Hoe schrijf je een goede review?

Dit is een vraag die we steeds vaker voorbij horen komen. Hoe schrijf je eigenlijk een goede review? Als blogger heb je een vaste lezersgroep. En of dat nu een grote of een kleine groep is, dat maakt niet uit. Het maakt je interessant voor bedrijven om een bepaald product of een bepaalde dienst te promoten, vaak in de vorm van een barterdeal. Oftewel met een gesloten beurs, schrijven in ruil voor een fysiek product. Vaak krijg je wat informatie aangeleverd en is het aan jou hier iets over te schrijven. Maar hoe pak je dat nu aan?

Daar zijn verschillende antwoorden op mogelijk, ongeacht het aantal woorden of in welke niche je blogt. Een overeenkomst is in ieder geval;

Een review is meer dan alleen een stukje uit het persbericht met daarbij een foto.

Wat dat “stukje meer” dan precies is leggen we graag uit.

Wanneer een review?

Het kan voorkomen dat je een product opgestuurd krijgt; gevraagd of ongevraagd. Ongevraagd kun je zelf bepalen of en wat je er mee doet. Als je het niet ziet zitten om er over te schrijven kun je kiezen voor een overzicht waarin je ook andere ontvangen producten laat zien. Dit kan op je blog of via je vlog. Of via een social post op Facebook of Instagram. Of je besluit om er gewoon nies mee te doen, wanneer je het niet interessant genoeg vindt. Als het in overleg gaat zijn er waarschijnlijk ook afspraken gemaakt over hoe of wat en krijg je het product als vorm van een barterdeal. In dit geval zal er dus een review over geschreven moeten worden.

Je hoort wel eens voorbij komen dat alleen producten met een minimale waarde die gelijk is aan het tarief voor een advertorial goed genoeg zijn. Zo zwart wit is het echter niet altijd. Ons advies is dan vooral om te kijken naar de meerwaarde van het product; een goedkoop product dat heel trendgevoelig is zal heel veel bezoek genereren omdat ze willen weten waar het te koop is en wat de ervaringen met het product zijn. Ook kan het gaan om een product of dienst die je normaal gesproken toch ook nodig hebt. Vaak kun je ook regelen dat je er hiervan meerdere producten beschikbaar krijgt waardoor je een winactie kunt opzetten; dit zorgt weer voor enthousiaste lezers.

Hoeveel woorden moet er in een review komen te staan?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Over het ene product is het makkelijker om 1000 woorden te schrijven dan over het andere. Het ligt er ook aan voor wie je schrijft; is dat voor je vaste lezers die iedere dag langskomen dan zal 1000 woorden ook niet altijd gewaardeerd worden. Terwijl iemand die jouw review via Google vindt waarschijnlijk zo’n compleet mogelijk overzicht wil zien. De meeste bezoekers die via Google komen scannen een bericht dan ook, op zoek naar antwoorden op hun vragen.

Voor Google geldt: hoe uitgebreider de review is des te groter is de kans dat hij hoog rankt in de zoekresultaten. Het doel van Google is om het beste resultaat bovenaan te zetten en bij een lang en uitgebreid artikel is de kans groter dat het gezochte aspect aan bod komt.

Ongeacht het aantal woorden kun je beide bezoekers helpen door gebruik te maken van kopjes. Op die manier kan jouw lezer meteen de informatie vinden die hij zoekt en klikt hij hoogstwaarschijnlijk niet meteen terug na een beetje heen en weer scrollen. Ook witregels en vetgedrukte woorden of opsommingen kunnen daarbij helpen.

Objectieve informatie

Dit hoeft niet heel uitgebreid maar kan in een enkele zin / alinea worden verwerkt. Wat is het precies voor een product en wat is het doel? Wat kun je ermee? Dit stukje met objectieve informatie kun je uitbreiden met een uitleg over wat er precies in de doos zit, oftewel de inhoud. Van welk materiaal het is gemaakt, technische details etc. Praktische informatie wordt ook op prijs gesteld. Werkt het makkelijk of heb je toch echt de gebruiksaanwijzing nodig? Heb je batterijen nodig? Hoe lang duurt het voordat een product met losse onderdelen in elkaar zit?

Jouw eigen ervaring

Dit is echt het meest essentiële element van een review. Of je de review nou meer verwerkt in de vorm van story telling in een artikel of een apart artikel besteedt aan de review van een product. Lezers willen ook graag weten wat jouw mening is over het betreffende product. Dit is de meerwaarde van een review boven objectieve informatie. Bijvoorbeeld over de prijs / kwaliteit verhouding; is het product het geld waard of zou je het ook kopen als je het niet had gekregen? Vaak worden er in de marketing een aantal eigenschappen gekoppeld aan het product; kloppen deze of heb jij toch andere ervaringen?

