Stap 3. Soorten samenwerkingen

Er zijn veel verschillende soorten samenwerkingen mogelijk; een vrijblijvende, een barter deal of een samenwerking tegen betaling. Denk bijvoorbeeld aan:

Opname op perslijst

Veel bloggers zullen hier geen problemen mee hebben. Het opgenomen worden in een perslijst is vrijblijvend en kan in de toekomst samenwerkingen opleveren. Zelfs als een blogger niets doet met een bepaald persbericht is de informatie wél een keer voorbij gekomen.

Free publicity

Dit is het delen van bepaalde informatie zonder dat daar iets tegenover staat. Dit kan bijvoorbeeld een goed doel zijn dat promotie zoekt. Of de informatie vanuit een persbericht (al dan niet letterlijk overgenomen). Deze boodschap kan natuurlijk ook via social media doorgegeven worden.

Gastblogs

Een gastblog is een stuk tekst dat door een externe schrijver wordt aangeleverd. Vaak worden hier links in verwerkt en valt het voor de blogger al snel in de categorie advertorial. Mocht er geen sprake zijn van vermelding bedrijf of link kan een blogger openstaan om dit te plaatsen zonder dat er wat tegenover staat.

Social shares / vermeldingen

Dit is een foto / post op social media. Met name Facebook (92% dagelijks gebruik) en Instagram (96% dagelijks gebruik) zijn erg populair. Vaak gaat het dan om een foto van een product.

Een andere optie is om een groepje bloggers een verrassingspakket toe te sturen (hoeft niet duur te zijn) wat ze leuk vinden waardoor ze het delen met hun volgers. Als je veel bloggers benadert en bij de verzending een hashtag (#) vermeld maak je kans dat deze hashtag trending wordt.

Nog een vorm is het gebruik van affiliate links op social media, dit zie je nog niet veel voorbij komen maar op die manier hoeft er geen volledige blogpost geschreven te worden en hebben wel beide partijen winst.

Nieuwsbrieven

Naast social media hebben sommige blogs ook een eigen nieuwsbrief met enkele honderden of duizenden abbonnee’s. Hierin kan er een ook bepaald product worden gepromoot, affiliate link worden toegevoegd of een advertentie worden opgenomen.

Affiliatie-programma’s

Om de verkoop van producten te stimuleren kun je een blogger vragen hier een blogpost over te schrijven of banner te plaatsen met affiliatelink naar jouw webshop of een andere webshop die jouw product verkoopt. Bij een aankoop ontvangt de blogger een klein percentage van het aankoopbedrag. Bekende affiliate-programma’s zijn o.a. FamilyBlend, Bol.com, CoolblueDaisycon, TUIWehkamp, Zalando en Zanox.

Mocht je geen behoefte hebben om je aan te melden bij diverse programma’s en automatisch je linkjes omgezet willen zien naar affiliatie kan je gebruik maken van Linkpizza. Voor aanmelding op de bloggerslijst heb je hier al een account aangemaakt dus hoef je alleen nog maar de plug-in te installeren.

Banners

Wil je graag (visueel) zichtbaar zijn op de homepage / alle pagina’s van een blogger dan kan een banner interessant zijn. Dit kan via een affiliatie programma of voor een vaste vergoeding dat wordt vastgesteld op basis van het aantal pageviews van een blog in een maand én het formaat van de blog. Wil dit interessant zijn voor de blogger dan zal dit bedrag hoger moeten liggen dan de inkomsten die bijvoorbeeld via een Google Ad binnengehaald wordt. Niet alle bloggers bieden ruimte voor banners of ze stellen op dit gebied bepaalde eisen, zoals bijvoorbeeld geen bewegende gifplaatjes en/of filmpjes.

Reviews

Bij een review ontvangt de blogger gratis een product en gaat dit “testen”. Het gaat dus niet om tijdelijk lenen waarna het teruggestuurd wordt. Een review is meer dan alleen een foto van het ontvangen product. De ervaringen en verkregen kennis worden gedeeld in een blogpost, dit is een subjectieve review dus ook iets mindere puntjes horen hier bij en maken de review af.

