Pitchen

Zodra je als blogger een voorstel hebt ontvangen of op zoek gaat naar een al dan niet betaalde samenwerking kan je een pitch schrijven. In deze pitch verwerkt de blogger informatie om een partij te overtuigen wat het nut is van een samenwerking en waarom er voor hem/haar gekozen moet worden. Zo kan de marketeer een afweging maken welke blogger het best bij een campagne past.  In een pitch kunnen de volgende elementen verwerkt worden:

Voorstellen

Stel je voor als blogger. Wat is je passie, waarom ben je begonnen met bloggen en waar schrijf je over? Wat wil je bereiken met je blog? Heb je vaste terugkerende rubrieken en onderwerpen?

Publiek

Je doelgroep is zeer interessant voor een samenwerkende partij. Een bedrijf dat zich richt op kinderkleding heeft in principe niet zoveel met een beautyblogger. Weet dus wat je doelgroep is! Dit haal je eenvoudig uit Google Analytics. Let bijvoorbeeld op de leeftijd en het geslacht van je lezers, waar ze vandaan komen (welk percentage is Nederland / België of overige) en wat hun interesses zijn. Dit laatste is ook voor jezelf erg interessant omdat dit informatie biedt waar je je in de toekomst op kunt richten om meer in te springen op de interesses van je lezer.

Interesse in een merk?

Als je graag wilt samenwerken met een merk is er vast een reden voor. Het moet tenslotte bij jou als persoon of bij jouw blog passen. Heb je een zeer persoonlijke blog dan zul je kieskeuriger moeten zijn om deze aansluiting te vinden om je geloofwaardigheid niet kwijt te raken tegenover je lezers. Is je blog wat algemener dan kun je ook wat breder werken. Naast wat jij geweldig vind aan dit merk of waarom je er graag mee wil samenwerken kun je ook vertellen wat de overeenkomsten zijn. Bijvoorbeeld omdat jullie hetzelfde willen bereiken of dezelfde doelgroep hebben.

Wat zou je graag willen?

Ligt er al iets van een voorstel waar je op reageert geef dan aan waarom dat bij je past of wat je graag aangepast ziet. Neem je zelf het initiatief vertel dan duidelijk wat je graag zou willen en het liefst zo concreet mogelijk. Alleen “wil je samenwerken” is erg vaag. Geef jouw voorkeur voor een bepaald product en/of laat ze weten welke vergoeding je verwacht, dan weet de andere partij meteen waarvoor ze een afweging moeten maken. Blijf echter wel realistisch; verwacht niet dat, wanneer je net begonnen bent, je binnen de kortste keren tientallen (betaalde) opdrachten krijgt.

Wat heb je te bieden?

Waarom zou een bedrijf jou moeten uitkiezen om mee samen te werken? Oftewel; ken je eigen kracht(en) je Unique Selling Points (usp). Ben jij goed in het schrijven van aansprekende content, maak je mooie foto’s / filmpjes, bereik je een bepaalde doelgroep die aansluit bij het bedrijf, scoor je hoog in Google, heb je een hoog engagement (reacties op je social media kanalen) met je volgers of heb je (tien)duizenden bezoekers per maand. Onderschat jezelf niet; zoals je ziet kunnen ook bloggers met een klein bereik veel toegevoegde waarde hebben.

Hier vind je meer tips voor de beste online pitch. Lees ook eens deze do’s en don’ts voor zowel bloggers als brands.