Als je heel enthousiast bent over een product zul je er sneller over willen schrijven dan wanneer het iets minder is en je een wachtlijst hebt met reviews. Probeer het toch even een paar dagen te laten liggen, in het begin lijkt alles geweldig. Maar is dat na een week ook nog zo? Nadat je kleding hebt gewassen, is het nog steeds mooi? Wordt er nog steeds met speelgoed gespeeld na 2 weken? Gebruik je 3 weken na het krijgen van make-up toch weer je eigen, oude make-up?

Iedereen heeft altijd wel een mening. Heel uitgesproken of wat neutraler; vaak zijn er positieve en negatieve kanten aan een product. Nu hoef je echt geen lijstjes met pro’s en con’s te maken maar het is wel goed om wat evenwicht te bieden in je review. Probeer een product niet alleen maar op te hemelen, dat komt niet altijd geloofwaardig over. Hou ook rekening met de verbeterpunten van een product. Waardoor zou het product nog beter worden? Het kan natuurlijk ook dat een product snel kapot gaat, dit kun je altijd vermelden en bijvoorbeeld koppelen aan de klantenservice van het bedrijf. Kreeg je geld terug of kreeg je een vervangend product?

Heb je alleen maar negatieve ervaringen zoek dan contact met het bedrijf en geef dit aan. Laat de keuze aan het bedrijf of er toch een review gewenst is of dat dit overgeslagen mag worden. Doe in ieder geval nooit concessies aan jouw ervaring, dit gaat ten koste van je betrouwbaarheid en kost je op de lange termijn bezoekers. Een keer een andere mening kan natuurlijk altijd, maar na een paar teleurstellingen van lezers nadat ze op jouw advies een product hebben aangeschaft raak je ze toch kwijt.

Mocht je toch wél concessies willen doen dan kun je de review wat neutraler proberen te brengen door de potentie van het product te beschrijven en in welke situaties je het zou kunnen gebruiken. Dan ben je alleen niet echt meer bezig met het schrijven van een review.

Reclame Code Commissie

Laatst was het weer in het nieuws; sluikreclame of product placement is niet alleen op tv niet toegestaan maar ook niet voor vloggers. Ook voor bloggers gelden deze regels en de Reclame Code Commissie controleert of deze regels worden nageleefd. Op dit moment worden er nog geen consequenties aan een overtreding gekoppeld maar je weet nooit wat de toekomst brengt en het is een kleine moeite om hier rekening mee te houden.

  • Bij een gekregen product is de afspraak dat vermeld wordt dat het product is gekregen, dit kun je gewoon in de tekst verwerken of verwerken in een zin helemaal onderaan je review.
  • Wordt er ook voor betaald dan is het een advertorial en moet je duidelijk communiceren dat het een gesponsord artikel is. Dit kun je doen door een * of € in de titel te verwerken, in de tekst gelijk aan te geven dat het gesponsord is of aan het einde met een regel of afbeelding.

Informatie over het merk / webshop

Naast de objectieve informatie over het product en jouw ervaring & mening kun je een review altijd uitbreiden met wat algemene informatie over het merk of over de webshop. Dit hoeft niet heel uitgebreid, maar als een soort achtergrondinformatie.

Beeldmateriaal

Foto’s van het product kan de lezer ook via Google vinden. De meerwaarde van beeldmateriaal bij een review is dat je het product ook in de praktijk ziet. Dus gebruik niet alleen de productfoto’s die je met het persbericht meegeleverd krijgt, hoe mooi die foto’s ook zijn.

Voor de lezer is het ook fijn om te zien hoe het product er “in het echt” uit ziet. Bijvoorbeeld een overzichtsfoto met alle onderdelen maar ook foto’s van het product in gebruik. Of dat nu kleding is die gedragen wordt en je op de foto laat zien hoe het valt of hoe je de kleding kunt combineren met andere kledingstukken. Het wordt ook altijd gewaardeerd als je een product in verschillende situaties laat zien, terwijl het in gebruik is. De foto’s zijn misschien dan minder “mooi” maar ze bieden wel toegevoegde waarde voor je review.

Verkoopinformatie

Verwerk in je blog in ieder geval verkoopinformatie van het betreffende product. Dit kan de webshop zijn waarvan je het hebt gekregen maar je kunt ook een affiliatelink gebruiken. Dat doe je niet alleen voor jezelf, het bedrijf of voor je SEO maar het is vooral voor je lezer; die hoeft bij interesse in het product niet meer verder te zoeken naar een verkooppunt. Hiernaast is het ook handig om een prijsindicatie te geven. Het lastige daaraan is echter dat prijzen nog wel eens willen veranderen. Dit kun je het beste helemaal onderaan je review verwerken, zodat zowel de lezer die alles heeft gelezen als de scroller daar eindigen en kunnen doorklikken (natuurlijk wel openen in een nieuw venster).

Wat verwerk jij altijd in een review?

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

selectiecriteriameer-volgers-social-media