren zodat er een conversatie ontstaat. Hierdoor vergroot je de betrokkenheid van je vaste lezers en zullen ze je sneller onthouden en nog een keer terugkomen / reactie achterlaten. Natuurlijk helpt het ook als je actief je gezicht laat zien op twitter en instagram.

Samenwerkingen

Als blogger kan je gevraagd worden om een samenwerking aan te gaan. Van een review of advertorial kan je prima een persoonlijk stukje maken in plaats van een verkooppraatje. Natuurlijk is het een ‘eer’ om hiervoor gevraagd te worden, maar vergeet niet kritisch te zijn. Zelf gebruik dit als maatstaf of ik het interessant vind om over het product te lezen / kopen. Ik let ook op de voorwaarden die er gesteld worden, een linkje is geen probleem. Met kant en klare stukjes hoef je echter niet aan te komen, ongeacht hoeveel er voor betaald wordt. In de inleiding probeer ik altijd een koppeling te maken naar een situatie of anekdote die zorgt voor een persoonlijke touch. Je vaste lezers zullen zo’n stukje sneller lezen dan een ‘daar is weer een advertorial’ blogje.

Afronding

Een blogje sluit je natuurlijk heel persoonlijk af, bijvoorbeeld door een korte samenvatting van jouw mening met de vraag wat je lezers er van vinden. Of een verwachting die je uitspreekt.

Tot zover mijn handvatten voor het persoonlijk bloggen. Deze tips zijn niet alleen geschikt voor je eigen blog, maar ook op een zakelijke blog. Ik hoop dat jullie het fijn vonden deze te lezen en hoor graag of je iets aan de tips hebt gehad. Of wat jij toepast om je blogje persoonlijk te maken.

google analyticsblogger abc