Let bij deze vorm van samenwerken ook heel goed op de doelgroep en/of eigen kinderen van de blogger. Gaat het om een review van kinderkleding let dan ook op of een blogger alleen foto’s deelt van de kleding als flatlay of ook als het gedragen wordt; op deze manier zien lezers meteen hoe de kleding valt en hoe het gecombineerd kan worden met andere kleding.

Als je gaat voor een review neem dan ook een kijkje op de blog bij eerdere samenwerkingen en kijk of er gebruik is gemaakt van eigen beeldmateriaal of standaard (stock)foto’s. Eigen content heeft altijd de voorkeur.

Shoptegoed

Heb je een webshop dan kun je een shoptegoed afspreken met de blogger waarvoor er geshopt mag worden. Op die manier kan de blogger ook de ervaringen in het bestel- en betaalproces delen en niet alleen ervaringen van het product zelf. Het voordeel van shoptegoed is dat de blogger daadwerkelijk iets aan het product heeft en dit vervolgens gaat gebruiken (en het product misschien wel in toekomstige socials te zien is).

Winactie / giveaway

Ben je op zoek naar een zo groot mogelijk bereik dan kun je het beste gaan voor een winactie. Zeker als een winactie gedeeld wordt op social media kan dit werken als een olievlek. Bij een winactie mag de blogger een bepaald product weggeven aan één van zijn/haar bezoekers. Zelf weet je vaak wat goed verkoopt, de blogger weet vaak wat populair is bij de lezers en kan dus goed inschatten hoe mensen zullen reageren op de betreffende winactie.

Let hierbij wel goed op de voorwaarden om deel te nemen; een winactie met veel eisen zoals verplicht liken van diverse social media kanalen zorgt voor een kleiner bereik dan een winactie met lagere drempel waarbij alleen om een reactie wordt op één van de social media kanalen. Enthousiaste mensen zullen het bericht gaan delen waardoor het bereik oploopt. Biedt aan om zelf de kosten te dragen voor het verzenden, dan weet je ook zeker dat het verstuurd wordt.

Een winactie levert een blogger wellicht een groter bereik op maar kost ook veel meer tijd. Daarom wordt er vaak als tegemoetkoming een financiële vergoeding gevraagd of een tweede product voor de blogger zelf zodat er een review gecombineerd kan worden met een winactie.

Brand Ambassador / Representative

Als je een echte klik hebt met een blogger, en goede match als het gaat om persoonlijkheid en doelgroep. Kan je er voor kiezen om een blogger als brand ambassador in te zetten. Dat wil zeggen dat de blogger het gezicht wordt voor je merk. Door met enige regelmaat je producten in de schijnwerper te zetten. De #brandrep is op instagram heel populair.

Persevents

Een persevent is geschikt als je een blogger ook een bepaald gevoel wil meegeven. Dat gaat verder dan alleen de ervaring van een bepaald product. Tijdens een persevent kan je ook bepaalde informatie meegeven of juist zelf leren van de bloggers. Het is fijn als een persevent ook echt de moeite waard is om te bezoeken en niet alleen vanwege de inhoud van de goodiebag. Beter kun je na afloop het product zelf meegeven.

Persreizen

Niet alleen travelbloggers maar andere bloggers gaan graag op stap. Of dit nu een dagje uit is, weekendje weg of een paar weken vakantie. Met een groep andere bloggers of met het gezin. Bij een dagje uit kun je de entree- en parkeerkosten vergoeden, voor een weekendje weg de kosten voor de accommodatie.

Wil je graag een bepaalde bestemming onder de aandacht brengen dan horen hier natuurlijk ook uitstapjes en activiteiten bij die worden vergoedt. Dit kan door direct de activiteit te vergoeden of een bepaald bedrag per dag beschikbaar te stellen. Voor grote afstanden kan er een kilometervergoeding gevraagd worden. Door sommige bloggers wordt ook een vergoeding gevraagd voor maaltijden en publicatie.

Advertorials

Bij advertorials is er sprake van een betaalde advertentie; je weet dus zeker dat het geplaatst wordt. Dat betekent dat je hogere verwachtingen kunt stellen zoals minimaal één of meerdere correctierondes zodat de advertorial juiste de informatie bevat en een passende tone of voice. Ook kun je vragen of een blogpost minimaal een jaar online staat en er follow links in worden opgenomen.

Stap 2. Voorstel voor samenwerking

Stap 4. Selectiecriteria blogs